رئیسی: تجربیات ایران در تبدیل تهدیدها به فرصت می‌تواند در ونزوئلا نیز مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش رکنا؛ سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ونزوئلا، در دیدار رئیس و تعدادی از روسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا، با بیان اینکه ملت و دولت ونزوئلا در مقاومت خود در برابر نظام سلطه تاریخ‌ساز شده‌اند، از قهرمانان ملی این کشور که مقابل ظلم سلطه‌طلبان ایستادند تجلیل کرد و آنها را الگویی برای رهایی‌بخشی ملت‌های تحت ستم دانست.

رئیس جمهور با بیان اینکه در رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر بر ضرورت گسترش روابط و بررسی راهکارهای آن تمرکز داشتیم، افزود: پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بسیار مناسبی در دو کشور وجود دارد که بالفعل کردن آنها می‌تواند با وجود تحریم‌های ظالمانه روابط دو کشور را به سطوحی بسیار بالاتر از وضعیت فعلی ارتقا داده و منافع مردم ایران و ونزوئلا را تامین کند.

 وی با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای افزایش حجم مبادلات فیمابین از سطح 3 میلیارد دلار فعلی به 10 میلیارد دلار در گام اول، اظهار داشت: باید تحریم‌ها و فشارها را به فرصت‌هایی برای پیشرفت تبدیل کنیم. این حرکت در ایران آغاز شده و در دو سال اخیر گام‌های خوبی نیز در این مسیر برداشته شده است و این تجربیات می‌تواند در ونزوئلا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی ایران را دوست روزهای سخت ونزوئلا دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های انرژی، صنعتی و فناوری داشته و آماده تبادل این تجربیات و توانمند‌ی‌ها با ونزوئلا هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری منظم انتخابات در کشورهای ایران و ونزوئلا و استقرار نظام‌های مردم‌سالار در این دو کشور، از استانداردهای دوگانه سلطه‌گران در مواجهه با کشورها به بهانه دمکراسی انتقاد و خاطرنشان کرد: مجالس ایران و ونزوئلا به عنوان جلوه اراده سیاسی مردم دو کشور می‌توانند نقش موثری در گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف داشته باشند.

رئیس جمهور آزادی‌خواهی را از ویژگی‌های مشترک مردم ایران و ونزوئلا برشمرد و با تاکید بر اینکه روابط دو کشور مقطعی نبوده بلکه عمیق و راهبردی است، گفت: اعتراف رسمی مقامات آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران و نیز شکست دولت آمریکا برای تسلط بر ونزوئلا و تصاحب منابع نفتی این کشور نشان می‌دهد همکاری‌های دو کشور علیه امپریالیسم چقدر مهم و موثر است.

آقای خورخه رودریگز رئیس مجلس ملی ونزوئلا نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهمترین کشورها در جهان در حال تحول و عاری از امپریالیسم دانست وتصریح کرد: مجلس ونزوئلا حامی برنامه‌های رئیس جمهور این کشور برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است و آمادگی دارد در زمینه گسترش همکاری‌های فیمابین با مجلس ایران همکاری کامل داشته باشد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، فناوری و علمی با وجود تحریم‌ها و فشارهای گسترده اظهار داشت: ونزوئلا در مسیر مقابله با امپریالیسم باید ایران را الگوی عملی خود قرار دهد.

خورخه رودریگز همچنین به اعتراف رئیس جمهور سابق آمریکا به طرح این کشور برای تسلط بر ونزوئلا و غارت منابع نفتی این کشور اشاره و تصریح کرد:‌ کشورهای امپریالیستی همواره به دنبال زیر سوال بردن نظام‌های دمکراتیک واقعی مثل ایران و ونزوئلا و تحمیل دیکتاتوری به این کشورها هستند، اما همبستگی ملت و دولت در کشورهای ما و نیز تعاملات و همکاری‌های ما با یکدیگر این توطئه‌ها را به شکست کشانده است.

رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رئیس جمهور کشورمان همچنین یاد قهرمانان ملی مبارزه با استکبار و تروریسم در دو کشور از جمله سیمون بولیوار و سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.

کدخبر: 900616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟