هدف سفررییس جمهور ایران به آمریکا لاتین مقابله با سلطه غرب است

این پایگاه خبری افزود: آیت‌الله رئیسی به همراه وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و بهداشت دولت خود،  این سفر را با دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس آغاز کرد.

رئیس جمهور ایران پیش از آغاز این سفر به خبرگزاری‌های ایران گفت که موضع مشترک ایران و سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در برابر نظام سلطه و مقابله با یکجانبه‌گرایی است.

وی افزود: ایران علاوه بر روابط سیاسی دوستانه با کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا، در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و پزشکی و درمانی نیز همکاری خوبی با این کشورها داشته است.

این سفر سیزدهمین سفر آیت‌الله رئیسی به خارج از کشور از زمان تصدی پست ریاست جمهوری ایران است.

ایران یکی از متحدان اصلی ونزوئلا در کنار روسیه، چین، کوبا و ترکیه است. تهران نیز مانند کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا در معرض تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

ماه گذشته یک هیات کوبایی از ایران بازدید کرد و بیش از ده‌ها موافقت‌نامه همکاری در زمینه بهداشت، تجارت، کشاورزی و ورزش توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

تهران و هاوانا روی تعدادی پروژه از جمله برنامه مشترک تولید واکسن علیه ویروس کووید -۱۹ با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

به گزارش وزارت خارجه ایران، میگوئل دیاز کانل برمودز رئیس جمهور کوبا در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در فوریه ۲۰۲۳ در هاوانا برگزار شد، گفت: ما بهای سنگینی برای استقلال سیاسی خود پرداخته‌ایم و از آن محافظت خواهیم کرد.

روابط ایران با آمریکای لاتین

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود با بیان اینکه نزدیک‌ترین روابط ایران در آمریکای جنوبی با ونزوئلا است، نوشت: مادورو سال گذشته به ایران سفر کرد و قراردادی ۲۰ ساله در بخش‌های انرژی و مالی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید و آنها متعهد شدند در پروژه‌های مرتبط با امور دفاعی با یکدیگر همکاری کنند.

میدل ایست آی همچنین با اشاره به اینکه ونزوئلا و ایران دو کشور عمده تولیدکننده نفت و هر دو عضو کارتل نفتی اوپک هستند و ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان را در خود جای داده است، مدعی شد: تحریم‌های ایالات متحده اقتصاد این دو کشور را تحت فشار قرار داده و بسیاری از توانایی آنها برای صادرات نفت خام را محدود کرده است.

این پایگاه خبری همچنین با طرح این ادعا که تهران و کاراکاس در تقابل با انزوایی که سیستم مالی جهانی سعی بر تحمیل آن بر این دو کشور دارد، شراکت خود در معاملات نفتی را افزایش داده‌اند، افرود: در سال ۲۰۲۱ این دو کشور توافقی را برای مبادله میعانات گازی ایران (که نفت بسیار سبک است) با نفت خام سنگین ونزوئلا منعقد کردند.

میدل ایست آی ادامه داد: ایران و ونزئلا همچنین قراردادی برای انجام پروازهای مستقیم بین تهران و کاراکاس به منظور ترویج گردشگری و اتحاد میان دو کشور در سال ۲۰۲۲ منعقد کردند و مادورو در همین رابطه گفت: ونزوئلا آماده پذیرایی از گردشگران ایرانی است.

نزدیکی عربستان و ایران

در ادامه گزارش این پایگاه خبری آمده است: از سوی دیگر، سفر آیت‌الله رئیسی به آمریکای لاتین و دیدار با مادورو نیز یک هفته پس از سفر رئیس جمهور ونزوئلا به عربستان سعودی، یکی از رقبای منطقه‌ای تهران و متحد نزدیک ایالات متحده صورت می‌گیرد.

دیدار مادورو با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی یک روز قبل از ورود آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به ریاض برای سفری سه روزه انجام شد.

این پادشاهی در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا منافع ملی خود را به قیمت همسویی با مواضع ایالات متحده دنبال کند اما با این وجود، روابط ریاض با واشنگتن طی این سال‌ها روندی نزولی طی کرده است.

در ماه مارس، عربستان سعودی و ایران پس از توافقی با میانجیگری چین یکی دیگر از دشمنان ایالات متحده، به قطع روابط هفت ساله خود پایان دادند.

میدل ایست آی در پایان این گزارش خود افزود: در نشانه دیگری از خروج از همسویی با واشنگتن، ریاض از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در اولین سفرش به عربستان سعودی پس از قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۲ استقبال کرد و به این ترتیب به تعلیق دراز مدت دمشق از اتحادیه عرب پایان داد.

آیت الله رئیسی که به دعوت رسمی «نیکولاس مادورو» به «ونزوئلا» سفر کرده است، ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران بامداد دوشنبه به وقت تهران در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کاراکاس نخستین مقصد سفر پنج روزه آیت الله رئیسی است.

کدخبر: 900381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟