فیلترینگ؛ با چه هدفی؟
حجم ویدیو: 52.47M | مدت زمان ویدیو: 00:02:06

عباس عسگری در این نشست با تاکید بر وضعیت صنعت IT به عنوان پیشران سایر صنایع در عرصه جهانی و زیربنای انقلاب صنعتی چهارم، از وضعیت نابه‌سامان این صنعت در کشورمان گفت. او ریشه این نابه‌سامانی را در رقابت‌ بخش‌های دولتی و شبه خصوصی و سوء استفاده از برخی ظرفیت‌های قانونی برای از میدان به در کردن بخش خصوصی و از سوی دیگر تصمیم‌گیری‌های موسمی و غیر کارشناسی بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان این حوزه دانست و راه برون‌رفت از این شرایط را رفع موانع بر سر راه  توسعه شرکت‌های خصوصی با واگذاری‌ها کارها به این بخش و تسهیل ورود به بورس عنوان کرد.  

 

او هم‌چنین با اشاره به حوادث اخیر کشور، از اجرایی شدن فیلترینگ گسترده انتقاد کرد و گفت اگر فیلترینگ ابزاری برای مهار بحران امنیتی است، بهتر بود به صورت میدانی و محدود مورد استفاده قرار گیرد؛ هرچند گزارش‌ها بیانگر ناتوانی این سیاست در کاهش دیده شدن پست‌های سیاسی و امنیتی بوده است.

به گفته او حوادث چند ماه گذشته و به دنبال آن اعمال سیاست فیلترینگ، به وجود آمدن اختلال گسترده در شبکه‌های داخلی، محدود شدن دسترسی عموم مردم و به‌ویژه فعالان صنعت IT به اینترنت آزاد و پایدار دو اثر جدی در پی داشت؛ یکی قطع ارتباط عاطفی نخبگان ایرانی خارج از کشور با سرزمین مادری و دیگری تحریک جدی مهاجرت نخبگان فعال در داخل کشور. با توجه به وابستگی بالای این صنعت به سرمایه‌های انسانی، مهاجرت نخبگان ثبات و توانمندی این صنعت را دچار اخلال کرده و ضربان حیات فناوری اطلاعات را کند خواهد کرد.

عسگری هم‌چنین اضافه کرد: «اینترنت پایدار به مثابه خون برای این صنعت بوده و کسب‌وکارهای مبتنی بر IT به شدت به بازارهای بین‌المللی وابسته هستند و این کسب‌وکارها در پهنه ملی سقف محدودی برای شکل‌گیری و توسعه دارند. اگر نمی‌توانیم در این خصوص اجماعی در سطح حاکمیت داشته باشیم، شاید ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات با تضمین اینترنت پایدار، بتواند راهکاری موقت برای گذر از وضعیت موجود برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان این صنعت به کشورهای همسایه و غیر همسایه باشد».

کدخبر: 886131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟