رهبر انقلاب 11 سال پیش در پاوه به زیارت کدام شهدا رفتند

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۱ سال پیش در  بیست‌و پنجم مهرماه سال ۱۳۹۰ در ششمین روز از سفرشان به استان کرمانشاه، به زیارت شهدای مدفون در یادمان شهدای پاوه رفتند و ضمن قرائت فاتحه، از ایثار و مقاومت شهدای سرافراز و مظلوم منطقه در مبارزه با ضد انقلاب و دشمن بعثی تجلیل کردند.، این زیارت پس از دیدار پرشور مردم پاوه و منطقه اورامانات با رهبر انقلاب بود.

روایت رهبر انقلاب از وفاداری مردم پاوه به انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در اجتماع مردم پاوه در سال ۱۳۹۰ خاطره‌ای را درباره روحیه انقلابی مردم پاوه اینگونه روایت کردند: برای شما جوانان عزیز پاوه بد نیست این خاطره را عرض بکنم که اول‌ باری که من با جماعتی از مردم پاوه روبه‌رو شدم، در ماه‌های اول پیروزی انقلاب در شورای انقلاب بود. ما عضو شورای انقلاب بودیم. من دیدم چند نفر جوانِ گرم و گیرا و خوش‌منظر، با لباس کردی آمدند شورای انقلاب، از ما وقت فوری و ضروری خواستند. من با این جماعت جوان و پرشور ملاقات کردم.

حرف آن‌ها این بود که در منطقه پاوه و اورامانات، ضد انقلاب درصدد است که به مردم انقلابی تهاجم نظامی کند و سختگیری کند و شما به ما کمک کنید تا ما بتوانیم در مقابل ضد انقلاب، مقاومت و ایستادگی کنیم. این مربوط به چند ماه آغازین انقلاب است. شاید کسی نمی‌توانست این را تصور کند که از منطقه‌ کردی، جوانانی مؤمن، معتقد به اسلام و شجاع و در واقع از جان‌ گذشته، آماده‌اند که بار دفاع از شهر را، از این منطقه‌ شهرستانی اورامانات را خودشان بر دوش بگیرند. توقعشان فقط این بود که دستگاه‌های مسؤول ـ که آن وقت خیلی هم محدود بود، مشکلات زیادی هم بود، محدودیت‌های زیادی هم بود ـ به آن‌ها کمک کنند، یک تعدادی سلاح بدهند.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۱ سال پیش در  بیست‌و پنجم مهرماه سال ۱۳۹۰ در ششمین روز از سفرشان به استان کرمانشاه، به زیارت شهدای مدفون در یادمان شهدای پاوه رفتند

بعد این منطقه در دفاع در مقابل ضد انقلاب، امتیاز و برجستگی پیدا کرد. قبل از شروع جنگ تحمیلی، جوانان این منطقه، خودشان یک واحد نظامىِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در منطقه‌ی اورامانات و پاوه تشکیل دادند؛ سپاه هم کمک کرد، مشغول دفاع از این منطقه شدند. این کوه‌های سربه‌ فلک کشیده، این سرزمین ناهموار، در مقابل همت مردانه و شجاعت جوانان این منطقه خاضع شد. قبل از آنکه دستگاه‌های مسؤول بخواهند وارد شوند، خود مردم در مقابل ضد انقلاب مقاومت کردند.

یادمان شهدای پاوه یکی از اولین یادمان‌های ساخته شده در مناطق عملیاتی غرب کشور است که این مکان مشهد چند تن از شهدایی است که در جریان محاصره شهر پاوه در مردادماه سال ۱۳۵۸ به وسیله نیروهای ضدانقلاب به شهادت رسیدند.

در جریان مقاومت پاوه تعداد قابل توجهی از رزمندگان به شهادت رسیدند. تنها در بیمارستان این شهر ضد انقلاب بسیاری از پاسداران بومی و غیربومی را سر بریدند و پیکرشان را متلاشی کردند. اوضاع وخیم شهدای بیمارستان باعث شد تا پیکر ۹ نفر از مدافعان غیر بومی که عمدتاً از پاسدارهای تهرانی بودند در همان محل شهادت دفن شود.

پیکر مطهر شهیدان «احمد انصاری»، «ناصر صادقی»، «علی رمضان‌پور»، «حمید پاشازاده»، «سیداحمد حسینی»، «طهماسب وندالوند»، «سیاوش وصال»، و «محمد عسگری قمی» در این مکان دفن شده است. مردم انقلابی پاوه حدود ۶۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کردند، همچنین حدود هزار و ۹۰۰ شهید غیر بومی در این منطقه به شهادت رسیدند. این در حالی است که یادمان شهدای پاوه به عنوان اثر فرهنگی به شماره ۲۵ در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شد.

منبع : فارس

کدخبر: 833839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟