رئیسی قبل از تنفیذ ریاست جمهوری چه مسئولیت هایی داشت؟

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ توانست با ۱۸ میلیون رای به ریاست دولت سیزدهم برسد و طبق رسم ادوار اخیر، در ۱۲ مرداد،مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. مراسمی که به دلیل شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

تا کنون ۱۳ بار مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برگزار شده و رئیسی که در سیزدهمین تنفیذ، حکم خود را از رهبر انقلاب دریافت کرد دوران پر فراز و نشیبی را در این ۱۳ دوره پشت سر گذاشته است.

رئیسی ۲۳  آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد به دنیا آمده، تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه نواب و پس از آن در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرده است.

 او در سال ۱۳۵۴ برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رفته و مدتی هم در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی  (ره) اداره می‌شد، تحصیل کرده است.

۱۳۵۸؛ دوران آموزش در زمان تنفیذ بنی‌صدر

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵ بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد و سید ابوالحسن بنی‌صدر در این انتخابات با کسب بیش از ۱۰ میلیون رای به ریاست جمهوری رسید. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی‌صدر در ۱۵ بهمن ۱۳۵۸ به دلیل وضعیت جسمانی رهبر فقید انقلاب اسلامی در بیمارستان قلب تهران با حضور اعضای شورای انقلاب که پس از کناره‌گیری دولت موقت، اداره کشور را بر عهده داشتند و سایر مقامات کشوری و لشگری برگزار شد.

در این سال رئیسی ۱۹ ساله علاوه بر گذراندن دروس حوزوی، در دوره‌های کادرسازی آیت‌الله سید محمد بهشتی حاضر بود.

۱۳۶۰؛ دادیاری در زمان تنفیذ رجایی

مراسم تنفیذ شهید رجایی در سال ۱۳۶۰ - دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دوم مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و محمدعلی رجایی با کسب بیش از ۱۲ میلیون رای به ریاست جمهوری رسید.

با عزل زودهنگام بنی‌صدر از ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۰، دومین دوره انتخابات در دوم مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و محمدعلی رجایی با کسب بیش از ۱۲ میلیون رای به ریاست جمهوری رسید. مراسم تنفیذ حکم رجایی توسط امام خمینی (ره) با حضور مقامات کشوری و لشگری و در حالی که نزدیک به یک سال از تهاجم صدام به ایران می‌گذشت در حسینیه جماران برگزار شد.

رئیسی که از سال ۱۳۵۹ وارد دستگاه قضایی کشور شده بود، در سال ۱۳۶۰ و در ۲۱ سالگی به عنوان دادیار کرج فعالیت داشت.

۱۳۶۰؛ دادستانی کرج در اولین تنفیذ آیت‌الله خامنه‌ای

مراسم تنفیذ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای  - سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای با کسب نزدیک به ۱۶ میلیون رای به عنوان سومین رئیس‌جمهور برگزیده شد.

پس از ترور و شهادت محمدعلی رجایی در شهریور ۱۳۶۰، سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای با کسب نزدیک به ۱۶ میلیون رای به عنوان سومین رئیس‌جمهور برگزیده شد. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در ۱۷ مهر ۱۳۶۰ توسط امام خمینی (ره) با حضور مقامات کشوری و لشگری در جماران برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله خامنه‌ای که در ۶ تیر مورد سوءقصد قرار گرفته بود، با دست بانداژشده حاضر بود.

 رئیسی در این زمان با حکم علی قدوسی دادستان وقت کل انقلاب اسلامی به عنوان دادستان کرج در دستگاه قضایی خدمت می‌کرد. او در تابستان ۱۳۶۱ در حالی که ۲۲ سال داشت، همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را هم عهده‌دار شد. حضور همزمان رئیسی در این دو مسئولیت، برای مدتی ادامه یافت تا اینکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت حضور داشت.

۱۳۶۴؛ جانشینی دادستان انقلاب تهران در دومین تنفیذ آیت‌الله خامنه‌ای

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ برگزار شد و این بار هم آیت‌الله خامنه‌ای با کسب بیش از ۱۲ میلیون رای برای دومین بار به ریاست جمهوری برگزیده شد. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط امام خمینی (ره) در ۱۳ شهریور ۱۳۶۴ و با حضور مقامات در جماران برگزار شد. این آخرین باری بود که رهبر فقید انقلاب حکم یکی از روسای جممهور را تنفیذ می‌کردند.

 رئیسی در سال ۱۳۶۴ در دوران ریاست آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی بر دستگاه قضا، به عنوان جانشین دادستان وقت انقلاب تهران (علی رازینی) منصوب شد و در همان دوران، امام خمینی (ره) با احکام ویژه و مستقیم، او را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مامور کردند.

۱۳۶۸؛ جانشینی دادستان انقلاب تهران در زمان تنفیذ هاشمی‌رفسنجانی

انتخابات پنجم ریاست جمهوری در ۶ مرداد ۱۳۶۸ برگزار و اکبر هاشمی‌رفسنجانی با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. مراسم تنفیذ حکم هاشمی‌رفسنجانی توسط رهبر انقلاب در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ و در جماران برگزار شد.

با درگذشت امام خمینی (ره) در خرداد ۱۳۶۷، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به رهبری انقلاب اسلامی رسیدند و انتخابات پنجم ریاست جمهوری در ۶ مرداد ۱۳۶۸ برگزار و اکبر هاشمی‌رفسنجانی با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. مراسم تنفیذ حکم هاشمی‌رفسنجانی توسط رهبر انقلاب در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ و در جماران برگزار شد. این آخرین باری بود که مراسم تنفیذ در جماران برگزار می‌شد.

رئیسی در این مراسم تنفیذ همچنان جانشین دادستان وقت انقلاب تهران (مرتضی اشراقی) بود اما در تابستان ۱۳۶۸ و با حضور آیت‌الله محمد یزدی در راس قوه قضاییه، رئیسی با حکم یزدی به سمت دادستان کل تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت.

۱۳۷۲؛ دادستانی کل تهران در دومین تنفیذ هاشمی‌رفسنجانی

ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ برگزار شد و هاشمی‌رفسنجانی این بار با کسب بیش از ۱۰ میلیون رای برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید. در ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ مراسم تنفیذ حکم هاشمی برای اولین بار در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر انقلاب با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار شد.

 رئیسی در دومین تنفیذ هاشمی‌رفسنجانی، همچنان دادستان کل تهران بود. او در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا ۱۳۸۳ یعنی ۱۰ سال این سمت را بر عهده داشت.

۱۳۷۶؛ ریاست سازمان بازرسی کل کشور در اولین تنفیذ خاتمی

در دوم خرداد ۱۳۷۶ هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و سید محمد خاتمی با بیش از ۲۰ میلیون رای به ریاست جمهوری رسید. اولین مراسم تنفیذ حکم خاتمی در ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ در حسینیه امام خمینی (ره) توسط رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد و مقامات کشوری و لشگری و مهمانان خارجی در آن حضور داشتند.

 رئیسی که در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور رسیده بود در اولین مراسم تنفیذ خاتمی در سال ۱۳۷۶ در این سمت حضور داشت. باز کردن بعضی از پرونده‌های جنجالی مفاسد اقتصادی از جمله اقدامات وی در دوران ریاستش بر سازمان بازرسی کل کشور بود. رئیسی همچنین در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد برخی از اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت شورای مرکزی این تشکل روحانی اصولگرا درآمد.

۱۳۸۰؛ ریاست سازمان بازرسی کل کشور در دومین تنفیذ خاتمی

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ برگزار شد و خاتمی این بار با بیش از ۲۱ میلیون رای برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد. دومین مراسم تنفیذ حکم خاتمی در ۱۱ مرداد ۱۳۸۰ در حسینیه امام خمینی (ره) توسط رهبر انقلاب اسلامی با حضور مقامات داخلی و خارجی برگزار شد.

 در سال ۱۳۸۰ که خاتمی برای دومین بار تنفیذ شد، رئیسی همچنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. در دوران ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضاییه، رئیسی در سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون اول دستگاه قضا انتخاب شد و ۱۰ سال هم در این سمت حضور داشت که پنج سال آن در دوران ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بود.

۱۳۸۴؛ معاون اولی قوه قضاییه هاشمی‌شاهرودی در اولین تنفیذ احمدی‌نژاد

با برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که برای اولین بار در دو مرحله در ۲۷ خرداد و ۳ تیر ۱۳۸۴ برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد با کسب بیش از ۱۷ میلیون رای به ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید. اولین مراسم تنفیذ حکم احمدی‌نژاد توسط رهبر انقلاب در ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ با حضور سران قوا، مقامات کشوری و لشگری و مهمانان خارجی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

 در اولین تنفیذ احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، یک سال از دوران معاون اولی رئیسی در قوه قضاییه به ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی می‌گذشت.

 ۱۳۸۸؛ نمایندگی مجلس خبرگان در دومین تنفیذ احمدی‌نژاد

انتخابات  ۱۳۸۸ در ۲۲ خرداد برگزار شد و محمود احمدی‌نژاد با بیش از ۲۴ میلیون رای به ریاست دولت دهم رسید. دومین مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد در ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. مراسمی که برخی از مقامات از جمله هاشمی‌رفسنجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق در آن حضور نداشتند.

در دومین مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸، رئیسی همچنان معاون اول قوه قضاییه بود. رئیسی همچنین از سال ۱۳۸۵ و در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان نماینده مردم خراسان‌جنوبی به عضویت این مجلس درآمده بود. رئیسی از سال ۱۳۹۱ هم با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد.

 ۱۳۹۲؛ دادستانی ویژه روحانیت در اولین تنفیذ روحانی

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد و حسن روحانی با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور انتخاب شد. مراسم تنفیذ حکم روحانی از سوی رهبر انقلاب اسلامی در ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور سران قوا، اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مقامات کشوری و لشگری و مهمانان خارجی برگزار شد.

با ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بر قوه قضاییه، رئیسی همچنان سمت خود را به عنوان معاون اول دستگاه قضا حفظ کرد و در اولین مراسم تنفیذ روحانی، ۹ سال از معاون اولی رئیسی در دستگاه قضایی می‌گذشت. او در این دوران همچنان دادستانی ویژه روحانیت و نمایندگی مجلس چهارم خبرگان رهبری را هم بر عهده داشت. رئیسی از اسفند ۱۳۹۴ پس از درگذشت آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی (ع) رسید و تا اسفند ۱۳۹۷ در این سمت حضور داشت.

 ۱۳۹۶؛ تولیت آستان قدس رضوی و رقیب انتخاباتی روحانی

انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد و روحانی این بار با کسب نزدیک به ۲۴ میلیون رای برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شد. دومین مراسم تنفیذ حکم روحانی در ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ در حسینیه امام خمینی (ره) توسط رهبر انقلاب و با حضور مقامات کشوری و لشگری و مهمانان خارجی برگزار شد.

 در دومین مراسم تنفیذ روحانی در سال ۱۳۹۶، رئیسی که به عنوان یکی از کاندیداها با روحانی رقابت می‌کرد با وجود کسب بیش از ۱۵ میلیون رای، نتوانست روحانی را شکست دهد و به عنوان رقیب انتخاباتی و البته تولیت آستان قدس رضوی (ع) در مراسم تنفیذ حاضر بود. رئیسی همچنین در این دوران به عنوان نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، سمت نایب‌رئیسی این مجلس را هم بر عهده داشت.

۱۴۰۰؛ تنفیذ با بیش از ۱۸ میلیون رای

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد و این بار سید ابرهیم رئیسی که از اسفند ۱۳۹۷ با حکم رهبر انقلاب به ریاست قوه قضاییه منصوب شده بود، با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای به ریاست قوه مجریه رسید. مراسم تنفیذ حکم رئیسی توسط رهبر انقلاب اسلامی و در شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در حسینیه امام خمینی (ره) و با حضور مقامات کشوری و لشگری و مهمانان خارجی برگزار شد.

منبع : ایسنا

کدخبر: 810776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟