چین می خواهد ماه را تصاحب کند

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نلسون در مصاحبه جدید خود با این نشریه ادعا کرد که آمریکا اکنون همراه با چین، وارد یک رقابت جدید در زمینه فضا شده است. او تاکید کرد که پکن ممکن است تا سال 2035 ساخت ایستگاه فضایی خود در کره ماه را به پایان برساند و یک سال پس از آن آزمایش‌هایش را آغاز کند. مدیر 79 ساله ناسا در بخش دیگری از سخنان خود گفت باید نگران زمانی باشیم که چین از آن به عنوان مستعمره جمهوری خلق یاد کند و تلاش داشته باشد تا سایر کشورها را از آن بیرون کند.

نلسون با ادعا به اینکه برنامه فضایی چین یک برنامه «نظامی است»، توضیح داد که به ویژه رقابت شدیدی برای قطب جنوب ماه وجود دارد، زیرا ذخایر آب بالقوه موجود در آن، می‌تواند در آینده برای تولید سوخت موشک استفاده شود.

اهداف چین در فضا از دید مدیر ناسا

زمانی که از او پرسیده شد که چین‌ در فضا چه اهداف نظامی را دنبال می‌کند، نلسون ادعا کرد که فضانوردان چینی مشغول یادگیری نحوه نابودی ماهواره‌های متعلق به کشورهای دیگر هستند. هرچند دولت چین از گذشته ادعا کرده که تمام برنامه‌های فضایی آن‌ها با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌شود، نلسون از مدت‌ها قبل منتقد سرسخت سیاست‌های چین‌ در فضا بوده است.

همچنین تحریم‌هایی که اخیرا کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین تنظیم کرده‌اند، باعث شده تا دولت روسیه به دنبال همکاری عمیق‌تری با چین در فضا باشد. در همین رابطه، چنده ماه قبل روسیه به دلیل تحریم‌های اقتصادی تصمیم خود مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را اعلام کرده بود. در همین حال ناسا در حال آماده شدن برای ماموریت‌های پژوهشی خود در ماه است که تحت عنوان برنامه آرتمیس شناخته می‌شود.

کدخبر: 800240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟