بیوگرافی شهید محمد جواد باهنر

محمدجواد باهنر 13 شهریور ماه سال 1312 در محله ای فقیر نشین در شهر کرمان دیده به جهان گشود. او فرزند دوم خانواده بود، و 9 خواهر و یک برادر داشت. پدرش پیشه وری ساده بود، و مغازه ای کوچک در سرگذر محله داشت.

او در 5 سالگی به مکتب خانه رفت و نزد بانوی معلم مکتب خانه قرآن آموخت، پس از آن حدودا در 11 سالگی به راهنمایی فرزند معلم مکتب خانه، حجت الاسلام و المسلمین حقیقی فراگیری دروس حوزوی را آغاز کرد و راهی مدرسه معصومیه کرمان شد.

او به منظور ادامه تحصیلات دینی در اوایل مهر ماه ۱۳۳۲ به شهر قم سفر کرد.

محمدجواد باهنر در سال اولی که به حوزه علمیه قم رفت، در مدرسه فیضیه سکونت یافت و اساتیدی نظیر آیت‌الله سلطانی، شیخ محمد جواد اصفهانی و آیت‌الله مجاهدی، دروس کفایه و مکاسب را به او یاد دادند، به همنی خاطر در همین سال موفق به دریافت مدرک دیپلم کامل متوسطه شد. از سال ۱۳۳۳در زمان تکمیل دروس دینی به درس خارج علما حاضر شد و علاوه بر این که در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی شرکت کرد در درس خارج اصول حضرت امام خمینی( ره) نیز حاضر می شد و از دروس خارج فقه و اصول امام تا اوایل سال ۴۱ برخوردار شد.

شهید باهنر به مدت شش سال حاضر شد و از درس تفسیر علامه که با گذشت زمان به صورت کتاب" المیزان"  منتشر شد، در کناردرس فلسفه علامه طباطبائی بهره برد.

محمدجواد باهنر  از دانشگاه تهران، موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات شد و بعد از این که تحصیلاتش را تمام کرد، در زمینه معلمی فعالیت کرد و به تدوین کتب درسی دینی و قرآن در دوران پهلوی  پرداخت. او به عنوان سومین وزیر آموزش و پروش ایران، قبل از کسب سمت نخست وزیری فعالیت داشت. او به عنوان یکی از نخستین مؤلفان و تدوینگران کتب مذهبی مدارس ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران محسوب میشود.

 او مدرک فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران داشت، و پیش از پیروزی انقلاب به عنوان معلم فعالیت می کرد و به تدوین کتب درسی دینی و قرآن نیز می پرداخت.

 او حدود سی کتاب و جزوه تعلیمات دینی را تالیف کرد، که برای تدریس از دوره ابتدایی تا دانشگاه تالیف شده بودند، و همزمان فعالیت های اجتماعی اش را ادامه می داد و از افراد موثر در تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کانون توحید و مدرسه رفاه بود.

ولین برخورد شهید باهنر با رژیم شاهنشاهی زمانی اتفاق افتاد که برای تبلیغ به آبادان رفته بود، در همان زمان بود که در سخنرانی اش در خصوص به رسمیت شناختن دولت اسرائیل توسط دولت ایران اعتراض کرد و پس از پایان آن سخنرانی توسط شهربانی دستگیر شد.

پس از آن در اسفند ماه سال 1342 در سخنرانی هایی که به مناسبت سالگرد شهدای حادثه مدرسه فیضیه انجام میشد دستگیر شد، و پس از آن نیز 6 بار به زندان های کوتاه مدت محکوم شد؛ تا جایی که از سال 1350 اجازه سخنرانی نداشت.

زندگی شخصی محمدجواد باهنر

محمدجواد باهنر ازدواج کرده است و نتیجه ی این ازدواج، چهار فرزند یعنی دو دختر و دو پسر می باشد. ناصر باهنر، نام فرزند بزرگ وی است که هم در هیئت علمی دانشگاه امام جعفر صادق عضو شده و هم به عنوان مدیرعامل مجتمع فرهنگی رفاه مشغول به فعالیت است. پسر دوم محمدجواد باهنر که در وزارت دفاع کار می کند، به فراگیری علم در دانشگاه صنعتی شریف« هوا – فضا» پرداخته است. یکی از دختران محمدجواد باهنر، پزشک میباشد درحالیکه دیگری به عنوان دندان پزشک مشغول به فعالیت است.

فعالیت های محمدجواد باهنر

محمد جواد باهنر که برای سفرهای تبلیغی در سال ۱۳۳۷ به آبادان رفته بود به مناسبت این که ایران، دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسد واکنش شدیدی در سخنرانی اش نشان داد و بعد از این که سخنرانی اش تمام شد شهربانی، او را بازداشت کرد و همین دستگیری به عنوان نخستین برخورد او با رژیم پهلوی به شمار میرفت.

محمدجواد باهنر به مناسبت سالگرد حادثه فیضیه در اسفند ماه ۱۳۴۲ در مساجد، سخنرانی هایی کرد ولی به خاطر ایراداتش، وی را دستگیر کردند و بعد از این اتفاق، مجددا به تعداد شش بار به زندان های کوتاه مدت محکوم شد و دیگر مجوز سخنرانی کردن از سال ۱۳۵۰ را به او ندادند. او علاوه بر تدریس به تألیف کتب درسی نیز مشغول بود و برای تدریس از دوره ابتدایی تا دانشگاه حدود سی کتاب و جزوه تعلیمات دینی را تألیف کرد. همچنین فعالیت های اجتماعی خود را در آن زمان انجام داد و نقش بسزایی در تاسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کانون توحید و مدرسه رفاه داشت.

آشنایی با هئیت موتلفه از مهمترین فعالیت های شهید باهنر در تهران به شمار می رفت.

وی توانست به تشکیلات هئیت موتلفه از طریق شهید بهشتی وارد شود و به اموزش عقیدتی نیروهای موتلفه در حوزه ها و کانون هایش بپردازد. او از مباحث و مطالب شهید مطهری و بحثهای خودش در تعمیق مفاهیم و آموزش های دینی اعضای هیئت موتلفه استفاده می کرد. شهید باهنر با همفکری بزرگانی نظیر شهید بهشتی، هاشمی رفسنجانی و شهید مطهری ... تصمیم گرفتند که برای ایجاد وحدت و انسجام و جلوگیری از فروپاشی و پراکندگی نیروهای مبارز و متعهد، پس از ترور حسنعلی منصور توسط هیئت موتلفه و دستگیری سرانش یک تشکیلات نیمه علنی بوجود آورند.

شهید محمدجواد باهنر در سال 1357 با فرمان امام خمینی (س) به عضویت در شورای انقلاب درآمد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان نهضت سوادآموزی مشغول به خدمت شد. او همچنین نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، و نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش بود، و در مجلس اول شورای اسلامی با 64.80 در صد آرا معادل دو میلیون و 134 هزار و 434 نفر نماینده مردم تهران شد.

شهید محمدجواد باهنر دومین نخست وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

 شهید باهنر در سال 1359 با حکم امام راحل عضو ستاد انقلاب فرهنگی شد، و پس از آن در کابینه شهید رجایی  به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.

بعد از برکناری ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری و انتخاب شهید محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور، شهید باهنر به پیشنهاد رئیس جمهور وقت در سال 1360 به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت. او پس از شهادت شهید بهشتی در بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به عنوان دبیر کل حزب انتخاب شده بود.

شهید محمدجواد باهنر دومین نخست وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار شهید محمد علی رجایی دومین رییس جمهور پس از انقلاب اسلامی  ایران

شهادت محمدجواد باهنر

محمد جواد باهنر در زمان شرکت در جلسه شورای امنیت کشور در8 شهریور سال ۱۳۶۰ش بهمراه محمدعلی رجایی و چند تن دیگر در اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

آثار  شهید محمد جواد باهنر

>> مواضع ما در ولایت و رهبری  

>> دین شناسی تطبیقی  

>> گسترش نهضت حسینی  

>> گذرگاه های الحاد  

>> سیری در عقاید و اخلاق اسلامی  

>> انسان و خودسازی  

>> مباحث پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی  

>> گفتارهای تربیتی

کدخبر: 782735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟