بانفوذترین مخالف برجام را بشناسید

به گزارش رکنا به نقل از خبر فوری، روند مذاکرات وین در حالی پیچیده شده و به عبارتی به هم خورده است که بسیاری معتقدند ترس جو بایدن از دموکرات های مخالف برجام باعث شده تا حد زیادی از مذاکرات عقب نشینی کند. در راس این مخالفان به اصطلاح خودی که نفوذ زیادی هم بر بایدن و دولتش دارند، سناتور «باب منندز» قرار دارد.

باب منندز سناتور دموکرات اما مخالف برجامی است که تاثیر زیادی هم بر سناتورهای جمهوری خواه و هم بر دموکرات ها دارد. او رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده هم است و تصویب هرگونه توافق دولت بایدن با یک دولت دیگر بدون شک مستلزم جلب حمایت و توجه او است.

باب منندز در گفتگوی اخیرش با «فاکس نیوز» مواضع خود را در قبال برجام اعلام کرده است. بررسی دیدگاه های او به خوبی نشان می دهد طرف آمریکایی چه خواسته هایی دارد و دقیقا چرا  مخالف برجام است و قصد دارد چه امتیازاتی از ایران بگیرد.

بد نیست در این قسمت به مهم ترین نکات بیان شده توسط سناتور منندز اشاره ای داشته باشیم تا از مواضع او و مخالفان برجام در ایالات متحده آگاهی یابیم:

الف. دولت آمریکا باید از ایران مطمئن شود

باب منندز در همان ابتدا تاکید دارد که مهم ترین خواسته اش از دولت بایدن این است که مطمئن شود که ایران نمی تواند به تسلیحات هسته ای دست یابد. این چیزی است که برای سناتور مخالف برجام مهم است و معتقد است «عبارات» الزام آورتری باید در برجام گنجانده شود تا این خواسته تحقق یابد.

ب. برجام باید الزام آورتر باشد

باب منندز به طور کلی توافق برجام (JCPOA) را که در زمان باراک اوباما منعقد شد، ناقص می داند و مدعی است این توافق نتوانسته به طور کامل از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای ممانعت کند. او مدعی است به طور کلی توافق جدید با ایران باید سه هدف را نشان بگیرد: اول اینکه قابلیت موشکی این کشور را محدود کند، دوم اینکه مانع از افزایش درصد غنی سازی ایران شود و سوم اینکه مانع از دست یابی ایران به قابلیت های انفجاری (detonation capabilities) شود.

ج. برجام باید برای موشک های بالستیک هم محدودیت ایجاد کند

منندز همانطور که در بالا اشاره شد، تاکید کرد که برجام جدید باید درخواست خود را به حوزه موشکی ایران هم تعمیم دهد. سناتور دموکرات در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «بازگشت به توافق قدیمی که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا آن را منعقد کرده بود، با توجه به اینکه موشک های بالستیک ایران را مورد بررسی قرار نمی داد و نقص هایی جدی داشت، کارساز نخواهد بود.»

د. زمان از دست رفته است

رییس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «از سوی دولت {بایدن} به ما گفته شد که اگر مذاکرات تا پایان فوریه به نتیجه نرسد، در واقع، زمان از دست رفته و آنچه به دست می آوریم برای ما از اهمیت بسیار کمی برخوردار خواهد بود. خب، اکنون پایان آوریل است.»

منندز مدعی است اگر زمان عامل مهمی در توافق است و تا فوریه نیز توافقی صورت نگرفته پس تا پایان آوریل نیز بعید است توافقی به دست بیاید و به همین دلیل، آمریکا باید هر چه سریعتر میز مذاکرات را ترک کند.

ه. عدم توافق بهتر از یک توافق بد است

باب منندز در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «من می ‌خواهم دولت بفهمد که «هیچ» توافقی بهتر از یک توافق بد است». در واقع منندز بر خلاف بایدن و گروه موافق برجام که معتقدند برجام تنها راه حل ممکن برای توافق با ایران است و حتی اگر هم مشکل داشته باشد بهتر از «هیچ» است، معتقد است عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر قرار باشد توافق با ایران همه خواسته های آمریکا را تامین نکند بهتر است اصلا توافقی صورت نگیرد.

و. نام سپاه نباید از لیست سیاه بیرون بیاید

یکی از مواردی که بنا به گزارش ها مورد بحث جدی بین ایران و آمریکا قرار گرفته است، حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است. منندز در گفتگو با فاکس نیوز گفت که "بسیار بسیار مهم" (critically important) است که این اتفاق {خروج نام سپاه از فهرست گروه های تروریستی خارجی آمریکا} نیفتد. منندز اذعان داشت که این نکته می تواند به خوبی «دلیل» عدم دستیابی به توافق جدید را شرح دهد و در حقیقت، نقطه ای باشد که توافق احتمالی در آن به بن بست برسد.

کدخبر: 776889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟