شرط ایران برای بازگشت به برجام

به گزارش رکنا، ادعای وال استریت ژورنال درباره شرط ایران در مذاکرات احیای برجام چیست؟

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که در جریان مذاکرات احیای توافق هسته ای که برگزاری دور جدید آن نیز فعلا به تاخیر افتاده است، آخرین درخواست ایران آن است که آمریکا با بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق هسته ای را مشروط به تاییدیه سازمان ملل می کند. طبق ادعای این روزنامه، ایران فکر می کند این اقدام ضروری است چون دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به طور یک جانبه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: ایران به این موضوع توجه ندارد که اجرای چنین بندی مطابق قوانین آمریکا نیست. رئیس جمهور آمریکا نمی تواند مانع تغییر سیاست اعضای آینده کنگره و رئیس جمهور آینده این کشور شود، به ویژه وقتی که توافق هسته ای هیچ گاه برای تصدیق به عنوان یک معاهده به سنای آمریکا ارائه نشده است. بیشتر معاهده ها بخش هایی دارند که خروج از آن تحت شرایطی معین را مجاز می سازد.

این روزنامه همچنین نوشت: اما جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مانند باراک اوباما رئیس جمهور پیشین این کشور توافقی را که انجام می دهد به رای سنای آمریکا نمی گذارد چون می داند کسب رای موافق اکثریت سناغیر محتمل است و کمتر از دو سوم رای مورد نیاز برای تصدیق یک معاهده خواهد بود. دادن اختیار و تسلطی بیشتر از کنگره به سازمان ملل بر سیاست خارجی آمریکا، روی گردانی فاحشی از سوگند ریاست جمهوری یک رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن، برای بازگشت به توافق هسته ای که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، ابراز تمایل کرده است.

در ماه های اخیر نیز مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام(توافق هسته ای) در وین و با حضور آمریکا در محل مذاکرات جریان داشته است. مذاکرات مستقیمی میان هیئت های ایران و آمریکا انجام نشده است و آن ها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای کمیسیون از مواضع یکدیگر نسبت به چگونگی پیش برد امور مطلع می شوند. آغاز دور هفتم این مذاکرات تا زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران به تعویق افتاده است.

کدخبر: 708053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟