آبله میمون مثبت در ایران شناسایی نشده است  / فعلا برنامه ای برای خرید واکسن آبله نداریم

آبله میمون یک بیماری ویروسی از خانواده ویروس آبله محسوب می شود که در 50 سال گذشته به صورت اندمیک (بیماری شایع بومی) در کشورهای مرکزی و غربی قاره آفریقا وجود داشته، اما حدود سه هفته است که شاهد گسترش ویروس آبله میمون در برخی کشورهای خارج از قاره آفریقا هستیم؛ به نحوی که با وجود این که در پنج دهه اخیر کمتر از 120 مورد مبتلا به آبله میمون در کشورهای غیرآفریقایی شناسایی شده بود، در سه هفته گذشته بیش از 220 مورد قطعی این بیماری در کشورهای خارج از قاره آفریقا گزارش شده است.

آبله میمون واکسن اختصاصی ندارد، اما واکسن آبله که در دهه های گذشته علیه ویروس آبله انسانی استفاده می شد، می تواند در جلوگیری از شیوع این بیماری موثر باشد. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که استفاده از واکسن آبله می تواند تا 85 درصد از ابتلا به آبله میمون جلوگیری کند. در این میان با توجه به این که بیش از 40 سال از ریشه کن شدن بیماری آبله در جهان می گذرد، اکنون هیچ کشوری جز آمریکا واکسن آبله را در اختیار ندارد. تب، درد عضلانی، کوفتگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی از نشانه های ابتلا به آبله میمون هستند، ولی بارزترین علامت این بیماری، بثوراتی (جوش هایی) است که روی پوست ظاهر می شود.

تمام موارد مشکوک آبله میمون، آبله مرغان داشته اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سه هفته گذشته شیوع بیماری آبله میمون در حداقل 20 کشور جهان منجر به بروز نگرانی هایی در میان افکار عمومی و متخصصان بهداشتی دنیا شده است. البته تا این لحظه، هنوز هیچ مورد محتمل یا قطعی ابتلا به آبله میمون در کشورمان شناسایی نشده، اما با توجه به این که همچنان هیچ گونه محدودیتی در مرزهای کشور برای جلوگیری از تردد اتباع کشورهای درگیر با این بیماری اعمال نمی شود، نگرانی هایی از احتمال ورود آبله میمون به ایران وجود دارد.

در همین راستا، دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت به خبرنگار رکنا گفت: هنوز هیچ مورد مبتلا به آبله میمون در کشورمان شناسایی نشده و نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ما هنوز با هیچ مورد محتمل ابتلا به آبله میمون نیز مواجه نشده ایم. تمام موارد مشکوک به این بیماری که در سطح کشور شناسایی شده اند نیز به آبله مرغان مبتلا بوده اند.

وی افزود: از نظر ما هر کسی که تب و بثورات پوستی داشته باشد، مورد مشکوک آبله میمون به حساب می آید، ولی تا کنون با وجود این که تعدادی مورد مشکوک ابتلا به این بیماری مشاهده شده اند، اما هنوز با هیچ مورد محتمل یا قطعی ابتلا به آبله میمون در سطح ایران مواجه نبوده ایم.

فقط آمریکا واکسن آبله را در اختیار دارد

امیری در پاسخ به سوال رکنا درباره برنامه وزارت بهداشت ایران برای تهیه واکسن آبله توضیح داد: ما فعلا برنامه ای برای خرید واکسن آبله نداریم، چون اساسا تصمیم گیری در این زمینه هنوز زود به نظر می رسد. البته این طور نیست که وزارت بهداشت در آینده هم هیچ برنامه ای برای تهیه واکسن نخواهد داشت، اما با توجه به این که ضرورت تهیه واکسن آبله هنوز بر ما ثابت نشده است، فعلا خرید این واکسن را در دستور کار قرار نداده ایم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: ابعاد بیماری آبله میمون هنوز برای ما مشخص نیست، زیرا تا کنون در سطح جهان فقط کمتر از 300 مورد ابتلا به آبله میمون شناسایی شده اند. همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر هیچ کشوری جز آمریکا واکسن آبله را در اختیار ندارد، البته در کشورهای روسیه و انگلیس هم ذخایر ویروس آبله انسانی نگهداری می شود، اما این دو کشور به واکسن آبله دسترسی ندارند، ولی اگر بخواهند می توانند آن را تولید کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: تعداد واکسن های آبله که آمریکا در اختیار دارد، محدود است و با وجود این که آمریکا تنها کشوری در جهان است که ذخایر واکسن آبله را در اختیار دارد، اما این کشور هنوز هیچ برنامه ای برای واکسیناسیون آبله اعلام نکرده است. بنابراین برنامه ریزی برای واکسیناسون آبله در ایران هنوز زود به نظر می رسد.

تشدید مراقبت های مرزی برای شناسایی موارد مشکوک آبله میمون

امیری درباره برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع آبله میمون در ایران توضیح داد: هنوز ویروس آبله میمون وارد ایران نشده است، بنابراین فعلا عمده تمرکز ما بر شناسایی موارد مشکوک این بیماری در مرزها است. به همین دلیل، ما نظام مراقبت بیماری های واگیر را در پایگاه های بهداشت مرزی تشدید کرده ایم تا از ورود موارد محتمل ابتلا به آبله میمون به ایران جلوگیری کنیم و اگر مورد قطعی ابتلا به این ویروس را شناسایی کردیم، بتوانیم او را قرنطینه کنیم و از تماس بین این فرد با سایر افراد جلوگیری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با تشدید مراقبت های بهداشتی در مرزها، ضمن تاکید بر لزوم خوداظهاری علایم جسمانی توسط مسافران ورودی به ایران، همکاران حاضر در پایگاه های بهداشت مرزی در تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور، علایم ظاهری شامل تب و بثورات پوستی همه مسافران را بررسی می کنند.

کدخبر: 785683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟