مرگ یک زن در سیل داراب استان فارس / کم توجهی مدیریت بحران به هشدار قرمز هواشناسی + فیلم
حجم ویدیو: 2.08M | مدت زمان ویدیو: 00:00:23

سیل جنوب ایران را فرا گرفته است. سیل در برخی استان های جنوبی کشور منجر به بروز خسارت های شدیدی شده است. سیل در روزهای آتی به اوج خواهد رسید. در واقع، تشدید باران های حدی سیل را در جنوب ایران در روزهای آینده به اوج می رساند. این در حالی است که با وجود صدور هشدار اعلان قرمز هواشناسی، تمهیدات مناسبی برای کاهش میزان خسارات ناشی از سیل انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که روز گذشته شاهد صدور هشدار قرمز از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی در برخی استان های جنوبی کشور بودیم، امروز تصاویری از گوشه و کنار کشور درباره وقوع سیل شدید و بروز خسارات سنگین در استان هایی نظیر هرمزگان و خوزستان به گوش می رسد و مخاطبان رکنا نیز در این راستا تصاویری درباره وقوع سیل شدید در منطقه کنگان استان بوشهر به این پایگاه خبری ارسال کرده اند.

در این میان سوال مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که با توجه به این که از روز گذشته، هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کشور صادر شده بود، آیا سازمان مدیریت بحران کشور، از دیروز یا حتی روزهای قبل تمهیدات خاصی را برای جلوگیری از بروز خسارات شدید بر اثر این سیل اندیشیده بود یا خیر؟

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال به رکنا گفت: اساسا وقتی سازمان هواشناسی هشدار قرمز صادر می کند، این مساله به معنای بالا بودن احتمال وقوع خسارت است. البته ما هنوز برآوردی از میزان خسارت دریافت نکرده ایم و قدری طول می کشد تا متوجه شویم که میزان بروز خسارت بر اثر سیل اخیر در استان های مختلف زیاد بوده است یا خیر.

وی افزود: وقوع سیل اخیر به دلیل بارندگی های حدی در مناطق جنوبی کشور و نفوذناپذیر بودن خاک این مناطق رخ داده است. در واقع، چون حجم بسیار زیاد باران در مدت زمان اندک باریده و نفوذپذیری خاک نیز کم بوده، شاهد جاری شدن سیل در استان های جنوبی کشور بودیم.

بختیاری با بیان این که در نظر گرفتن تمهیدات مختلف برای مقابله با حوادث گوناگون بسته به سطح حادثه، به بخش های متفاوتی از وزارت کشور مربوط می شود، عنوان کرد: وقوع سیل اخیر در نقاط مختلف کشور عمدتا محلی بوده است و فرمانداران و استانداران مناطق گوناگون کشور باید پاسخگوی تمهیدات اتخاذشده برای مقابله با این سیل از روزهای قبل باشند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سیل اخیر یک حادثه محلی تلقی می شود و از دید ما این حادثه، یک حادثه ملی نبوده است. البته تمام بخش های وزارت کشور، استانداری ها و سازمان مدیریت بحران کشور تلاش کردند تا در سیل امروز شاهد بروز تلفات جانی نباشیم.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران کشور درباره تمهیدات این سازمان برای کاهش میزان خسارات توضیح داد: راهکار اول برای کاهش آمار تلفات و خسارات، ارائه هشدارهای گوناگون به مردم است تا اولا خودشان در مسیر سیل قرار نگیرند و ثانیا تا حد امکان به جابه‌جایی وسایل و امکانات خود بپردازند. راهکار دوم نیز ارائه هشدارهای لازم به مسئولان است که بتوانند توان مقابله تاسیسات عمومی با سیلاب را تقویت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از مسئولان محلی می خواهد که برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سیل، حتما لایروبی آبراه ها را پیش از وقوع سیل انجام دهند. ضمن این که در زمان وقوع سیل ما از پلیس راهور و سازمان راهداری می خواهیم که ترددهای بین شهری و حتی درون شهری را مدیریت کنند تا میزان بروز خسارات ناشی از سیل کاهش یابد.

محمد کرم درآبادی، مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور نیز درباره آخرین آمارهای مربوط به سیل روزهای اخیر در استان های جنوبی کشور به خبرنگار رکنا گفت: خوشبختانه یک زن 50 ساله در شهر داراب استان فارس بر اثر طغیان جوی آب و اصابت سر به جدول و خونریزی شدید جان خود را از دست داد.

وی در پایان تصریح کرد: هشدار قرمز سازمان هواشناسی به این دلیل صادر شده است که بارندگی ها در جنوب کشور که از امروز آغاز شده است، تا روز چهارشنبه ادامه دارد و این مساله می تواند سیل اخیر را به یک حادثه خسارت آفرین در روزهای آینده تبدیل کند. اوج بارندگی ها هم در روزهای سه شنبه و چهارشنبه خواهد بود.

کدخبر: 758115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟