لحظه به لحظه حمله به "پنجشیر" از زبان یک زن ایرانی در کانون جنگ + صوت
حجم ویدیو: 59.92M | مدت زمان ویدیو: 00:08:11

به گزارش رکنا، طالبان که در حال تصرف شهر به شهر افغانستان بود از ایران عازم افغانستان شد. از تهران که به سمت کابل پرواز می کرد شاید تصور هم نمی کرد که در یکی از تاریخی ترین شب های این روزهای افغانستان در مبارزترین ولایت این کشور در کنار نیروهای مقاومت در برابر طالبان باشد و آنچه را ببیند که با صدایی لرزان از بغض برای خبرنگار اجتماعی رکنا گفت.

" آنچه دیشب در پنجشیر رخ داد یک قتل عام بود. قتل عام مردم مظلوم پنجشیر . نبرد نیروهای مقاومت ادامه خواهد داشت و تا انتقام همه نیروهای کشته شده را نگیرند از مبارزه عقب نشینی نخواهند کرد ...."

این جملات زن ایرانی است که همین چند ساعت پیش از میدان نبرد در پنجشیر دور شد و از لحظه به لحظه جنگ و مرگ و جانباختن نیروهای مقاومت و مردم گفت. از کشته شدن نیروهای غیرنظامی به دست نظامیانی که حتی افغانستانی نبودند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تا شب گذشته پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان بود که هنوز به دست طالبان نیفتاده بود، اما دیشب تمام مراکز ولسوالی های (فرمانداری های) ولایت پنجشیر به دست طالبان افتاد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان تاکید کرده که تمام پنجشیر به تصرف این گروه درآمده است. البته برخی شواهد از این حکایت دارد که حملات ارتش پاکستان منجر به سقوط پنجشیر شد. در این گزارش به بررسی جزئیات نبرد شب گذشته پنجشیر پرداخته ایم آنهم از زبان یک زن ایرانی ، شاهد و ناظر تمام لحظه به لحظه حملات به نیروهای مقاومت در پنجشیر ...

پنجشیر سایز اصلی 2

حدود سه هفته است که گروه طالبان توانسته است که تقریبا کنترل تمام نقاط افغانستان را در دست بگیرد و از 24 مرداد که این گروه کنترل کابل را در دست گرفت و اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور خارج شد، عملا کنترل حکومت افغانستان به دست طالبان افتاده و این گروه اعلام کرده است که در آینده نزدیک دولت جدیدی را در افغانستان اعلام خواهد کرد.

در این میان اما از همان زمان که طالبان کنترل کابل را به دست گرفت، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، فرمانده فقید و وزیر دفاع پیشین افغانستان وارد ولایت پنجشیر شد و جبهه مقاومت ملی را در این ولایت به عنوان تنها نقطه ای از افغانستان که تا شب گذشته هنوز به تصرف طالبان در نیامده بود، هدایت کرد و به مبارزه علیه طالبان پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانید جزئیات نحوه تصرف ولایت پنجشیر توسط طالبان از زبان یک زن ایرانی است که در ماه های اخیر در خط مقدم نبرد میان طالبان و نیروهای دولتی و مردمی افغانستان حضور داشته و تا شب گذشته نیز در ولایت پنجشیر در کانون جنگ حاضر بوده است:

ورود پاکستان از مرز جلال آباد به افغانستان

«چند روز پیش خبری به نیروهای پنجشیر مخابره شد مبنی بر این که ارتش پاکستان مرز جلال آباد را رد کرده و وارد خاک افغانستان شده است. اول این تصور به وجود آمد که این خبر شایعه است، اما بعد تعدادی عکس و فیلم از مردم محلی آن منطقه منتشر شد و به صورت مستند ثابت شد که ارتش پاکستان وارد خاک افغانستان شده است.

بعد از این اتفاق، ژنرال فیض حمید (رئیس سازمان استخبارات نظامی پاکستان) وارد کابل شد و همان زمان نیروهای پنجشیر متوجه شدند که چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و چه کسی قرار است فرماندهی عملیات علیه آنها را به عهده بگیرد.

نیروهای پنجشیر تاکید داشتند که اهل مذاکره اند نه درگیری

نیروهای پنجشیر بارها روی این مساله تاکید دارند که ما با طالبان درگیری نداریم و می خواهیم با آنها مذاکره کنیم و حتی این صحبت در میان نیروهای مقاومت مطرح بود که می توان دولتی فراگیر تشکیل داد تا ما وارد جنگ نشویم. اما در روزهای اخیر شاهد این مساله بودیم که نیروهای طالبان خود را از جنگ پنجشیر کنار کشیدند و ارتش پاکستان وارد پنجشیر شد.

خیانت داخلی بود

شب گذشته در تحولاتی که از نزدیک شاهد بودیم، دیدیم که ارتش پاکستان با بمب های هوشمند تک تک مواضع فرماندهان پنجشیر را هدف قرار دادند؛ به نحوی که می دانستند کدام فرمانده در چه نقطه ای قرار دارد تا آن فرمانده را هدف قرار دهند؛ مساله ای که نشان می دهد حتما خیانت های داخلی درباره لو دادن اطلاعات مربوط به این فرماندهان نیز وجود داشته است.

من 40 دقیقه قبل از شهادت فهیم دشتی (سخنگوی نیروهای مقاومت ملی افغانستان) توانسته بودم که با او صحبت کنم و وقتی که ایشان در طول مسیر بود، متاسفانه خودروی ایشان را با راکت هدف قرار دادند و خودشان و تمام همراهانشان به شهادت رسیدند.

پنجشیر با پاکستان مبارزه کرد نه طالبان

اتفاقی که در افغانستان رخ داده و همه افراد براساس شواهد و مستندات روی آن اتفاق نظر دارند، این است که شب گذشته پنجشیر با طالبان در نبرد نبود، بلکه پنجشیر با پاکستان در نبرد بود؛ زیرا پرچم پاکستان روی بدنه تمام هواپیماها و هلیکوپترهایی که دیشب به پنجشیر حمله کردند، وجود داشت.

پهپادهای پاکستانی ها دیشب کاملا هوشمندانه و با شناخت کامل مواضع نیروهای پنجشیر را زدند. البته در این حملات فقط فرماندهان و نیروهای مقاومت کشته نشدند، بلکه متاسفانه تعدادی غیرنظامی هم هدف قرار گرفتند و می توان گفت این پهپادها به قتل عام پرداختند و برخی فعالان رسانه ای هم که اسلحه به دست گرفتند، به شهادت رسیدند.

دیشب دو پسر 26 ساله و 28 ساله که همراه من بودند هم به شهادت رسیدند. این بچه ها تحصیلات عالیه داشتند و از جوانان بسیار فوق العاده پنجشیر بودند که برای دفاع از ولایت خود به افغانستان برگشته بودند.

پنجشیر سایز اصلی 1

نه فقط نیروهای نظامی که مردم پنجشیر را کشتند

من به عنوان یک شاهد و راوی معتقدم که دیشب مردم پنجشیر آماج حملات ارتش پاکستان قرار گرفتند؛ زیرا هم پروازها و هم افرادی که در منطقه حضور داشتند، پاکستانی بودند و حتی بسیاری از اسرایی که دیروز به اسارت درآمدند، زبان اردو داشتند و چند نفر از اسرا لباس نظامی پاکستانی به تن داشتند. حتی مدارک شناسایی همراه افرادی که کشته شدند، مدارک مربوط به نیروهای نظامی پاکستانی بود.

اساسا مستندات زیادی وجود دارد که ثابت می کند پنجشیر توسط ارتش پاکستان سقوط کرد و انشالله روزی فرصتی فراهم می شود و عکس ها و فیلم هایی که از هلی‌کوپترهای پاکستان گرفته شده است، اطلاع رسانی می شود.

مبارزان پنجشیر برای حفاظت از مردم مناطق مسکونی را تخلیه کردند

یک تعداد مخبر تاجیک که اطراف ژنرال فیض حمید (رئیس سازمان استخبارات نظامی پاکستان) حضور داشتند، می گفتند که ایشان روی نقشه تاکتیک های جنگی را هدایت می کرد و من از نیروهای مقاومت افغانستان شنیدم که می گفتند راپورت داده شده است که ژنرال حمید فرماندهی جنگ را به عهده داشته است.

بچه های پنجشیر مطلع بودند که دیشب قرار است به صورت هوایی به آنها حمله شود، اما متاسفانه این بچه ها توانایی زیادی برای مقابله نداشتند، ولی بازهم خودشان را آماده کردند و مناطق مسکونی شهر را تخلیه کردند تا جان مردم را حفظ کنند.

پنجشیر

این نبرد چریکی به زودی به پایان نخواهد رسید

من معتقدم که نیروی مقاومت افغانستان هنوز ایستاده است، چون با نیروی ایمان و اراده ای که من در وجود آنها دیدم، این ها به همین راحتی زمین بازی را خالی نمی کنند و حتما به نبرد خود ادامه می دهند و به این زودی ها نبردشان شکست نمی خورد.

هم اکنون نیروهای بسیار زیادی در کوهستان ها پراکنده هستند و هنوز در حال مقابله هستند. این نیروها تمام تجهیزات و مهمات خود را منتقل کردند و این نبرد چریکی به این زودی ها به پایان نخواهد رسید و با شناختی که من از مردم و طبیعت آنجا پیدا کردم، معتقدم که این بچه ها نه اهل مذاکره و نه اهل صلح هستند.

تا روزی که این بچه ها زنده هستند، طالبان و پاکستان روی خوش نمی بینند و انتقام خون تک تک افرادی را که مظلومانه و بیگنان قتل عام شدند، می گیرند؛ چون من معتقدم که شب گذشته مردم پنجشیر در مقابل سکوت همه قتل عام شدند.

آزاده مختاری

کدخبر: 718229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟