نرخ تورم در کشور به 42.5 درصد رسید / پوشاک، مسکن، اجاره، آب و برق در صدر جدول گرانی ها!

به گزارش رکنا، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران ، در بهمن 1402، شاخص قیمت مصرف‌ کننده خانوارهای کشور به عدد225.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 35.8 درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 42.5 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

تورم نقطه به نقطه بهمن ماه

در بهمن ماه 1402 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور (درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل)، 35.8 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 35.8 درصد بیشتر از بهمن ماه 1401 برای خرید «یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه بهمن ماه 1402 در مقایسه با ماه قبل، 2.7 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

در بهمن ماه 1402 تورم ماهانه خانوارهای کشور (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل) برابر 1.4 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، منفی چهار درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.3 درصد بوده است.

تورم ماهانه بخش ها و گروه های مختلف در ماه جاری به صورت زیر است:

تورم ماهانه بهمن ماه

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

در بهمن ماه 1402 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور(درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) به 42.5 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1.1 واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌ های هزینه‌ ای کل کشور در بهمن‌ ماه 1402

نرخ تورم سالانه کشور در بهمن ماه 1402 برابر 42.5  درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌ های مختلف هزینه‌ ای از 38.9 درصد برای دهک اول، تا 44.1 درصد برای دهک دهم است.

بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ ها در این ماه به 5.2 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (4.6 واحد درصد) 0.6 واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها برحسب بخش های اصلی و برخی گروه ها و طبقات کالایی

شاخص قیمت کالاها و خدمات براساس گروه های اصلی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه گروه حمل و نقل با 2.9 درصد و ماهی ها و صدف داران با 3.5 درصد است. همچنین نرخ تورم مسکن، اجاره، آب، برق و گاز نیز با افزایش تورم بالای 2 درصد مواجه شده است.

در حالی اغلب مسئولان کشور نرخ تورم را زیر 40 درصد عنوان می کنند که نرخ تورم سالانه اغلب گروه ها بالای 40 درصد و حتی به 90 درصد هم رسیده است. نرخ سالانه خوراکی ها 45.1 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن 90.7 درصد، گوشت قرمز و ماکیان 93.3 درصد، ماهی و صدف داران 64.2 درصد و میوه و خشکبار 51 درصد شده است.

همچنین در ادامه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات متفرقه 41.3 درصد، هتل و رستوران 62.5 درصد، تفریح و فرهنگ 44.4 درصد، بهداشت و درمان 44.8 درصد، پوشاک و کفش 48.3 درصد شده است.

شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و درصد تغییرات به تفکیک استان

شاخص کل کالاها و خدمات به تفکیک استان ها

 براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل تورم سالانه استان یزد به 52.9 درصد که بالاترین سطح تورمی در میان استان های کشور است را به خود اختصاص داده است. جایگاه دوم استان کردستان با 48.8 درصد تورم قرار دارد. استان‌ های چهارمحال بختیاری، اصفهان، لرستان و کرمانشاه نیز به ترتیب در جایگاه‌ های بعدی تورم قرار گرفته‌ اند.

همچنین استان تهران با 37.7 درصد پایین‌ ترین سطح شاخص کل تورم در میان استان‌ های کشور را به ثبت رسانده است. استان‌ های خوزستان، سمنان و بوشهر در جایگاه بعدی کمترین سطح شاخص کل تورم در میان استان‌ های کشور قرار گرفته‌ اند.

گفتنی است، برخی کارشناسان معتقدند تورمی که در جامعه احساس می‌ شود، بسیار بیش از نرخ‌ های اعلامی است و افزایش تورم به خصوص در بخش مسکن، اجاره، کالاهای اساسی و خوراکی ها شرایط بغرنجی را برای طبقات فرودست و حتی طبقه متوسط به وجود آورده است. این در حالی است که حقوق ها کفاف زندگی مردم را نمی دهد و تورم رو به افزایش است و از آنجا که بودجه مالیاتی سال آینده 50 درصد بیش از رقم مشابه در بودجه جاری است، باید منتظر اثر تورمی بودجه سال 1403 در زندگی مردم و اقتصاد کشور هم باشیم.

فایل کامل گزارش فوق را از لینک زیر دانلود کنید. 

کدخبر: 974975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟