تورم شکاف طبقاتی را بیشتر کرد / سفره دهک های پایین هر روز کوچکتر می شود!

به گزارش رکنا، مرکز آمار ایران در تازه‌ ترین گزارش خود، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور در دی‌ ماه سال 1402 را اعلام کرد که نشان از افزایش 2.6 درصدی نسبت به ماه قبل دارد. این در حالی است که مسئولین کشور در سال «مهار تورم» بارها مدعی کاهش تورم و تداوم روند کاهشی آن شده‌ اند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت چندی پیش در نشست خبری با بیان اینکه دولت در مهار تورم موفق بوده است، گفت: «کنترل تورم از طریق ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نقدینگی طی 10 ماهه امسال به صورت جدی در دولت پیگیری می‌ شد که ثمرات آن را شاهد هستیم.»

همچنین ابراهیم رئیسی در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین در قم گفت: «آمارها نشان‌ دهنده کاهش تورم در کشور است.»

این در حالی است که آمارهای رسمی حاکی از آن است که برخلاف ادعای دولتی ها نه تنها نرخ تورم کنترل نشده و روند آن کاهشی نبوده است بلکه افزایش هم یافته است.

شاخص قیمت

شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در دی ماه 1402 به عدد 222.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 38.5 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 43.6 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

در دی ماه 1402، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور (درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) 38.5 درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین38.5 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. تورم نقطه به نقطه دی ماه 1402 در مقایسه با ماه قبل 1.7 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

در دی ماه 1402، تورم ماهانه خانوارهای کشور (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل) برابر 2.6 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌ های عمده «خوراکی‌ ها، آشامیدنی‌ ها و دخانیات» 2.4 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 2.7 درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

در دی ماه 1402، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) به 43.6 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل0.8 واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک های مختلف هزینه ای در دی ماه 1402

تورم دی ماه دهک ها

نرخ تورم سالانه کشور در دی ماه 1402، برابر 43.6 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌ های مختلف هزینه‌ ای از 40.6 درصد برای دهک­­ اول تا 45.2 درصد برای دهک دهم است.

بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ ها در این ماه به 4.6 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ( 4.1 واحد درصد) 0.5 واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور

تورم ماهانه دی ماه

شاخص قیمت کالاها در دی ماه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه گروه ارتباطات در دی ماه 8.5 درصد شده است که بعد از اعمال افزایش 30 درصدی قیمت اینترنت در دی ماه نمایان شده است. همچنین نرخ تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید در دی ماه 5.5 درصد، گوشت قرمز و ماکیان 5.8 درصد، میوه و خشکبار 4.3 درصد و حمل و نقل 3.2 درصد شده است.

در حالی اغلب مسئولان کشور نرخ تورم را زیر 40 درصد عنوان می کنند که نرخ تورم سالانه اغلب خوراکی ها بالای 40 درصد است. نرخ سالانه خوراکی ها 48.1 درصد و نان و غلات 48.3 درصد شده است. نرخ تورم سالانه گوشت قرمز و سفید 91.7 درصد، گوشت قرمز و ماکیان 94.5 درصد و ماهی و صدف داران 62.8 درصد شده است.

این در حالی است که محسن رضایی، دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در بازدید از یک پرورشگاه ماهی گفت که «اضافه شدن گوشت ماهی به سفره مردم می‌ تواند قیمت گوشت قرمز را کنترل کند و با وجود هزاران کیلومتر ساحل دریایی و اقیانوسی در اطراف ایران وضعیت گوشت، غذا و معیشت مردم نباید در تنگنا باشد!» مشخص نیست مسئولان کشور ما در چه شرایطی زندگی می کنند که هیچ خبری از سفره مردم ندارند.

همچنین در ادامه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات متفرقه 41.4 درصد، هتل و رستوران 64.3 درصد، تفریح و فرهنگ 44.2 درصد، بهداشت و درمان 46.7 درصد، پوشاک و کفش 48.6 درصد و مسکن و اجاره هر کدام 39 درصد شده است.

شاخص قیمت کل کالاها و خدمات به تفکیک استان

نرخ تورم دی ماه

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل تورم سالانه استان یزد به 54.7 درصد که بالاترین سطح تورمی در میان استان های کشور است را به خود اختصاص داده است. جایگاه دوم استان چهارمحال و بختیاری با 50.6 درصد تورم قرار دارد. استان‌ های کردستان، اصفهان و کرمانشاه نیز به ترتیب در جایگاه‌ های بعدی تورم قرار گرفته‌ اند.

همچنین استان تهران با 38.6 درصد پایین‌ ترین سطح شاخص کل تورم در میان استان‌ های کشور را به ثبت رسانده است. استان‌ های خوزستان، سمنان و بوشهر در جایگاه بعدی کمترین سطح شاخص کل تورم در میان استان‌ های کشور قرار گرفته‌ اند.

گفتنی است، برخی کارشناسان معتقدند تورمی که در جامعه احساس می‌ شود، بسیار بیش از نرخ‌ های اعلامی است و افزایش تورم به خصوص در بخش مسکن، اجاره، کالاهای اساسی و خوراکی ها شرایط بغرنجی را برای طبقات فرودست و حتی طبقه متوسط به وجود آورده است. این در حالی است که حقوق ها کفاف زندگی مردم را نمی دهد و تورم رو به افزایش است و از آنجا که بودجه مالیاتی سال آینده 50 درصد بیش از رقم مشابه در بودجه جاری است، باید منتظر اثر تورمی بودجه سال 1403 در زندگی مردم و اقتصاد کشور هم باشیم.

فایل کامل را از لینک زیر دانلود کنید.

کدخبر: 967400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟