تورم کمرشکن برای دهک های پایین و روستائیان / تهران کمترین و یزد بیشترین تورم شهریور ماه را داشتند + جداول

به گزارش رکنا، مرکز آمار ایران گزارش جدید نرخ تورم شهریور ماه 1402 را منتشر کرد. آمارها حاکی از آن است که نرخ تورم در شهریور ماه نسبت به ماه قبل با کاهش مواجه شده است و تورم 4/ 2 درصدی مرداد ماه در شهریور‌ ماه به 2 درصد کاهش یافت و تورم نقطه‌ به‌ نقطه شهریور با 3/ 0 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 5/ 39 درصد رسید.

شاخص قیمت مصرف کننده – شهریور ماه ١٤٠٢

در شهریور ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٠١,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٥ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٦.١ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت

در شهریور ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢٠١,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٥ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٦.١ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه ، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٥ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٥ درصد بیشتر از شهریور ماه ١٤٠١، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، ٠,٣ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش رکنا، در این جدول نرخ هتل رستوران با 55.4 درصد بیشترین تورم و نرخ ارتباطات با 18.6 درصد کم ترین تورم را به خود اختصاص داده است. نرخ پوشاک و کفش، بهداشت و درمان و حمل و نقل و تفریح و فرهنگ به ترتیب 47.7 درصد، 46.3 درصد و 44.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل با تورم همراه بوده است.

تورم+نقطه+به+نقطه+کالاها+و+خدمات+مصرفی+خانوارهای+کشور

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌ باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٠ درصد بوده‌ است. تورم ماهانه برای گروه‌ های عمده «خوراکی‌ ها، آشامیدنی‌ ها و دخانیات»، ١.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣ درصد بوده است.

تورم ماهانه بخش ها و گروه های مختلف در ماه جاری به صورت زیر است:

به گزارش رکنا، در این جدول تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در شهریور ماه 1402 نسبت به مرداد ماه 1401 با افزایش 0.2 تا 3.6 درصدی مواجه شده است به غیر از قیمت روغن که نسبت به ماه قبل با کاهش 0.1 درصدی مواجه شد.

تورم آموزش در شهریور ماه 1402، 3.6 درصد، لبنیات و تخم مرغ 3.5 درصد، مسکن و انرژی 3.4 درصد، تفریح و فرهنگ 3.4 درصد و هتل و رستوران 2.7 درصد نسبت به مرداد ماه 1402 افزایش یافته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌ باشد. در شهریور ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٦,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش رکنا، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور به تفکیک استان حاکی از آن است که تهران با 41.4 درصد کمترین و یزد با 56.8 درصد بیشترین تورم را تجربه کرده است. شهرهای البرز، همدان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، چهارمحال بختیاری و یزد جزو شهرهایی هستند که تورم بیش از 50 درصد را تجربه کرده اند.

نرخ تورم سالانه

سری زمانی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کل کشور در ده سال اخیر به صورت زیر است:

تورم نقطه به نقطه

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌ های هزینه‌ ای کل کشور در شهریور ماه ١٤٠٢

نرخ تورم سالانه کشور در شهریور ماه ١٤٠٢، برابر ٤٦,١ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌ های مختلف هزینه‌ ای از ٤٥.٩ درصد برای دهک­­‌ های ششم تا نهم، تا ٤٦.٦ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ ها در این ماه به ٠.٧ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (١.٨ واحد درصد) ١.١ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش رکنا، تورم ماهانه و تورم نقطه ای دهک های اول تا دهم حاکی از آن است که کمترین تورم شامل دهک اول و بیشترین تورم شامل دهک دهم بوده است.

درصد تغییرات تورم ماهانه و نقطه ای

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار، تورم نقطه به نقطه، تورم ماهانه و نرخ تورم سالانه

به گزارش رکنا، براین اساس شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار از خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نشان می دهد که تورم روستاها بیش از شهرها بوده است. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار کل کشور در شهریور 1402 نسبت به مرداد ماه 1402 با افزایش همراه بوده است و شاخص روستاها در شهریور ماه امسال با 8 درصد افزایش نسبت به شهرها، به 208.6 درصد رسیده است. همچنین در کالاهای غیرخوراکی و خدمات، تورم روستاها بیش از شهرها بوده است.

جدول 1 تا چهار تورم شهریور ماه

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور برحسب بخش های اصلی و برخی گروه ها و طبقات کالایی

به گزارش رکنا، گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که سهم خوراکی‌ ها و آشامیدنی‌ ها از سبد خانوار به 29 درصد می‌ رسد و سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیش از 71درصد است.

در بخش کالاهای خوراکی و آشامیدنی، ماهی‌ ها و صدف‌ داران رکورددار افزایش تورم ماهانه است و از آن سو رکورد تورم نقطه‌ به‌ نقطه شهریور ماه مربوط به گوشت قرمز و گوشت ماکیان است.

بر این اساس ماهی‌ ها و صدف‌ داران در شهریور ماه با افزایش 3.8 درصدی مواجه شده و گوشت قرمز و ماکیان در مقایسه با شهریور‌ ماه سال قبل 87.1 درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم ماهانه به گروه «آموزش» تعلق دارد که در شهریور ماه 3.6 درصد افزایش را تجربه کرده است. مسکن و به طور خاص اجاره نزدیک به 34 درصد از کل سبد خانوارهای کشور را به خود اختصاص داده و یک‌ سوم درآمد خانوار صرف پرداخت اجاره‌ بها شده است.

جدول 5: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور برحسب بخش های اصلی

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات آن برای گروه های اختصاصی

به گزارش رکنا، همچنین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که سهم خوراکی‌ ها و آشامیدنی‌ ها از سبد خانوار به 29/44 درصد می‌ رسد و سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیش از 70 درصد است.

یکی از دسته‌ بندی‌ های مرکز آمار که به تازگی منتشر می شود، مربوط به کالاهای بادوام، کم‌ دوام و بی‌ دوام است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، 53 درصد کالاهای مصرفی موجود در سبد خانوار را کالاهای بی‌ دوام تشکیل می‌ دهند. کالاهای بی‌ دوام در شهریور ماه با 1.5 درصد افزایش قیمت مواجه شدند.

در جایگاه بعدی کالاهای بادوام قرار دارند که سهم 6.56 درصدی از سبد خانوار دارند و در شهریور ماه با افت 0.1 درصدی قیمت‌ مواجه شدند.

جدول 6: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات آن به تفکیک مناطق جغرافیایی

جدول 7: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم سالانه خانوارهای کل کشور برحسب دهک های هزینه ای - شهریور ماه 1402

به گزارش رکنا، براساس اطلاعات مربوط به تورم دهک‌ های درآمدی، نرخ تورم سالانه کشور در شهریور ماه برای دهک‌ های مختلف هزینه‌ ای از 46.6 درصد برای دهک­ دهم تا 45.9 درصد برای دهک های 6 تا 9 است.

جدول 8: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم سالانه

ضرایب اهمیت طرح شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک دهک های هزینه ای

جدول 9: ضرایب اهمیت طرح شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک دهک های هزینه ای

سهم از تورم ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به تفکیم دهک های هزینه ای - شهریور ماه 1402

جدول 10: سهم از تورم ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به تفکیک دهک های هزینه ای - شهریو ماه 1402

شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات آن به تفکیک استان - شهریور ماه 1402

به گزارش رکنا، بخش دیگری از گزارش تورم شهریور ماه به وضعیت تورمی استان‌ های مختلف کشور اختصاص یافته است. در بخش تورم نقطه‌ به‌ نقطه، بالاترین تورم ثبت‌ شده متعلق به یزد است. این استان که در مرداد ماه تورم 50.9 درصدی را تجربه کرد، شهریور ماه به 51.3 درصد رسید.

استان اصفهان نیز با ثبت تورم 47.9 درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت و استان چهارمحال‌ و‌ بختیاری و همدان نیز در رتبه های بعدی قرار دارد. در بخش تورم ماهانه کردستان در صدر ایستاده است.

در بخش تورم سالانه یزد با 56.8 درصد بیشترین و تهران با 41.4 درصد کمترین تورم را داشتند. همچنین شهرهای چهارمحال بختیاری با 53.9 درصد، لرستان با 52.9 درصد و کردستان با 52.5 درصد در رتبه های بیشترین تورم سالانه قرار گرفتند.

جدول 11: شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانورهای کشور و درصد تغییرات آن به تفکیک استان

کدخبر: 931353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟