این همه حمایت از خودروساز چه ارزش و خروجی برای کشور دارد؟

به گزارش رکنا، جلال رشیدی کوچی ، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رکنا در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو، فناوری‌ های نوین و صنایع وابسته تهران (اتو اکسپو تهران) گفت: وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه های قبل، حضور خودروهای وارداتی و شرکت های واردکننده خودرو است که تقریبا از نمایشگاه هایی پیش از این با محصولات ایران و چین برگزار می شد، فاصله دارد. در این نمایشگاه شاهد حضور خودروهای کره ای، ژاپنی و برندهای لوکس چینی هستیم و این گام موثر و بلندی بود که مجلس شورای اسلامی برای واردات خودرو برداشت و دولت هم هرچند قطره چکانی اما همین مقدار را انجام می دهد و امیدوار هستیم در نمایشگاه سال آینده خودروهای دیگر کشورها در معرض نمایش و فروش قرار بگیرند.

عمده آمار وحشتناک کشته ها به علت کیفیت پایین خودروها است

وی درخصوص تاثیر کیفیت خودرو در میزان کاهش تصادفات و جانباختگان گفت: کیفیت خودرو در بحث ایمنی و مصرف سوخت بسیار اثر گذار است و ما نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم. آمار تعداد کشته های ما در جاده ها بسیار وحشتناک است و واقعا جای تامل دارد. حتما عزیزان راهور و مجموعه بهداشتی و درمانی کشور راجع به این موضوع نظر خواهند داد و اعداد و ارقامی که اعلام می کنند سالانه اعداد سنگینی است و عمده آنها به علت کیفیت پایین خودروها است.

رشیدی کوچی با بیان اینکه موضوع کیفیت پایین خودروهای داخل را همگان اذعان و باور دارند، گفت: درست است عده ای نمی خواهند این موضوع را بپذیرند اما همه می دانیم داستان از چه قرار است. واردات خودروهای روز دنیا با درجه و ستاره های ایمنی بالایی که دارند، در کاهش تلفات جاده ای و سوانح رانندگی، کاهش آلودگی هوا، مصرف بنزین و بسیاری از موارد دیگری که بارها درباره آن صحبت شده است، بسیار اثرگذار است.

خودروهایی که در کشور تولید می شوند استانداردهای روز دنیا را ندارند

نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص مصرف سوخت خودروهای داخلی و همچنین آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: طبق نظر کارشناسان تقریبا بین 60 تا 70 درصد منشا آلودگی هوا در کلانشهرهایی مثل تهران، خودروها (شامل هرگونه وسایل نقلیه از موتور سیکلت، خودروهای شخصی و خودروهای عمومی) است. کسی نمی تواند ادعا کند که خودروهایی که در کشور ساخته می شود، استانداردهای روز دنیا را در بحث مصرف بنزین و آلایندگی ها دارند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم 70 درصد را حل کنیم، قاعدتا 70 درصد آلودگی هوا را حل خواهیم کرد، گفت: بارها در مجلس فریاد زدم که منشا آلودگی هوا طبق نظر کارشناسان خودروها هستند و باید این مسئله را حل و فصل کنیم. براساس آماری که به دست ما رسیده است، سالانه در کشور بین 7 تا 10 میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا، بیماری ها و تعطیلی های متعدد هزینه می شود که این موارد برای کشور بار مالی دارند. وقتی می توانیم این 70 درصد را با یک فکر درست و یک برنامه در زمانبندی کوتاه مدت حل کنیم، چرا تعلل می کنیم؟

وی تاکید کرد: با صرفه جویی حداقل 7 میلیارد دلاری که از مقابله با آلودگی هوا و موارد دیگر حاصل می شود، می توانیم هم کسری بودجه دولت و هم واردات خودرو را انجام دهیم و بدون شک در کل اقتصاد کشور موثر است.

سال دیگر مجبور به واردات بنزین هستیم / این همه حمایت از خودروساز چه ارزش و خروجی برای کشور دارد؟

رشیدی کوچی درخصوص مصرف بالای بنزین خودروهای داخل گفت: بعضی از خودروسازان قبول نمی کنند که مصرف بنزین خودروهایشان بالا است اما مردمی که استفاده می کنند نظر دیگری دارند. روزانه 120 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. متاسفانه امسال در مجلس و در لایحه ای که دولت ارائه کرد، مجبور به واردات بنزین هستیم و عددی برای واردات بنزین در نظر گرفته ایم. اگر با این وضع پیش برویم تا چند سال دیگر باید عدد سنگین تری را در نظر بگیریم. این چه ارزشی دارد؟ این همه حمایت از خودروساز چه خروجی برای کشور دارد؟ حرف ما در مجلس همین بود.

وی در ادامه افزود: در نمایشگاه اتو اکسپو تهران، مصرف بنزین خودروهای ژاپنی مثل تویوتا کرولا که بنزینی است و هیبریدی هم نیست، بین 4/5 تا 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. بله این خودرو سه سیلندر است اما از یک خودروی 4 سیلندر، توربوشارژ و 1800 سی سی ما بسیار قدرتمندتر است. پس ما از چه چیزی حمایت می کنیم؟

چرا در بحث واردات خودرو تعلل می کنند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می توانیم مصرف سوخت را کاهش دهیم، گفت: اگر بتوانیم در طول 5 سال مصرف بنزین را از روزی 120 میلیون لیتر به 70 میلیون لیتر برسانیم، عدد صادرات بنزین جوابگوی کسری بودجه دولت، واردات خودرو و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. این کار به نفع همه است اما چرا این کار انجام نمی شود و دولت آنقدر تعلل می کند؟ دلیلش چیست؟

وی با بیان اینکه بحث رضایت مندی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت بوسیله این داستان حل خواهد شد، گفت: اما با این وجود مشخص نیست چرا عزیزان آنقدر تعلل می کنند. وقتی اسم واردات می آید با تعرفه های سرسام آور قیمت های خودروها را آنچنان افزایش می دهند که آحاد مردم نمی توانند نزدیک آنها شوند. دولت (به معنای قوه مجریه) و وزارت صمت با تعرفه گذاری که انجام داده، خودروی 17 هزار دلاری را به 40 هزار دلار رسانده است. مشخص است که همان خودرو در بازار آزاد به 80 هزار دلار می رسد. بنابراین با این روشی که آقایان در پیش گرفتند، شاید خیلی نتیجه مطلوبی حاصل نشود.

کدخبر: 969574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟