تزریق 4 میلیارد‌ دلار از صندوق توسعه برای حمایت از حمل‌ و نقل و نهضت ملی مسکن

به گزارش رکنا، مهدی غضنفری رییس صندوق توسعه ملی در آیین امضای قرارداد سپرده گذاری 2میلیارد‌دلاری به منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن گفت: قرار بر این است صندوق در سقف2میلیارد دلار نزد بانک‌مسکن سپرده گذاری کند، پیشتر مقرر شده بود این سپرده گذاری نزد تمام بانکهای عامل سپرده گذاری شود اما در نهایت طبق مصوبه شورای عالی مسکن این‌وظیفه صرفا به بانک‌مسکن سپرده شد.

وی افزود، نرخ سود این سپرده 2درصد است و‌بانک مسکن وظیفه دارد با نرخ‌های مرسوم به متقاضیان ارایه کند و سه سال بعد منابع مذکور را به صندوق توسعه ملی برگرداند.

وی گفت: از‌محل سودارزی این سپرده گذاری بانک‌مسکن نسبت به ارایه وام ارزان تر و کاهش‌نرخ سود برای حوزه مسکن اقدام‌ خواهد‌کرد.

رییس صندوق توسعه ملی همچنین از اختصاص 2 میلیارد دلار برای کمک به حمل و نقل عمومی خبر داد.

وی افزود، بر این اساس در قبال آن دو‌میلیارد دلار دوم نفت و یا گواهی نفتی از سوی صندوق توسعه تحویل گرفته خواهد شد.

در ادامه‌ این نشست میر محمد صادقی معاون‌صندوق‌توسعه ملی گفت: منابع صندوق به دو روش به مشتریان ارایه میشود، اول روش عاملیت برای طرحها و پروژه های میان مدت بلند مدت و دوره بازگشت 96 ماهه است.

وی‌افزود، روش دوم، مدل سپرده گذاری ارزی است و در سال‌جاری با 10 بانک 6 میلیارد یورو قرارداد امضا شده است. در این رابطه تنها در سقف 300 میلیون‌دلار قرارداد نهایی امضا شده و امروز با قرارداد با بانک‌مسکن شاهد یک‌جهش در وام‌های سپرده گذاری ارزی با دوره سه سال هستیم.

میر محمد صادقی گفت: صندوق طبق قرار داد بر اساس نیاز بانک پول را به‌متقاضیان پرداخت می‌کند و حداکثر در پایان سال سوم این‌مبلغ باید به بانک برگردد.

همچنین غضنفری در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: نرخ سود مانده موجودی سپرده های ارزی صندوق  8 درصد است، در قرار داد فعلی پارکینگ منابع ارزی صندوق از بانک‌مرکزی با نرخ  1 درصد به بانک‌مسکن با نرخ 2 درصد منتقل شده است.

وی افزود، به دنبال این‌ هستیم‌که این‌منابع از طریق وام دهی از پارکینگ بانک‌مرکزی خارج شود. از ابتدا هم برای جا به جایی منابع ارزی که مصرف‌نمیشود اوراق درخواست‌نکرده بودیم.

کدخبر: 967590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟