روند اجرای برخی از طرح‌ های نهضت ملی مسکن چهارمحال و بختیاری رضایت‌ بخش نیست

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، علی حیدری روز سه‌شنبه در نشست کارگروه مسکن چهارمحال و بختیاری افزود: براساس رصد انجام شده پیشرفت برخی از طرح‌های نهضت ملی مسکن مناسب نیست و به طور حتم باید برای آن‌ها فکر اساسی شود.

وی اظهار داشت: بیلان مالی برخی از شرکت‌ها منفی است که در این صورت امکان انجام طرح برای آن‌ها فراهم نیست.

حیدری با بیان اینکه عملیات اجرایی برخی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن هنوز شروع نشده است، افزود: براساس تصمیم‌گیری انجام شده پیمانکارانی که تا پایان بهمن نتوانند عملیات فنداسیون را انجام دهند طرح از آن‌ها گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: تعداد طرح‌های واگذار شده به برخی از پیمانکاران بسیار زیاد این افراد توان انجام کار را ندارند که مجموعه اداره کل راه و شهرسازی باید ارزیابی اساسی در این خصوص انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در این ارتباط مقرر شد پیمانکارانی که توان انجام کار ندارند باید طرح‌های آن‌ها کاهش داده شود تا بتوانند در زمان مشخص واحدهای مسکونی را به نتیجه برسانند.

حیدری افزود: در زمان حاضر مهمترین بحث در بخش نهضت ملی مسکن واگذاری‌ واحدهای مسکونی است که تلاش می‌شود به زودی تعدادی از این واحدها واگذار شود.

وی اصلاح ضوابط و اصلاح مشخصات فنی سازه‌ها را با هدف بهره‌وری بیشتر از زمین‌ها و تمام شدن قیمت واحدهای مسکونی با کمترین قیمت را از دیگر رویکردهای شورای مسکن چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

تحویل ۳۰۰ واحد نهضت ملی مسکن همزمان با دهه فجر

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۳۰۰ واحد نهضت ملی مسکن همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر در این استان آماده واگذاری است.

کامران رهی افزود: از این تعداد واحد مسکونی آماده تحویل ۱۵۰ واحد مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، 100 واحد مربوط به بنیاد مسکن و ۵۰ واحد نیز مربوط به راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به برنامه احداث ۵۷ هزار واحد مسکونی در چهارمحال و بختیاری طی چهار سال گفت: از این تعداد ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی، هفت هزار واحد مربوط به بازآفرینی شهری، ۱۰ هزار واحد خود مالک و حدود ۲۳ هزار واحد شهری است.

وی اضافه کرد: واحدهای شهری در شهرهای شهرکرد، بروجن، فرخشهر به صورت انبوه‌سازی از سوی راه و شهرسازی و کارگزاران (ستاد اجرایی فرمان امام (ره)) و مابقی به صورت خودمالک از سوی گروه‌های ساخت احداث می‌شود.

رهی با بیان اینکه هشت هزار واحد مسکونی در شهرکرد در دست احداث است، گفت: این واحدهای مسکونی که بخشی از آن‌ها در محله ۳۴ شهرک منظریه با ۷۰ درصد و در محله ۴۰ نیز با ۲۱ درصد پیشرفت فیزکی در دست احداث است.

وی با اشاره به احداث ۶ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سه محله جدید دیگر شهرکرد اظهار داشت: کارگزار محله ۳۳ بنیاد مسکن، محله ۴۱ از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و محله ۴۲ نیز با همت راه و شهرسازی احداث می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: فراخوان انتخاب پیمانکار برای واحدهای پیش‌بینی در این سه محله جدید یاد شده در شهرکرد داده شده شده است.

رهی گفت: تلاش شده همزمان با اجرای واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن خدمات زیرساختی مورد نیاز نیز تامین شود تا مالکان دچار مشکل نشوند.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر بحث آب و برق محله ۳۴ تامین شده و تنها فاضلاب آن باقی‌مانده، برق محله ۴۰ به صورت کامل انجام شده و خط اصلی آبرسانی آن نیز وارد ودر حال انجام است.

رهی اضافه کرد: همچنین در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر جمعیت نیز بحث تامین آب و برق به طور تقریبی حل شده است.

وی مهمترین مشکل طرح نهضت ملی مسکن را تامین آورده و نقدینگی طرح‌ها عنوان کرد که باید۵۰ درصد آن را مردم و ۵۰ درصد مابقی نیز از سوی تسهیلات بانکی تامین شود.

رهی ادامه داد: در محله ۳۴ تاکنون بانک‌ها به صورت تقریبی به تعهدات خود اقدام کرده و نیاز است که متقاضیان نیز روی بحث آورده خود اقدام کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری گفت: یک هزار و ۲۲۴ واحد در محله ۳۴ منظریه با پیشرفت فیزیکی میانگین ۶۵ درصد در حال ساخت است.

فرشید ریاحی افزود: واحدهای مسکونی بروجن ۲۸۰ واحد با پیشرفت فیزیکی میانگین ۵۹ درصد و ۱۶۰ واحدی فرخشهر با ۱۵ درصد پشرفت فیزیکی در دست اجرا است که با مرتفع شدن مشکلاتی که در این شهر وجود دارد، تا پایان سال عقب‌افتادگی مسکن ملی در این شهر جبران ‌شود.

وی با اشاره به سهمیه ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی در مدت چهارسال افزود: در طرح ملی مسکن جانمایی‌ها مشخص و تاکنون هشت هزار فقره به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده است.

ریاحی اضافه کرد: که از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۸۰۰ واحد عقد قرارداد و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همزمان با سفر رییس جمهور به این استان سه هزار و ۹۰۰ واحد روستایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

گفتنی است، در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور هدف‌گذاری شده که از این تعداد سهم چهارمحال و بختیاری سالانه دست‌کم ۱۰ هزار واحد مسکونی است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

کدخبر: 966653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟