احیای خلیج گرگان بندر ترکمن را نجات داد

به گزارش رکنا، علی فتحی،  با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای احیای خلیج‌ گرگان،‌اظهار کرد: مهم‌ترین بحثی که در پروژه احیای خلیج گرگان داشتیم، همکاری و همیاری دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان محیط زیست،وزارت کشور و استانداری بود. در این پروژه طول کانال 11 کیلومتر و عرض 450 متر بود که توانستیم انتقال آب را از دریای خزر به مجموعه خلیج گرگان وارد کنیم.

وی با یادآوری این‌که خلیج گرگان تقریبا خشک شده و قایق هم نمی‌توانست در آن تردد کند، ادامه داد: با اجرای عملیات احیا، تقریباً 3 هزار هکتار در محوطه خلیج، تحت پوشش آب قرار گرفته است که در آینده به 6 هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی رونق گردشگری را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای احیای خلیج گرگان عنوان کرد و افزود:‌ پیش از این  هیچ بهره برداری از بندر ترکمن را نداشتیم و کاملاً خشک شده بود و هیچ کاربردی نداشت. با این اتفاقی که افتاده است ما این حوضچه را احیاء کرده ایم یعنی با این پیشروی و انتقال آبی الان انجام شده این امکان فراهم شده است که این حوضچه در امور گردشگری دوباره احیاء شود و باعث خوشحالی مردم شود و این اتفاق در دوره‌ای که ما تعطیلات تابستانه را داشتیم این اتفاق انجام شد و احیاء شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی  با یادآوری این‌که در احیای خلیج گرگان یک میلیون و 420 هزار مترمکعب لایه برداری با دستگاه‌های ویژه انجام شد،  اضافه کرد:‌ در راستای حفظ محیط زیست، در لایه ریزی‌ها برای اولین بار در کشور از گونه‌هایی سازگار در منطقه استفاده کردیم.

فتحی بیان کرد: براساس کنوانسیون بین المللی مارپل دو نقش به عهده سازمان بنادر و دریانوردی است؛ یکی نقش حاکمیتی در نظارت و کنترل و پایش آلودگی‌هاست. خاص سازمان بنادر و دریانوردی ما اقدامی داریم که در هر بنادر ما مراکزی را دایر کرده ایم که این مراکز در جمع آوری آلودگی مؤثر هستند و در بنادر این‌ها الان مستقر هستند به محض اینکه آلودگی در فضای دریایی انجام شود از بابت محیط زیستی نسبت به جمع آوری آن اقدام می‌کنند و دستگاه و تجهیزات نسبتاً به روزی است، ما از شناور‌های جمع آوری خاص در خاورمیانه و مخصوصاً در خلیج فارس برخوردار هستیم که این بخش هم در اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی بیان کرد:‌احیای خلیج گرگان طی 2 سال و با یک کار جهادی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد. این یک عملیات منحصربفرد بود که توانستیم در کوتاه‌ترین زمان با تجهیزات پیشرفته کار احیا را انجام دهیم.

کدخبر: 957005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟