میزان تلفات تالاب میانکاله به ۵۰ هزار بال پرنده می‌رسد/ ورود بی‌واسطه پساب بندر ترکمن به خلیج گرگان

به گزارش رکنا، حر منصوری در ارتباط با وضعیت فعلی تالاب میانکاله اظهار کرد: پس از اعلام نظر سازمان دامپزشکی مبنی بر سندروم بوتولیسم به‌عنوان علت اصلی مرگ و میر پرندگان در میانکاله، گروه مشورتی با حضور ۳۰ نفر از کارشناسان محیط زیست، اقلیم‌شناس، پرنده‌شناس، میکروبیولوژیست و دیگر متخصصان مربوطه تشکیل و ضمن بررسی موضوع ابهامات موجود در گزارش سازمان دامپزشکی را مورد مطالعه و دیگر ابهامات و ناگفته های حوادث میانکاله را به‌صورت پایش میدانی،کار آزمایشگاهی و سنجش از دور و همچنین مطالعه مقالات خارجی در قالب بیانیه شماره یک گروه مشورتی میانکاله در تاریخ بیست و پنجم بهمن ماه منتشر کرد.

وی با بیان این‌که پایش‌های مکرر از تلفات تازه که بیشتر در میان چنگرها و فلامینگوها هستند در حال انجام است، گفت: تلفات مجدداً در کانون اولیه آن شروع شده به‌طوری‌که در بازه زمانی ۱۰ الی ۱۷ اسفند ماه حدود یک هزار و ۱۰۰ لاشه در منطقه بین قلعه پایان و گلوگاه جمع‌آوری شد.

این فعال محیط زیست اذعان کرد: در تاریخ بیست و سوم بهمن ماه نیز مواردی از مرگ و میر در شهر نوکنده نیز مشاهده شد که با حضور مأموران سازمان محیط زیست حدود ۴۰ لاشه دیگر نیز گردآوری شد و پس از آن به‌صورت جدی‌تری بررسی این موضوع برای در ساحل تالاب میانکاله در محدوده استان گلستان نیز آغاز شد.

منصوری ضمن اشاره به زحمات نیروهای محیط زیست در ارتباط با آمار اعلام شده در خصوص تلفات پرندگان در میانکاله عنوان کرد: عددهای اعلام شده رسمی ۵ هزار بال در گلستان و ۲۵ هزار بال در مازندران بوده که البته با توجه به ادامه روند تلفات این عدد به ۳۲ هزار هم می‌رسد.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این‌که آمار اعلام شده تنها مربوط به مواردی است که لاشه‌ها جمع‌آوری شده است و با توجه عمق کم و رسوبی بودن ساحل جنوبی امکان تردد با قایق و موتور یا حتی پیاده بسیار مشکل و همراه با فرو رفتن در گل و رسوب بوده که در این میان لاشه‌های فراوانی موجود است که یا توسط حیوانات وحشی متلاشی و یا امکان جمع‌آوری ندارد که به‌نظر می‌رسد با توجه به این موارد تلفات سر جمع به حدود ۵۰ هزار بال نیز افزایش خواهد داشت

این فعال محیط زیست افزود: پس از مشاهده تلفات، منطقه میانکاله شکار ممنوع شده و محیط‌بانان علاوه بر جمع‌آوری لاشه‌ها درگیر حضور شکارچیان در مناطق مختلف تالاب نیز هستند که این موضوع از امکان تمرکز نیروها بر تلفات موجود در منطقه می‌کاهد.

منصوری ادامه داد: شخصاً معتقدم نتایج آزمایش‌های تکمیلی گروه مشورتی به نظر سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود سم کلوستریدیوم بوتولینوم نزدیک شده و بررسی‌های بیشتر برای کاهش ضریب خطا و بررسی‌های بیشتر در راستای شناسایی چرایی این رخداد زیست محیطی است.

وی در ارتباط با موضوع مسمومیت تالاب توسط شکارچیان نیز گفت: رسانه‌هایی که بدون اشاره به منبع معتبر و مستند به انتشار چنین شایعاتی دامن می‌زنند صرفاً به‌دنبال جذب مخاطب هستند و با این کار اصل ماجرا را به حاشیه می‌برند. برای مسموم کردن ۴۵ هزار هکتار آن هم به‌طوری‌که این شرایط در یک ماه و نیم پایدار بماند نیاز است میزان قابل توجهی سم وارد تالاب کنید.

این فعال محیط زیست اذعان کرد: در زمانی که میزان مسمومیت در ابتدا محدود بود امکان مسموم کردن عمدی توسط شخص و یا اشخاص وجود داشت اما با گسترش مناطق تحت تأثیر، این گزینه مردود است.

منصوری با اشاره به ورود پساب چند شهر از جمله بندر ترکمن، بندر گز، نوکنده و بهشهر به درون تالاب اشاره کرد و گفت: پساب بندر ترکمن به قطر ۳۰ اینچ به‌طور بی‌واسطه وارد تالاب می‌شود و علی‌رغم پیگیری‌های محیط زیست ترتیب اثری در این خصوص داده نشده است.

این عضو گروه مشورتی میانکاله در پایان عنوان کرد: عدم توجه به سطح تا‌ب‌آوری تالاب باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده و تاب‌آوری زیستگاه را مختل می‌کند. نادیده گرفتن ارزش زیست محیطی تالاب آن را وارد فصل جدیدی از نابودی خواهد کرد که بیش از پیش می‌بایست مورد توجه مسئولان ذیربط و جامعه پیرامون و ذینفع قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 550488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟