خام فروشی هیچ عاقبت به خیری ندارد / مافیای خام فروشی میعانات گازی به وزارت نفت وصل است

به گزارش رکنا، دیروز یکشنبه 19 آذر ماه 1402 در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ، احمد معروف خانی، رئیس این اتحادیه از مافیای خام فروشی میعانات گازی در ایران خبر داد که به طور مستقیم از شرکت ملی نفت، میعانات گازی گرفته و صادر می کنند. این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته نیز احمد معروف خانی با اشاره به مافیای خام فروشی در ایران گفت: «مافیای خام فروشی میعانات گازی در ایران وجود دارد. منافع آنها در فروش فرآورده‌ ها است. آنها روزانه 100 میلیون دلار محموله میعانات گازی با تخفیف 20 الی 25 دلاری از معاونت امور بین‌الملل دریافت و آن را به‌ صورت خام صادر می‌ کنند. صاحبان این شرکت‌ ها اصالتا ایرانی هستند اما در قالب شرکت‌ های اماراتی و ترک و ... فعالیت می‌ کنند. مسئله مهم درباره این مافیا، نداشتن منفعت برای ایران است.» 

گفتنی است، پس از یک سال از هشدار رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درخصوص این گروه نه تنها هیچ اقدامی صورت نگرفت و مشخصات این افراد و گزارشی از آنها به طور رسمی منتشر نشد بلکه این گروه همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند.

مافیای خام فروشی به وزارت نفت وصل است

احمد معروف خانی ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در نشست خبری روز گذشته و در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع مافیای خام فروشی میعانات گازی، تصریح کرد: چند ماه گذشته مافیای خام فروشی میعانات گازی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس کشور با ابزارهای مختلف ایجاد کردند و تمام حرفشان این بود که تولیدکنندگان کوچک مقیاس رانت خواری و ویژه خواری می‌ کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا 2 میلیون بشکه میعانات گازی را به صورت خام از شرکت ملی نفت گرفته و صادر می‌ کنند و شرکت‌ های خصوصی و پتروشیمی ها را با مشکل تامین خوراک مواجه کرده و 70 درصد عرضه کمتر شده است و پتروشیمی هایی که خوراک میعانات گازی دارند با چالش و دغدغه تامین خوراک و میعانات روبه رو هستند.

معروف خانی با بیان اینکه در خام فروشی هیچ عاقبت به خیری وجود ندارد، گفت: صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌ کنند، با چالش مواجه می‌ کنند و نتیجه اینکه واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌ شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.  

معروف خانی در پاسخ به سوال رکنا که این گروهی که نام نمی برید، چگونه با بزرگترین وزارتخانه یک کشور در ارتباط است، گفت: اسامی این گروه از دیروز در برخی رسانه ها منتشر شده است و گزارشات مفصلی منتشر شده است که چگونه به وزارت نفت وصل هستند. مساله این است که وزارت نفت باید از واحدهای صنعتی داخلی حمایت کند و نباید فراموش کند در گذشته مدت ها کشتی های مملو از میعانات گازی بر روی آب های خلیج فارس می ماند و امروز اگر فضا به تصمیم آمریکا برای کنترل قیمت نفت باز شده است، فراموش نکنند که ممکن است دوباره به گذشته بازگردیم. وزارت نفت باید تکلیف خود را درخصوص خام فروشی که جنایت بزرگی در حق کشور است، مشخص کند.

باید واحدهای تولیدی را تعطیل و به سمت سوداگری برویم

در ادامه این نشست فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به لایحه بودجه 1403 اظهار داشت: اعدادی که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده نگرانی جدی از حیث کسری و انتشار اوراق بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: دولت انتشار 42 هزار میلیارد تومان اوراق، 320 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی و رشد 50 درصدی مالیات را در دستور کار قرار داده است که اتفاقات بدی را در فضای کسب و کار و حکمرانی در پی خواهد داشت.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اوضاع کنونی نشانه های بدی دارد و ما باید واحدهای تولیدی را تعطیل و به سمت سوداگری برویم، خاطرنشان کرد: نرخ رشد 8 درصدی که در لایحه بودجه عنوان شده دست نیافتنی است.

وی بیان داشت: در دولت و برخی ارکان تصمیم گیری بخصوص بانک مرکزی گوش شنوا برای نظرات کارشناسی وجود ندارد و سوال ما از بانک مرکزی این است که با این سیاست ها آیا امکان رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی وجود دارد؟

کدخبر: 953975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟