جمعه سیاه در ایران دروغ است / بلک فرایدی چه روزی است؟

به گزارش رکنا، جمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) آخرین جمعه نوامبر هر سال است که در سراسر جهان به عنوان روز حراج بزرگ شناخته می‌ شود که این روز امسال مصادف با 3 آذر ماه 1402 قرار گرفته است.

جمعه سیاه یا حراج بزرگ تأثیر بسیار بالایی در اقتصادهای جهانی دارد و در این روز همه فروشگاه‌ ها و مراکز خرید به دلیل تخفیفات بالا با افزایش خرید و سود قابل‌توجه همراه خواهند شد و از آنجا که اغلب افرادی که در این روز از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند، می توانند از این حراج استفاده کرده و خرید یک سال خود را انجام دهند اما بلک فرایدی یا جمعه سیاه در ایران چگونه برگزار می شود؟

به گزارش دنیای اقتصاد، در ایران نیز چند سالی است که جمعه سیاه که بعضا تا چند روز هم به طول می‌ کشد، بر سر زبان‌ ها افتاده و مردم بسیاری از شهر‌ها با تبلیغات گسترده مغازه‌ داران و فروشگاه‌ ها در سطح شهر و هم از طریق فضای مجازی با بلک فرایدی آشنا شده و از تخفیفات آن بهره‌ مند می‌ شوند.

اهمیت این روز برای برخی ایرانیان به اندازه‌ ای هست که برای خرید روانه ترکیه و امارات شوند اما آنچه به عنوان بلک فرایدی در ایران شناخته می‌ شود با واقعیت آن در کشور‌های دیگر تفاوت معنادار دارد. در آمریکا یا حتی در ترکیه، فروشندگان بدون اینکه قیمت‌ ها را بالا ببرند، تخفیف‌ های رویایی روی برند‌های مشهور و حتی برند‌های لوکس اعمال می‌ کنند.

مغازه داران ایرانی، اما قبل از شروع جمعه سیاه قیمت‌ های خود را تا ۳۰ درصد افزایش می‌ دهند و بعد شروع به تخفیف‌ های جزئی ۱۰ تا ۳۰ درصد می‌ کنند.

برای مصرف کننده ایرانی آن هم قشر ضعیف و متوسط جامعه این مسئله چندان جذابیتی به دلیل رشد سرسام‌ آور هزینه‌ های خرید پوشاک و کالا ندارد.

این در حالی است که هدف جمعه سیاه در سایر کشور‌ها ترغیب و تشویق مصرف‌ کنندگان، تبلیغات و خالی کردن انبار‌ها با حاشیه سود کمتر است که همگان به ویژه قشر ضعیف جامعه بتواند از مزایای آن بهره‌ مند شوند. نه اینکه به روزی برای خالی کردن جیب مردم با کالا‌های بنجل تبدیل شود.

کدخبر: 949091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟