گسترش و نفوذ بریکس در جهان + جداول و اینفوگرافیک

به گزارش رکنا، بریکس گروهی متشکل از 5 کشور بزرگ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این گروه که اقتصادهای نوظهور جهان هستند، به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک، اصلاح نهادهای مالی جهانی و در نهایت به عنوان موازنه ای در مقابل هژمونی غرب تشکیل شدند.

گسترش بریکس در جهان

در 24 آگوست 2023، بریکس اعلام کرد که 6 عضو جدید را در آغاز سال 2024 به طور رسمی خواهد پذیرفت: عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی (امارات).

سهم تولید ناخالص داخلی بریکس در جهان

از آنجایی که اغلب اعضای جدید بریکس، اقتصادهای در حال توسعه محسوب می شوند، عضویت آنها در گروه تأثیر عمده ای بر سهم کلی آن از تولید ناخالص داخلی نخواهد داشت.

جدول زیر پیش‌ بینی تولید ناخالص داخلی بریکس در سال 2023 است که توسط صندوق بین‌ المللی پول ارائه شده است.

جدول گسترش بریکس در جهان

طبق این پیش بینی انتظار می رود 6 عضو اصلی بریکس در سال 2023 تولید ناخالص داخلی 27.6 تریلیون دلاری داشته باشند که 26.3 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد.

با احتساب اعضای جدید، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی به 30.8 تریلیون دلار برسد که 29.3 درصد سهم جهانی است.

سهم جمعیت اعضای بریکس در جهان

طبق آخرین آمار، بریکس به لطف چین و هند که تنها کشورهایی هستند که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند، همواره بخش عمده ای از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.

بعد از چین و هند، دو کشور بزرگ جمعیتی دیگر که به بریکس اضافه شده اند، اتیوپی (126.5 میلیون) و مصر (112.7 میلیون) هستند.

جدول گسترش بریکس در جهان

این امکان وجود دارد که سهم جمعیت کشورهای عضو BRICS در نهایت بتواند از 50 درصد جمعیت جهان فراتر رود، زیرا بسیاری از کشورهای دیگر نیز تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده اند.

سهم تولید نفت

اگرچه جهان در تلاش است تا مصرف سوخت‌ های فسیلی را به حداقل برساند، بازار جهانی نفت هنوز به‌ طور باورنکردنی خواهان دارد و بریکس قرار است نقش بسیار بیشتری در آن ایفا کند.

این می تواند به دلیل پذیرش عربستان سعودی باشد که به تنهایی 12.9 درصد از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده است.

جدول گسترش بریکس در جهان 3

بر اساس ارقام سال 2022 موسسه انرژی، سهم بریکس از تولید نفت از 20.4 درصد به 43.1 درصد خواهد رسید.

شایان ذکر است که چین تلاش می‌کند تجارت نفت به یوان انجام شود و این جاه‌ طلبی می تواند با حضور کشور عربستان افزایش یابد و به طور بالقوه پویایی تجارت جهانی نفت را تغییر دهد.

سهم صادرات گروه بریکس در جهان

آخرین معیاری که در نمودار ما گنجانده شده است، صادرات جهانی است که بر اساس داده های سال 2022 سازمان تجارت جهانی است. طبق این داده ها، سهم این گروه از صادرات جهانی (تجارت کالا) بین 20.2 درصد تا 25.1 درصد است.

جدول گسترش بریکس در جهان 4

جای تعجب نیست که چین بزرگترین صادرکننده جهان است. صادرکنندگان عمده ای که عضوی از بریکس نیستند عبارتند از: ایالات متحده (8.3%)، آلمان (6.6%)، هلند (3.9%) و ژاپن (3.0%).

چه کشورهایی قصد پیوستن به بریکس را دارند؟

به گزارش رویترز، بیش از 40 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کرده اند. گروه کوچکتری متشکل از 16 کشور برای عضویت درخواست داده اند و این فهرست شامل الجزایر، کوبا، اندونزی، فلسطین و ویتنام است.

لذا با افزایش عضویت ها، نظرات و اولویت های متفاوت بین اعضا می تواند در آینده تنش هایی را ایجاد کند. برای مثال، هند و چین در سال‌ های اخیر اختلافات مرزی متعددی داشته‌ اند و از سوی دیگر رئیس‌ جمهور منتخب برزیل به دنبال آغاز دوره جدیدی از روابط با ایالات متحده بوده است.

با این حال، چیزی که مسلم است این است که به زودی با عضویت های جدید باید منتظر یک نام اختصاری جدید برای گروه نیز باشیم.

منبع: visualcapitalist

کدخبر: 933013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟