هنگام خرید طلای آب شده و دست دوم مراقب باشید / هیچگونه فرار مالیاتی در صنف طلا و جواهر وجود ندارد!

به گزارش رکنا، نادر بذرافشان ، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در نخستین نشست خبری اتحادیه که عصر دیروز یکشنبه 15 مرداد ماه در محل اتحادیه برگزار شد در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا که برخی طلافروشی ها به دلیل فرار از مالیات از مردم می خواهند پول نقد به همراه داشته یا مبلغ مورد نظر را کارت به کارت کنند، اتحادیه برای جلوگیری از این مساله چه اقداماتی انجام می دهد؟ گفت: این مساله فقط در صنف طلا فروشان نیست و در دیگر صنوف مثل پزشکان هم دیده می شود. این اقدام به هیچ عنوان کار درستی نیست، زیرا وقتی اداره دارایی اعلام کرده است کل گردش حساب را بررسی خواهند کرد، از هر طریق دستگاه پز یا کارت به کارت قابل پیگیری است.

وی در پاسخ به این سوال رکنا که چرا از این روش استفاده می شود؟ گفت: این پدیده با اقدامات اداره دارایی به حداقل رسیده است، اما اگر هنوز در جامعه دیده می شود به این دلیل است که برگه های تشخیص مالیاتی بیش از چرخه حساب است و صرفا نسبت به موجودی طلا ، منطقه و شرایط طلافروشی را مدنظر قرار می دهند و برگه های تشخیص بیش از مالیاتی است که باید پرداخت شود.

بازرسی های اتحادیه به صورت میدانی در سطح شهر تهران انجام می شود و حدود 70 بازرس افتخاری در اتحادیه است که طبق برنامه در بازار تهران و در سطح شهر  بازرسی ها و رسیدگی های کارشناسی را انجام می دهند. ممکن است تخلفاتی هم در هر صنفی وجود داشته باشد.

بذرافشان با بیان اینکه طبق تاییدیه سازمان استاندارد 97 درصد شفاف سازی و استاندار است، گفت: درخصوص تخلفات به مردم توصیه می شود که هنگام خرید طلای آب شده و دست دوم مراقب باشند. خرید طلای دست دوم باعث 30 الی 40 درصد آسیب به بخش تولید شده است و اکثر مردم هنگام فروش طلای دست دومی که خریده اند دچار آسیب می شوند. زیرا فاقد کد استاندارد و فاکتور است و بنابراین نمی توان تولید کننده را شناسایی کرد و از سوی اتحادیه قابل پیگیری نیست.

توصیه می کنیم مردم سعی کنند مصنوعات طلا، سکه و جواهر بخرند که هم می تواند مانند گذشته نقش محوری در جامعه داشته باشد و هم تولید ارتقا پیدا می کند و آسیب کمتری به این حوزه وارد می شود و هم این رسم که طلا یک زینت و سرمایه بلند مدت است، ماندگار می ماند. مردم به جای طلای آب شده و طلای دست دوم می توانند طلای کم اجرت که کد استاندارد دارد بخرند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا که مردم اگر با تخلفات طلافروشان مواجه شدند، چه اقدامی انجام دهند؟ گفت: مردم نپذیرند که پول نقد یا کارت به کارت کنند. حتما باید طالب فاکتور و کد استاندارد باشند. طبق قوانین اتاق اصناف برای هر خرید بالای 10 هزار تومان، مغازه دار موظف است فاکتور صادر کند. اگر مشکلی هم پیش بیاید اتحادیه 5 کمیسیون دارد که یکی از کمیسیون ها، کمیسیون کارشناسی و رسیدگی به شکایات است و مردم روزهای یکشنبه اگر به اتحادیه مراجعه کنند قطعا مشکل آنها قابل پیگیری است.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران

شاهد رکود در بازار هستیم

نادر بذرافشان در ادامه نشست خبری ضمن تاکید بر رکود حاکم بر بازار که از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است، از کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال جاری خبر داد.  

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات قیمت‌ سکه و طلا در معاملات روز یکشنبه نسبت به ابتدای سال جاری گفت: بر اساس آخرین معاملات انجام شده در بازار امروز نسبت به ابتدای سال، ١.۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ٣١ دلار شاهد بوده‌ایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ١٧ عیار و همچنین هر گرم طلای ١٨ عیار ۶.۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند.  

وی افزود: انواع قطعات سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید ٧.٧۴ درصد، سکه تمام طرح قدیم ٨.٩ درصد، نیم سکه ١۶.٢ درصد، ربع سکه ٨.٢ درصد و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز ١١.۴٢ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.  

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: حباب سکه نیز از ابتدای سال کاهش ١٢.۵ درصدی داشته است.

قیمت سکه 400 هزار تومان کاهش یافت

بذرافشان گفت: علیرغم اینکه آخرین روزهای هفته گذشته، پس از ماه‌ها طی روند مسیر کاهشی، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا صعودی بود اما مجدد با آغاز به کار بازار از ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها کاهشی شد. نسبت به روز گذشته (شنبه) هر گرم طلای ١٨ عیار ٢١ هزار تومان، هر قطعه‌ سکه تمام طرح جدید ۴٠٠ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ٢٠٠ هزار تومان، ربع سکه ١٠٠ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. نیم سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی اما تغییر چندانی نداشته‌اند. حباب سکه نیز که در روز گذشته تا ۶ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان افزایش یافته بود، امروز ٧٠٠ هزار تومان تخلیه شد و به پنج میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید.

وی فراهم نبودن زیر ساخت‌ها برای اجرای سامانه جامع تجارت در حوزه معاملات و همچنین مشکل کارگاه‌های تولیدی را از جمله مشکلات صنعت طلا و جواهر کشور عنوان کرد و گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری، بر اساس تبصره ۴ ماده ١٨ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی شد و تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد؛ این دستورالعمل در حالی اجرایی شده که هنوز زیرساخت‌های آن به صورت کامل فراهم نیست و این موضوع در جلسات با وزارت صمت نیز اعلام شده است.

بذرافشان در رابطه با الزام پرداخت مالیات توسط اصناف طلا و جواهر، گفت: تا سال ١٣٩٩ اداره مالیات بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی خود اصناف اخذ مالیات می‌کرد؛ در سال ١٣٩٩ تراکنش‌هایی که صورت می‌گرفت مبنای پرداخت مالیات قرار گرفت؛ اما پس از آن مقرر شد ٣٠ درصد از تراکنش‌ها کسر و مالیات پرداخت شود. در تهران به طور متوسط پنج تا ١٠۵ میلیون تومان سالانه مالیات پرداخت می‌شود که بسته به واحدها متفاوت است؛ البته که برخی واحدها مالیات‌های ٢٠٠ و حتی تا ۴٠٠ میلیون تومانی هم می‌پردازند و هیچگونه فرار مالیاتی در صنف طلا و جواهر وجود ندارد.

بذرافشان تصریح کرد: در صنعت طلا و جواهر طی ١٠ سال گذشته، جایگاه صادراتی ما به نقطه خوبی رسیده و در حال حاضر این پتانسیل به خوبی وجود دارد. متاسفانه برخلاف آنکه برخی از طلا به عنوان کالای لوکس نام می‌برند اما صنعت طلای کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و تولید به میزانی رسیده که می‌توان صادر کرد؛ صادرات این حوزه می‌تواند نقش به‌سزایی در درآمد ارزی کشور داشته باشد. همه شرایط برای صادرات فراهم است و حتی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ترازو برای وزن کشی و صادرات طلا وجود دارد اما به‌قدری موانع و مشکلات پیش پای صادرات این حوزه وجود دارد که انجام نمی‌شود؛ نیاز است که دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

تقاضا در بازار سکه و طلا کاهش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به کاهش تقاضا و رکود شدید در بازار، اظهار کرد: سال جاری با ماه مبارک رمضان آغاز شد که معمولا تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد اما پس از آن نیز، خبرهای سیاسی- اقتصادی و سایر شرایط مختلف بر بازارسکه و طلا اثر گذاشته و اجازه نداده است که بازار سکه و طلا رونق خاصی داشته باشد و رکود حاکم بر بازار ادامه‌دار شد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری میانگین ٢٠ تا ۴٠ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده می‌شود؛ همین موضوع آسیب به صنعت طلا وارد کرده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی فراهم کرده است.

بازار به چه سمتی می رود؟

بذرافشان درخصوص پیش بینی آینده بازار گفت: با توجه به اینکه از ابتدای امسال، روند کاهشی تقاضا در بازار وجود داشته و هشت تا  ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشته‌ایم و همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خود را حفظ خواهد کرد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شده، بازار در حال حاضر به ثبات نسبی خوبی رسیده و قیمت‌ها کف خود را تجربه کرده‌ است.

کدخبر: 916711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟