اعطای هزار نشان حلال به محصولات ایرانی / رئیس سازمان ملی استاندارد: قانون برای خودروسازان فصل الخطاب است

به گزارش رکنا، در این آیین به شرکت‌ها و بنگاه‌های منتخب براساس شاخص های تعیین شده جایزه ملی ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام سه نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار یک تا چهار ستاره اعطا گردید.

بیش از ۵۰۰ بنگاه و شرکت در این جایزه شرکت کرده‌اند که رشد حدود ۱۰ درصدی نشان می‌دهد که ۱۴۷ واحد توانستند از فیلترهای سازمان ملی استاندارد ایران عبور کرده و ارزیابی شوند.

در این دوره از برگزاری مراسم جایزه ملی کیفیت معیارهایی نظیر حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، مسوولیت اجتماعی اسلامی، تکلیف‌گرایی دینی، اخلاق و معنویت سازمانی و غیره برای انتخاب برگزیدگان مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت.

آیت‌الله رشاد: در خلقت خدا همه چیز براساس میزان و استاندارد است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هیچ شأنی نیست که اسلام برای آن تراز مشخص نکرده باشد. ما به عنوان یک مسلمان برای زیست مؤمنانه باید خودمان تراز و استاندارد تعریف کنیم، زیرا استانداردها سبک زندگی را می‌سازند و فرهنگ‌سازند و تابع پیش‌انگاره‌ها هستند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم اختتامیه جایزه ملی کیفیت ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام  که امروز ۲۶ تیر، در سالن اجلاس سران برگزار شد، درباره اهمیت استاندارد در سبک زندگی اسلامی گفت: ما مسلمانیم و اقتضای مسلمانی، ایمان و زیست مؤمنانه است؛ زیست نیازمند تعیین تراز و نصاب است و لذا نیازمند ترازنامه‌هایی هستیم که زندگی را با آن تطبیق دهیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: قطعاً سبک زندگی ایران با سبک زندگی دیگر کشورها متفاوت است و هر کشوری استانداردهایی را برای زندگی خود دارد.

رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) تأکید کرد: تکلیف ما مسلمانان این است که براساس آیات و روایات و دستورهای قرآن، ترازنامه‌هایی را تنظیم و بکار بگیریم. اسلام خود یک جهان زیست و ترازنامه است و سنجه‌هایی را در خود جای داده که می‌خواهد براساس آن زندگی را تنظیم کنیم.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: اسلام برای همه چیز تراز و استاندارد تعریف کرده است. قرآن می‌گوید جهان موجود بهترین جهان است و بر آن نظام احسن حاکم است. در خلقت خدا هرگز تفاوت نمی‌بینید و همه چیز براساس میزان و استاندارد خلق شده و جهان نظام‌مند و ترازمند است.

استانداردها سبک زندگی را می‌سازند و فرهنگ‌سازند

وی با بیان اینکه انسان‌ کامل شاخص‌ها و ویژگی‌هایی دارد، گفت: انسان استاندارد مطلوب است و انسان استاندارد کسی است که براساس فطرتی که زاییده شده، باقی بماند. فطرت نحوه هستی عالم است و بناست که انسان استعدادهایش را که خدا به او داده بارور شود، استاندارد شود و به حد نصاب برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هیچ شأنی نیست که اسلام برای آن تراز مشخص نکرده باشد. ما به عنوان یک مسلمان برای زیست مؤمنانه باید خودمان تراز و استاندارد تعریف کنیم، زیرا استانداردها سبک زندگی را می‌سازند و فرهنگ‌سازند و تابع پیش‌انگاره‌ها هستند.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: اخلاق و نظام اخلاقی در سبک زندگی هر جامعه‌ای حاضر است و مسلمانان که دارای شریعت و فقه هستند، سبک زندگی معرفی می‌کنند و ما طبق فقه هر غذایی را مصرف نمی‌کنیم و اصول و استانداردهایی دارد، لذا ما مسلمانان باید بنشینیم براساس فقه و شریعت شاخص‌هایی را تعریف و استانداردهایی را بسازیم.

وی در پایان اظهار کرد: همه نهادها در حوزه مأموریت و مسئولیت خود موظف به رعایت و نگهبانی از استاندارد هستند و تنها رعایت و اجرای استانداردها محدود به سازمان ملی استاندارد نیست تا استاندارد اسلامی جامع مبتنی بر مبانی و شریعت را به دنیا معرفی کنیم.

جایزه ملی کیفیت ایران بی نقص و عالی تدوین و اجرا شد

دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی (اسمیک) در این آیین  گفت: بررسی مدل‌های متعدد کیفیت و پی ریزی مناسب‌ترین آنها برای ایران، به‌طور قطع کار آسانی نبوده است، اما امروز شاهدیم که چگونه این امر برای ایران به شکل بی‌نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

 احسان اووت با بیان اینکه جایزه ملی کیفیت ایران از ساختاری محکم و جامع برخوردار است، بیان‌داشت: بررسی مدل های متعدد کیفیت و پی ریزی مناسب ترین آنها برای ایران، به‌طور قطع کار آسانی نبوده است. اما امروز ما شاهدیم که چگونه این امر برای کشور شما به شکل بی نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

اووت ادامه‌داد: نقش الگوی کیفیت در افزایش بهره وری و اثربخشی محصولات و خدمات، انکارناپذیر است و اثر آن بر رشد و توسعه کشورهای اسلامی بی نیاز از توضیح بیشتر است.

جایزه ملی کیفیت ایران، رونق اقتصادی را به دنبال دارد

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به مزایای رویکرد سیستماتیک، راهبردی و بلندمدت که به درستی هم استقرار یافته باشد، داشتن یک مدل کیفیت قدرتمند، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و نیز تولید خواهد شد.

دبیرکل اسمیک اضافه کرد: با این حال، فضای کسب و کار، به همان شکل باقی نماند و ما شاهد این بودیم که چگونه در دهه های اخیر دستخوش تغییرات سریع شد و مطمئناً در سال های پیش رو نیز به میزان قابل توجه و حتی سریعتر تغییر خواهد کرد. همه سازمان ها، با رقابت بزرگتری نسبت به گذشته رو به رو هستند. به دلیل دیجیتالی شدن، این روزها حتی شرکت های کوچک نیز با رقبای جهانی رقابت می کنند.

وی اظهارداشت: مدل های کیفی ثابت کرده اند که بیش از قبل اهمیت دارند. تحقیقات فراوان عملی، آنچه را که ما پیشتر در طولانی مدت در عمل دیده ایم را ثابت کرده اند. شرکت هایی که تعالی کسب و کار را تنظیم و مستقر نموده اند، موفق تر از شرکت هایی هستند که این کار را انجام نداده اند.

وی تصریح‌کرد: این یک واقعیت است که تمایل مداوم به تعالی کسب و کار تأثیر مثبتی بر موفقیت بلندمدت یک سازمان دارد. شرکت های با سطح بالای تعالی تجاری، کارآمدتر بوده، مزیت رقابتی آشکار داشته، نوآورتر هستند و به نتایج اقتصادی بهتری دست می یابند.

اووت افزود: علاوه بر این، آنها کارفرمایان جالب توجهی هستند که می توانند کارکنان ارزشمند را بهتر حفظ کنند. کارکنان انگیزه بالاتر و در نتیجه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. این شرکت ها مزایای آشکاری در مواجهه با چالش های آینده دارند.

وی گفت: محیط کسب و کار دشوار بوده و بهبود رقابت پذیری درحال پیچیده تر شدن است. ظهور مسائل اجتماعی جدید، کمبود فزاینده بودجه عمومی، حفظ منابع طبیعی و افزایش خطرهای مرتبط با فناوری دیجیتال، جهانی شدن و تحولات رفتار مشتری و مصرف‌کننده، همگی روش‌های تفکر، عمل و پیش‌بینی مدل های مدیریت کسب و کار را تغییر می‌دهند.

وی تاکید کرد: در زمان تحولات و عدم قطعیت، مجدد نیاز فزاینده ای به مدل‌های قوی برای بهبود رقابت‌پذیری، پایداری و عملکرد وجود دارد. به همین دلیل است که ارتقای مدل‌های کیفیت کسب‌وکار و ترویج اجرای آن‌ها یکی از اولویت‌های عصر جدید است.

دبیرکل اسمیک افزود: از این رو باید در پیروی از روندهای جدید دقت کرده و پاسخگویی به آنها به بهترین شکل ممکن، عمل کنیم.

وی اظهارداشت: در این راستا به ایران به عنوان یکی از اعضای SMIIC به دلیل تعهد و تلاش های فراوان برای ارائه و تدوین الگوی کیفیت جهان اسلام تبریک می گویم.

وی بیان‌داشت: این ابتکار همچنین با توجه به اینکه استانداردها و زیرساخت‌های کیفیت بخش های اساسی مدل های کیفیت هستند، در دستور کار ما نیز قرار دارد.

اووت ادامه‌داد: به دنبال پیشنهاد ایران برای پذیرش این مدل در درون ساختار SMIIC، با تبادل نظر انجام شده تصمیم گرفته ایم که کمیته استانداردهای ارزیابی انطباق SMIIC بستری برای بررسی این مدل باشد.

حمایت قاطع اسمیک از جایزه کیفیت جهان اسلام

وی تصریح‌کرد: به عنوان یک سازمان استاندارد بین دولتی، به خوبی از اهمیت این ابتکار آگاه هستیم و معتقدیم که این گونه رویدادها که شامل اتفاقات منحصر به فرد، سخنرانی ها و تبادل بهترین شیوه ها در تعالی کسب و کار هستند، نقش کلیدی برای تکامل شیوه های کیفی ایفا خواهند کرد.

دبیرکل اسمیک تاکید کرد: داشتن یک مدل کیفیت انحصاری که ارزش‌های ما را تعیین کند یک ابتکار عالی است، بنابراین باید از همه منابع موجود برای گسترش اجرای آن استفاده و هر جا که لازم باشد از آن حمایت قاطع می‌کنیم.

جایزه ملی کیفیت ایران ۱۰۰ درصد بومی سازی شد

دکتر مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، در این آیین با بیان اینکه بهره مندی از سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حرکت نظام مند و ملی برای تحقق همه بخش‌های گام دوم انقلاب ضروری است، گفت: جوایز کیفیت جهانی به عنوان پیشران توسعه کیفیت کالاها و خدمات بستری برای رشد تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات مهیا می‌کنند.

دکتر اسلام پناه خاطرنشان کرد: در ایران، جایزه ملی کیفیت به استناد قانون و مصوبات شورای عالی استاندارد سابقه ۱۷ ساله دارد که در چهار دوره آن از مدل خارجی و ۱۲ دوره آن از مدل اقتباسی استفاده شد، اما در دولت سیزدهم پیشنهاد طراحی یک مدل کاملاً بومی ارائه شد.

دبیر شورای‌عالی استاندارد تصریح کرد: این مدل بومی مبتنی بر منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی، ظرفیت‌های بومی و مشترکات جهان اسلام است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: پیشنهاد این مدل کاملاً بومی از سوی اینجانب به رئیس جمهور ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت و آیت الله رئیسی دستور ارائه ساز و کار اجرایی آن را صادر کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: در تدوین مدل بومی تحت عنوان جایزه ملی کیفیت ایران، از همکاری اساتید دانشگاه‌ها و خبرگان استفاده شد که در دهه فجر سال گذشته رونمایی و مبنای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

دکتر اسلام پناه اظهار داشت: شاخص‌هایی از جمله حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، تاب آوری اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی، تکلیف گرایی دینی و اخلاق و معنویت سازمانی در آن وجود دارد.

وی گفت: این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است که شاخص‌هایی از جمله فناوری اطلاعات، تولید ایده‌ها، دانش‌های نوظهور، بسترسازی برای ذخیره دانش و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری در آن به کارگیری شده است.

دکتر اسلام پناه، جایزه ملی کیفیت ایران را بزرگترین گردهمایی تولید کیفیت محور در سال ۱۴۰۲ توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با نقش آفرینی فعال و پیشران در اسمیک، ایده‌ها و نظرات خود را برای شکل‌گیری نظام مبتنی بر نظام اسلامی در بین ۵۷ کشور عضو این موسسه به نمایش گذاشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: مقرر شد موسسه اسمیک، نظام استاندارد و کیفیت ما را برای مبادلات درون مرزی در کشورهای جهان اسلام مصوب کند.

رشد و تعالی کیفی محصولات ایرانی

وی تصریح کرد: جایزه ملی کیفیت به عنوان پیشران نهضت کیفیت و بستری تخصصی برای رقابت بخش خصوصی، می‌تواند اثرگذاری مثبت بر رونق تولید کشور به دنبال داشته باشد و موجبات رشد و تعالی کیفی محصولات ایرانی را فراهم کند.

دکتر اسلام پناه در خاتمه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که زمینه پیشرفت و توسعه این جایزه را به کمک کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و عربستان به درستی پیش ببرد.

گفتنی است، در این دوره از برگزاری مراسم جایزه ملی کیفیت معیارهایی نظیر حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، مسوولیت اجتماعی اسلامی، تکلیف‌گرایی دینی، اخلاق و معنویت سازمانی و غیره برای انتخاب برگزیدگان مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

بر همین اساس به شرکت‌ها و بنگاه‌های منتخب در این جایزه، سه نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار یک تا چهار ستاره اعطا شد.

بیش از ۵۰۰ بنگاه و شرکت در این جایزه شرکت کرده‌ که رشد حدود ۱۰ درصدی نشان می‌دهد و از این بین ۱۴۷ واحد توانستند از فیلترهای سازمان ملی استاندارد عبور کرده و ارزیابی شدند.

اگر واردکننده بودم حتما خودرو به دست مردم می رسید

مهدی اسلام پناه همچنین در حاشیه مراسم اهدای جایزه ملی کیفیت ایران درباره جدیدترین وضعیت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، با توجه به مهلت خودروسازان تا پایان تیر، گفت: هنوز تیرماه تمام نشده، اما طبق قانون عمل می‌شود. قانون فصل‌الخطاب است.

وی همچنین در حوزه واردات خودرو تاکید کرد که استاندارد مانع ورود خودروها نیست و در حال حاضر با تسهیلگری در این زمینه، به لحاظ استاندارد میلیون‌ها خودرو می‌تواند وارد کشور شود. پاسخ به اینکه مانع چیست در حیطه اختیارات من نیست.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ از همان روز نخست که مقرر شد مجوز واردات صادر شود، از آن استقبال کردیم و آن را کمکی پایدار، رقابتی و انحصارشکن برای اقتصاد کشور و بازار خودرو دانستیم. بنابراین سازمان ملی استاندارد ایران به منظور شکست انحصار موجود، شرایط را برای واردات خودرو به‌گونه‌ای رقم زده که میلیون‌ها خودرو می‌تواند وارد کشور شود.

اسلام پناه با بیان اینکه سهم ایران از بازار حلال در جهان، کمتر از یک درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه در گذشته کوتاهی شده و عقب‌افتادگی‌های جدی وجود دارد، گفت: سازمان ملی استاندارد برای بازارگشایی در این ابربازار تمرکز کرده است.

وی به صدور فقط ۳۰ نشان حلال در گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ نشان حلال برای محصولات، کالاها و خدمات مختلف ایرانی صادر شده است. صدور نشان حلال به‌ منظور سهولت حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان در بازارهای هدف است. همچنین صدور نشان حلال در پیوست خود صدها صفحه گزارش‌های تکنیکال و آزمایشگاهی دارد که بنیه همه آنها نیز بر پایه اسلام است.

اسلام‌پناه همچنین به صادرات سالیانه ۵۰ میلیون دلار محصولات و کالاهای حلال از ایران به مالزی اشاره کرد و گفت: در صورتی که زمینه‌های لازم فراهم شود، صادرات محصولات حلال به این کشور تا سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار دور از دسترس نخواهد بود. این محصولات، مشتریان خاص خود را دارد که از توان خرید لازم نیز برخوردارند و در عین حال، توسعه صادرات آنها به اقتصاد ایران  کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در جریان مراسم «جایزه ملی کیفیت ایران ۱۴۰۲» گفت: جایزه ملی کیفیت ایران، بزرگترین گردهمایی تولید کیفیت محور در سال ۱۴۰۲ است. جوایز کیفیت جهانی به عنوان پیشران توسعه کیفیت کالاها و خدمات بستری برای رشد تولید کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات مهیا می‌کنند. در ایران جایزه ملی کیفیت به استناد قانون و مصوبات شورای عالی استاندارد سابقه ۱۷ ساله دارد که در چهار دوره آن از مدل خارجی و ۱۲ دوره آن از مدل اقتباسی استفاده شد، اما در دوره جدید پیشنهاد طراحی یک مدل کاملاً بومی ارائه شد.

وی افزود: شاخص‌هایی از جمله حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، تاب آوری اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی، تکلیف گرایی دینی و اخلاق و معنویت سازمانی در آن وجود دارد. این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است که شاخص‌هایی از جمله فناوری اطلاعات، تولید ایده‌ها، دانش‌های نوظهور، بسترسازی برای ذخیره دانش و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری در آن به کارگیری شده است.

کدخبر: 910087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟