آیا بنزین در سال 1402 گران می شود؟

به گزارش رکنا به نقل از همشهری آنلاین، جلیل سالاری با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم، افزود: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد و ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است.

وی به تحویل مجموعا ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای در کشور تجربه شد، افزود: مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در بودجه امسال هیچ افزایش قیمتی برای بنزین پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند.

تامین بنزین نوروزی

سالاری تاکید کرد: در حوزه تامین بنزین نوروزی پیش‌بینی لازم را انجام دادیم.همچنین در بخش جایگاه‌ها شرکت‌های پشتیبان هماهنگی کردند تعمیرات کارت‌خوان‌ها دچار مشکل نباشد و کارت را اختیار جایگاه‌دار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه همواره مصرف بنزین در نوروز افزایش پیدا می‌کند، گفت: البته امسال نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان است و ممکن است تغییراتی در مصرف سوخت شاهد باشیم.

وی میانگین مصرف بنزین در سال گذشته را روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: در شرایط ناترازی گاز، در مجموع روزانه بیش از ۳۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور به مصرف رسید.

سالاری ادامه داد: حوزه سوخت‌رسانی یکی از مسایلی است که اولویت کشور به شمار می‌رود. سال گذشته ناترازی گاز در کشور بالا و لازم بود تا سوخت جایگزین را برای صنایع و نیروگاه‌ها تامین کنیم. همچنین با افت فشار گاز در مناطقی از کشور، نفت سفید و گاز مایع در بین خانوارها توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نیروگاهی نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی مصرف سوخت مایع را داشتیم، گفت: با توجه به اولویت تامین سوخت مورد نیاز داخل کشور در حوزه قانون بودجه و تکالیفی که در قانون بودجه مصوب شده، تامین فروش داخلی در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال قبل ۱۳۳ درصد محقق شده و در عملکرد در حوزه صادرات ۷۵ درصد تحقق برنامه را در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت افزود: اگرچه تامین سوخت اولویت اصلی به شمار می‌رود، برای تداوم پایداری تامین سوخت لازم است تا طرح‌های توسعه در صنعت پالایش اجرا شود تا در سال‌های آینده نیز جریان سوخت کشور ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در کنار افزایش ظرفیت تولید، میزان مصرف نیز افزایش داشته و اکنون ۲۵ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کند، بنابراین نیاز است تا سهم مصرف را تامین کنیم. مدیریت مصرف یکی از مباحثی است که نیازمند توجه جدی است.

کدخبر: 879849 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟