عبدالملکی: از دولت قبل بابت توقف ساخت پل استراتژیک خلیج فارس گلایه داریم

به گزارش رکنا، حجت عبدالملکی در آیین از سرگیری ساخت پل خلیج فارس با بیان اینکه 44 سال از یک اتفاق تاریخی بزرگ در ایران می‌گذرد اما در یادآوری آن اتفاق بزرگ، قصور و کوتاهی داشتیم، اظهار کرد: سال 1357 نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان بود در حالیکه بشریت به سرعت به سمت اضمحلال می‌رفت این مسیر متوقف و تاریخ جدیدی باز شد.

وی با تاکید بر اینکه با تغییر جایگاه انسان و بشریت اتفاقات مادی روی داد اضافه کرد: در بخش زیرساخت‌ها طی 44 سال اخیر بین 10 تا 30 برابر نسبت به قبل پیشرفت داشته‌ایم به عنوان مثال در حوزه ارتباطات تلفن همراه و ثابت زیرساخت‌ها 36 برابر شده است این در حالیست که در دنیا طی 44 سال اخیر این زیرساخت‌ها 3 برابر شده است یا در حوزه ترانزیت هوایی پیشرفت‌ها 6 برابر شده و در بخش ریلی جزو 20 کشور برتر دنیا هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه طی44 سال اخیر درآمد ایرانی‌ها 6 برابر شده و در همین مدت درآمد آمریکایی‌ها دو برابر شده است، تصریح کرد: ایرانی‌ها در بحث امید به زندگی بالاترین رشد را در دنیا داشته‌اند.

عبدالملکی با بیان اینکه در بحث اقتصاد بخش مهمی به نام مناطق آزاد داریم که در گفتمان انقلاب جای دارد، گفت: مناطق آزاد مولد انقلاب هستند و این مسئله در بند 11 سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دوره جدید یعنی دولت سیزدهم با دو راهبرد توجه بیشتری به مناطق آزاد شده است. راهبرد اول مردمی‌سازی مناطق آزاد و راهبرد دوم جهانی‌سازی آن است. در ذیل راهبرد دوم 5 سیاست مطرح است که یکی از مهمترین آنها تکمیل زیرساخت‌هاست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این باره توضیح داد: اولویت تکمیل زیرساخت‌ها نیز با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل و  نقل است. در این راستا پل خلیج فارس پس از حدود هفت سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد با پیگیری‌های دولت سیزدهم شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به 40 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: علاوه بر این در این پل 4 باند رفت و برگشت جاده‌ای خط ریلی و دو مسیر پیاده‌روی ساخته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پل خلیج فارس شاه‌کلید پروژه 4 گانه است گفت: با تکمیل پل خلیج فارس یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد  در ادامه با اشاره به اینکه‌ آبخور طبیعی جزیره قشم 18 متر است که در سواحل ایران کم‌نظیر است تاکید کرد: با این آبخور امکان پهلوگیری شناورهای تا 100 هزار تن فراهم شده و با استفاده از خطوط ریلی و جاده‌ای بار و ترانزیت به شمال کشور و کشورهای همسایه شمالی ارسال خواهد شد.

عبدالملکی با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت قبل در توقف این پروژه گلایه کرد و افزود: ما از مسئولان دولت قبل گلایه و از آنها ناراحت هستیم. امروز برخی از این عزیزان زبان باز کرده‌اند و در جایگاه مطالبه‌گری قرار دارند. آنها نباید از بزرگ‌منشی دولت سیزدهم سوءاستفاده کنند و باید نسبت به عملکرد خود جوابگو باشند.

وی با بیان اینکه این پروژه 7 سال معطل مانده است گفت: کدام طرح توسعه‌ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می‌گفتند مشکل مالی و اف ای تی اف داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مادر بزرگ 95 ساله من هم می‌تواند بگوید پول ندارم اظهار کرد: باید بروید پول را جور کنید نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم.

عبدالملکی با اشاره به توییت زدن برخی مسئولان دولت قبل یادآور شد: دولت در قبال کم‌کاری‌های گذشته سکوت می‌کند اما مسئولان قبلی بدانند که باید پاسخگو باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش انجام می‌شود اضافه کرد: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.

کدخبر: 867785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟