بانک مرکزی: ارز واردات خودرو تامین شد / ارائه خدمات به بدحجابان تکذیب شد

به گزارش رکنا، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما در بانک مرکزی از فعالیت های بانک های قرض الحسنه و وام خرد حمایت می‌کنیم، گفت: خوشبختانه بانک های قرض الحسنه به نسبت سایر بانک ها از نظر نقدینگی و ترازنامه وضعیت مطلوب تری دارند.

وی افزود: از نظر شاخص‌های سلامت بانکی و ترازنامه سود و زیان نیز وضعیت مطلوب تری دارند. اقدامات متعددی مانند ارائه خدمات غیر حضوری در این حوزه در بانک مرکزی انجام شده است. معنا ندارد کسی بخواهد برای وام های خرد به بانک مراجعه کند. دستورالعملی را بانک مرکزی اعلام کرد تا امکان این کار فراهم شود. انتظار می‌رود این کار در بانک‌های قرض الحسنه گسترش پیدا کند.

صالح آبادی گفت: ریسک نکول وام های قرض الحسنه پایین است در نتیجه دستورالعملی را به شبکه بانکی اعلام کردیم که در آن عنوان وثایق در نظر گرفته شد. وام های قرض الحسنه برای اشخاص حقیقی به 200 میلیون و حقوقی به 500 میلیون افزایش یافت. مشکل اصلی در حوزه وثایق بود. بانک ها قرارداد لازم اجرا داشتند که در آن وام خرد دیده نشده بود در نتیجه ما وثایق مانند چک، سفته و حتی سیم کارت را در نظر گرفتیم.

وی تاکید کرد: انتظار بر این است که اعتبار ستجی نقش پر رنگ تری به جای وثیقه داشته باشد. کسی که رتبه خوبی دارد باید بتواند با وثایق سهل وام دریافت کند. این موضوع مشوقین برای خوش حسابی است. البته بسیاری از رفتارهای اجتماعی فرد را نیز می‌توان در رتبه او در نظر گرفت.

در مورد بانک‌های قرض الحسنه امکان رشد ترازنامه را تا پنج درصد در نظر گرفتیم. طی یک ماه اخیر مقررات صندوق های قرض الحسنه تصویب شد. نرم افزار شفق نیز در بانک مرکزی رونمایی شد تا صندوق های قرض الحسنه امکان عملیات بانکی با آن را داشته باشند و بانک مرکزی نیز نظارت کند. بانک مرکزی به حوزه قرض الحسنه به عنوان حوزه‌ای که به زندگی مردم کمک می‌کند توجه می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان از جمله موارد مورد نظر نظام است. باید به سمت توسعه اقتصاد دانش بنیان و توجه به نخبگان حرکت کنیم. صندوق های پژوهش و فناوری را داشتیم که آنها از مصادیق نظام بانکی نبودند. این امکان فراهم شده تا صندوق های پژوهش و فناوری جزو اموال مازاد در نظر گرفته نشوند. تصور براین است که باید در حوزه تامین مالی دانش بنیان نظام بانکی کمک کند.

مانده تسهیلات پرداختی به دانش بنیان های 105 همت بوده که نسبت به گذشته 98 درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی 90 همت بوده که 123 درصد رشد داشته است. این موضوع نشان می‌دهد نظام بانکی به بحث دانش‌بنیان توجه می‌کند. در این مسیر از معاونت علم و فناوری حمایت خواهیم کرد چرا که راه نجات اقتصاد کشور در آینده همین حوزه دانش بنیان خواهد بود.

صالح آبادی در جمع خبرنگاران در خصوص نرخ سود اوراق گفت: نرخ سود بازار سرمایه در فضای رقابتی است. در این خصوص مشوق هایی در شورای پول و اعتبار تعیین شد تا اوراق در حوزه تامین مالی تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در مورد ارز مورد نیاز واردات خودرو گفت: در حال حاضر تدارک مالی و ارزی واردات خودرو دیده شده است و هیچ مشکلی از این بابت نیست.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص تفاوت گفت: محاسبات بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت هایی در مورد بازه زمانی و جزییات محاسبات دارد اما با توجه به روندهای موجود  شاهد کاهش تورم هستیم. سال گذشته و در ابتدای کار دولت تورم حدود 59.3 بود اما امروز به کمتر از 40 درصد رسیده است. البته که همچنان مورد تایید ما نیست اما در حال تلاش هستیم تا این نرخ کاهش پیدا کند.

وی در مورد عدم پرداخت برخی تسهیلات نظیر وام ازدواج از سوی بانک ها گفت: حجم تسهیلات تکلیفی بسیار بالا است و از سوی دیگر کنترل ترازنامه بانک ها در دستور کار قرار دارد در نتیجه انتظار ما این است که حداکثر رقمی که بانک‌ها می‌توانند تسهیلات خرد ارائه کنند را در بودجع سال آینده تعیین کنیم و نمایندگان مجلس نیز در همان چارچوب تسهیلات تکلیفی را تعیین کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم ارائه خدمت به بدحجابان گفت: ارائه خدمات بانکی براساس روال قبلی و بدون مشکل در حال انجام است.

صالح آبادی در مورد اوراق ارزی را با این رویکرد ارائه کردیم تا افرادی که نگران نوسان نرخ ارز هستند از آن استفاده کنند. این افراد می‌توانند براساس نرخ بازار متشکل ارز دریافت کنند. اگر افراد بخواهند پیش از سر رسید ارز دریافت کنند بانک مرکزی براساس نرخ بازار متشکل دریافت خواهند کرد. هدف اصلی این اوراق پوشش ریسک نرخ ارز بوده است.

وی در خصوص اوراق سکه بانک مرکزی نیز گفت: همین امروز هیچ محدودیتی برای انتشار این اوراق وجود ندارد و هر شخص حقوقی می‌تواند تا 100 سکه دریافت کند. بانک مرکزی می‌تواند در هر زمان که لازم باشد از این اوراق استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی شایعات در مورد استعفای خود گفت: این موضوع کذب محض است.

کدخبر: 850754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟