بخش زیادی از فرار مالیاتی به کارتخوان مطب ها، کلینیک ها و پزشکان مربوط است/ ماجرای پیامک های اشتباهی خانه های خالی چیست ؟

به گزارش رکنا، در روزهای اخیر از سوی برخی کاربران رکنا پیام هایی دریافت شده است مبنی بر این که برخی از مردم که فاقد خانه های خالی هستند و چند سال پیش خانه خود را فروخته اند مشمول مالیات شده و پیامک پرداخت مالیات برای آنها ارسال شده است. پس از آن به سامانه ملی املاک و اسکان کشور مراجعه کرده اند اما موفق به ویرایش اطلاعات خود نشده اند. این موضوع را همراه با موارد دیگر از جمله استقبال از سامانه سوت زنی، تعیین تکلیف کارتخوان های بی نام و نشان و عملیاتی شدن حساب های مشکوک با وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور مطرح کردیم که در ادامه می خوانید:

پاداش به 6 نفر از گزارشگران مردمی سامانه سوت زنی

وحید عزیزی در ابتدا در پاسخ به میزان استقبال از سامانه سوت زنی گفت: سازمان امورمالیاتی اسفند ماه سال گذشته دستورالعملی را در اجرای ماده 34 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات های مستقیم با این مضمون که گزارش هایی که منجر به وصول مالیات می شوند پاداش تعلق می گیرد، ابلاغ کرد.

از ابتدای سال جاری تا به امروز استقبال خوبی از گزارشات مردمی یا سامانه سوت زنی صورت گرفت. حدود 6 هزار گزارش دریافت شد. عمده گزارشات مربوط به عدم استفاده از کارت خوان است که بخش زیادی از گزارشات مرتبط به کارتخوان مطب ها، کلینیک ها و پزشکان است.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی با بیان این که اقدامات و پالایش های لازم بر این گزارش ها انجام می شود، گفت: گزارش هایی که مربوط به کارتخوان های پزشکان است ضمن این که برای ادارات کل ارسال می شود و در پرونده مالیاتی افراد درج خواهد شد، پیامک های تذکر نیز برای این افراد ارسال می شود.

درخصوص موارد مهم تر مانند کلینیک ها و مطب هایی که منجر به آزار و اذیت مردم شده و تخلفات بیشتری دارند، برای بازرسی میدانی ارسال شده است که تا به امروز بخشی از آن پیگیری شده است.

وی افزود: پس از تفکیک گزارش ها، برخی از موارد مهم باتوجه به اهمیت و اسناد کامل تری که افراد ارائه کرده بودند، در اولویت کار سازمان قرار می گیرد و برای ادارات کل و واحدهای مبارزه با فرار مالیاتی ارسال می شود. این گزارشات مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت لزوم حساب های بانکی افراد بررسی و راستی آزمایی انجام می گیرد. برخی گزارشات هم به دلیل نقص اطلاعات یا عدم بار مالیاتی کنار گذاشته می شود و قابلیت رسیدگی ندارد.

عزیزی افزود: دستورالعمل این است که اگر این گزارش ها منجر به وصول مالیات شود تا سقف یک درصد میزان وصول با تصویب کارگروه مربوطه به فرد گزارشگر پاداش اعطا می شود، اما چون هدف تشویق مردم است و روند به ثمر رسیدن برخی از گزارش ها طولانی خواهد شد، تا به امروز بدون درنظر گرفتن وصول مالیات به 6 نفر از گزارشگران که گزارشات موثرتری داشتند، هدیه تقدیم شده است.

در سامانه سوت زنی درج کد ملی متخلف و مشخصات گزارشگر الزامی نیست، مگر قصد این باشد که به تکمیل اطلاعات کمک کنند.

تا چند ماه آینده تفکیک حساب های تجاری از شخصی عملیاتی می شود

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در خصوص خوداظهاری پزشکان یا وکلا گفت: فرآیند رسیدگی مالیات به این ترتیب است که مشاغلی که فروش کمتری دارند نیاز به اظهارنامه از سوی افراد نیست و سازمان برگ تشخیصی طبق تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم تنظیم می کند و این افراد می توانند همان تشخیص سازمان را بپذیرند. سایر افراد می توانند اظهارنامه ارائه کنند. پس از آن در مرحله رسیدگی قرار می گیرد و سازمان یا می پذیرد و یا رقم واقعی به دست آمده از اطلاعات در اختیار سازمان  را اعلام می کند.

وی پاسخ به این سوال که برخی مشاغل برای فرار مالیاتی از حساب اطرافیان سواستفاده می کنند، گفت: کارت به کارت دو مبحث دارد. اول اینکه در هر حال، حساب هایی که تراکنش های بالایی دارند، بررسی می شود.

ثانیا قرار بر این است که تا چند ماه آینده تفکیک حساب های تجاری از شخصی به کمک بانک مرکزی عملیاتی شود و اشخاص باید حساب های تجاری خود را اعلام کنند.

پس از آنکه این حساب ها به سازمان های مالیاتی و مراکز رسیدگی اعلام شد، حساب های شخصی که تعداد تراکنش های آن از حدی که بانک مرکزی مشخص کرده است بالاتر رود، به عنوان حساب های مشکوک به تجاری تلقی شده و باید در این باره توضیح لازم را ارائه دهند.

حساب های مشکوک چه حساب هایی هستند؟

عزیزی افزود: حساب های دارای تعداد واریزی و حجم بالای گردش هم جزو حساب های مشکوک تلقی می شود، اما آنچه مشخص است این است که در آخر فرد باید پول خود را یا به حساب خود انتقال دهد یا تبدیل به دارایی کند. در این خصوص با اشرافی که سازمان امورمالیاتی می تواند داشته باشد مشکل فرار مالیاتی رخ نمی دهد و گزارشات مردمی در مورد مصادیق پرتکرار نیز به طور ویژه می تواند به این هدف کمک کند.

کمتر از 500 هزار دستگاه بی نام و نشان باقی مانده است

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی درخصوص تعیین تکلیف کارتخوان های بی نام و نشان گفت: آخرین آماری که توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است 97 درصد ابزارهای پرداخت اعم از کارتخوان و درگاه های اینترنتی ساماندهی شده است. این ابزارها یا به پرونده مالیاتی متصل شده یا غیرفعال شده است. کمتر از 500 هزار دستگاه به تدریج  و تا چند هفته آینده تعیین تکلیف می شود.

ماجرای ارسال پیامک خانه های خالی چیست؟

وی در آخر درخصوص پیامک مالیات خانه های خالی که صاحبان آن پیش از این ملک را به فروش رسانده اند، گفت: وزارت مسکن باتوجه به اطلاعاتی که در سامانه ملی املاک و اسکان دارد موارد را برای سازمان امورمالیاتی اظهار می کند و پس از آن مالیات محاسبه و ابلاغ می شود.

 اشکالی که پیش می آید این است که افراد باید در سامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات خود را کامل کنند و خانه ای که به نام آنها نیست را حذف کنند. پس از ویرایش اطلاعات دوباره از سوی وزارت مسکن پیگیری می شود. این مساله یک فرایند زمانی دارد و مطمئنا رسیدگی خواهد شد.

کدخبر: 810767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟