مالیات حقوق و دستمزد چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

بخشی از حقوقی که افراد مشغول به کار دریافت می‌کنند، مشمول مالیات حقوق می‌شود. در واقع هر فردی که درآمدی دارد، باید مقداری از آن را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کند. مبالغ این مالیات هر ساله با توجه به میزان حقوق و درآمد افراد تعیین می‌شود و در نهایت ابلاغیه آن به تمامی بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان در سراسر کشور ارسال می‌شود و آن‌ها این مبالغ را پس از کسر از حقوق افراد به حساب وزارتخانه واریز می‌کنند.

مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق یکی از انواع مختلف مالیات است که به منظور توزیع عادلانه درآمد در کشور اجرا می‌شود. این مالیات در دسته مالیات‌های مستقیم قرار دارد که مبلغ آن با توجه به میزان درآمد افراد و به صورت درصدی از آن تعیین می‌شود. طبق قوانین مالیاتی، هر شخص حقیقی یا حقوقی که در کشور به هر نوع فعالیت‌های اقتصادی مشغول است و درآمدی دارد، مشمول پرداخت مالیات مستقیم است. مالیاتی که به درآمد اشخاص حقیقی تعلق می‌گیرد، مالیات بر حقوق نامیده می‌شود. همچنین این نوع مالیات، در دسته مالیات تکلیفی قرار می‌گیرد؛ یعنی هر کسی که حقوقی را به زیر دستان خود به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند، باید این مبالغ را به حساب وزارت دارایی واریز کند. در واقع تکلیف پرداخت آن از گردن حقوق‌گیرنده ساقط شده و به عهده کارفرما است.

Untitled-8

مالیات حقوق شامل چه مواردی می‌شود؟

تمامی افرادی که حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تأمین اجتماعی توسط کارفرما برای آن‌ها رد می‌شود، مشمول پرداخت مالیات حقوق هستند. همان‌طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره شد، مالیات بر حقوق برای هر سال کاری متفاوت است و هر ساله تعیین می‌شود و در نهایت به صورت بخشنامه به کارفرمایان ارسال می‌شود. آن‌ها نیز موظف‌اند موارد مشمول مالیات را از کارکنان خود کسر کنند و به حساب وزارت دارایی و اقتصاد واریز کنند. موارد زیر مشمول دریافت مالیات بر حقوق هستند:

حقوق ثابت

حق کمسیون فروش

جمعه کاری

حق تولید

جیره نقدی

حق افزایش بهره‌وری تولید

فوق‌العاده بدی آب و هوا

محرومیت از تسهیلات زندگی

اضافه کار

مزایای نقدی

پول صبحانه

فوق‌العاده شرایط محیط کار

فوق‌العاده مرزی

فوق‌العاده محل خدمت

مزایای تولید

نوبت کاری

کارمزد

فوق‌العاده کشیک

فوق‌العاده محل خدمت

فوق‌العاده جذب

پول اتوبوس

مزایای ارزی

فوق‌العاده سیاری

ایاب و ذهاب

حق آنکال

حق خوار و بار

حق آکورد

حق امضا

فوق‌العاده کیلومتری

حق باجه

حق سرپرستی

حق مشاوره

پول جارو

حق مدیریت

حق مسکن

حق خزانه

سایر مزایای نقدی با قیمت تمام شده

حق سرایداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسکن با اثاثیه

مسکن بدون اثاثیه

حق پاسداری

حق حسابرسی

اتومبیل اختصاصی با راننده

اتومبیل اختصاصی بدون راننده

حق نمایندگی بیمه

حق سرویس

عیدی سالانه و پاداش

حق دیپلم

سایر مزایای غیر نقدی

آب و هوای سردخانه

حق انبارداری

حق فنی

تغذیه

پول شیر

حق یک وعده غذا

حق شیفت

حق تأهل

حق عیال

حق اولاد

حق ناهار و شام

فوق‌العاده نگهبانی

فوق‌العاده کشیک

کسری انبار

حق ثابت

فوق‌العاده کشیک

بهای صابون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال لیست مالیات حقوق چگونه است؟

کلیه افراد حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها) باید مالیات حقوق کارمندان خود را از طریق سامانه salary.tax.gov.ir (سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد سازمان امور مالیاتی کشور) ارسال کنند. تمامی مراحل پرداخت مالیات از هر نوعی که باشد، به صورت غیرحضوری و از طریق این سامانه انجام می‌پذیرد. در صورتی که کد اقتصادی ندارید، باید ابتدا از سامانه tax.gov.ir آن را دریافت کنید. توجه داشته باشید که داشتن شناسه ملی ۱۱ رقمی نیز الزامی است. نحوه ارسال لیست مالیات حقوق به این صورت است که پس از ورود به سامانه باید نام کاربری و رمز عبور را که از طریق اداره دارایی به شما تعلق گرفته است، وارد کنید.

پس از این مرحله صفحه‌ای باز می‌شود که در آن اطلاعات سردفتر و چند سربرگ دیگر را می‌بینید که باید روی سربرگ خدمات کلیک کنید. سپس روی لیست حقوق و در نهایت روی حقوق‌بگیر جدید کلیک کنید. در صفحه باز شده باید تمامی اطلاعات مربوط به کارمندان جدید را وارد کنید. کد ملی کارکنان باید به درستی وارد شده باشد. در نهایت روی گزینه ثبت کلیک کنید. این مراحل باید برای هر یک از کارکنان تازه وارد اعمال شود.

Untitled-9

نکات مهم در ارسال لیست مالیات حقوق

به هنگام ارسال لیست مالیات حقوق توجه به چند نکته ضروری است:

۱. نوع مالیات بر حقوق در سه نوع اصلی، الحاقی و یا اصلاحی است. اگر برای بار اول است که می‌خواهید لیست کارکنان را وارد کنید باید گزینه اصلی را انتخاب کنید. اگر نام کارمند به اشتباه حذف شده است یا مشکلی از این دست پیش آمده است، گزینه الحاقی را انتخاب کنید و تنها اطلاعات مرتبط با کارمند حذف شده را کامل کنید؛ اما اگر فایل را ارسال کرده‌اید و گزینه ثبت را زده‌اید و اشتباهی در اطلاعات وارد شده وجود داشته باشد، گزینه اصلاحی را انتخاب کنید.

۲. حوزه عملیاتی به صورت پیش فرض مشخص شده و تنها باید آن را انتخاب کنید.

۳. میزان مالیات بر حقوق بر اساس درآمد افراد حقوق بگیر تعیین می‌شود؛ اما عوامل دیگری همچون وضعیت شغلی کشور، تورم، میزان درآمد بر تولیدات کشور نیز بر مقدار مالیات بر حقوق تاثیرگذار است.

۴. در صورتی که کارفرما به هر دلیل نتواند در زمان تعیین شده مالیات بر حقوق کارکنان را پرداخت کند، مشمول پرداخت ۲ درصد جریمه از حقوق پرداختی برای هر یک از کارکنان است.

۵. لیست مالیات بر حقوق هر ماه باید ارسال شود و در هر ساعت از شبانه روز و هر روز هفته می‌توانید برای ارسال لیست اقدام کنید.

۶. تنها زمانی لیست حقوق در سامانه ثبت می‌شود که گزینه ثبت و تأیید نهایی توسط کاربر کلیک شده باشد. حتماً باید کد دبیرخانه را دریافت کرده باشید. عدم دریافت لیست، تخلف محسوب می‌شود و سبب از دست دادن معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و رد دفاتر قانونی می‌شود.

۶. تمامی کارکنان باید تاریخ شروع به کار مشخص داشته باشند. در غیر این صورت لیست‌های ارسال شده رد شده و در نهایت مشمول دریافت جریمه می‌شوند.

کلام پایانی

در این مطلب با مالیات بر حقوق و نحوه ارسال لیست مالیات حقوق آشنا شدید؛ اما ممکن است نقاط مبهمی در این زمینه همچنان برای شما باقی مانده و حل نشده باشد. گروه مشاوران کارمنتو با بهره‌گیری از تجربه و دانش کارشناسان و وکلای حرفه‌ای خود در خدمت شما است تا بتوانید تمامی مراحل ارسال لیست مالیات و مواردی از این دست را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

کدخبر: 801983 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟