روند ریزشی بازارها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

به گزارش رکنا، با انتشار اخباری درخصوص از سرگیری مذاکرات برجام در دوحه بازارهای داخلی تا حدودی از تب‌وتاب افتاده‌اند. بر اساس گزارشی از خبرآنلاین روز گذشته خبرهای رسیده از بازار ارز نشان می‌داد که قیمت دلار با عقب‌نشینی اندکی همراه بود. بنا بر اعلام دبیر کل شورای کانون صرافان بهای دلار در صرافی‌های رسمی در کانال ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد. از سوی دیگر بهای ارز در بازار غیررسمی نیز در محدوده ۳۱ هزار تومان قرار داشت. هرچند بهای دلار در صرافی‌های بانکی چندان تغییر نکرده است اما در بازار آزاد کاهش قیمت بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان اتفاق افتاد.

این در حالی است که بازار سکه نیز با تغییرات قابل ملاحضه‌ای روبه‌رو شد. بر اساس گزارش‌ها تنها در دو روز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با کاهشی بسیار قابل تئجه روبه‌رو شد. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت. ریزش نزدیک به یک میلیون تومانی قیمت سکه سبب شده است وضعیت تقاضا نیز در این بازار دستخوش تغییر شود . صرافان می‌گویند تعداد فروشندگان خرد سکه در این روزها افزایش یافته و خریدار چندانی در بازار نیست، نبود خریدار بازار ارز را نیز تخت تاثیر خود قرار داده است.

روند ریزشی بازارها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

برخی‌ها معتقدند اگر برجام به نتیجه برسد روند ریزشی بازارها ادامه‌دار خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که واقعیت‌های اقتصادی مسئله‌ای متفاوت بوده و نمی‌توان تمام ابعاد اقتصاد را با توافق در یک مسئله بین‌المللی هماهنگ کرد. علی‌اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس کل اسبق کانون صرافان در این خصوص به «ابتکار» گفت: اینکه در یک مذاکره به توافق برسیم، پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و اجازه بدهند که با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم بدون شک اتفاق مبارکی خواهد بود. اما واقعیت‌های اقتصادی کمی متفاوت بوده و وضعیت با این مسائل به صورت ریشه‌ای تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: صلح ما با دنیا اتفاق مهم است و قطعاً در بلند مدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما این تصور که به محض امضای یک قرارداد ارزش پول ملی کشور به یکباره صعود می‌کند غلط است.‌

احیای برجام یک جوی را در بازار ارز به وجود می‌آورد

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: خبرهای مخابره شده از سوی مذاکرات ممکن است که جوی را به وجود بیاورد و عده‌ای گمان می‌کنند چون برجام احیا شده شرایط به یکباره تغییر خواهد کرد. در این شرایط افراد شروع به فروش ارز‌های خانگی‌شان می‌کنند، از سوی دیگر افرادی که تصمیم به خرید دارند برای مشخص شدن شرایط، خرید خود را به تعویق می‌اندازند این اتفاق و جوی که به راه می‌افتد روند عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزد و در آن شرایط به طور موقت قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.

وی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی برای کنترل شرایط بازار ارز در زمان نوسان و تلاطم افزود: اگر چنین شرایطی پیش بیاید متعادل کردن وضعیت وظیفه بانک مرکزی خواهد بود. بانک مرکزی نباید اجازه دهد که چنین نوساناتی در بازار به وجود بیاید چراکه نوسانات چه کاهشی باشند و چه افزایشی به ضرر بازار بوده و بانک مرکزی باید با تزریق مثبت و منفی به موقع مانع از هرگونه نوسانی در این بخش شود. بدترین اتفاق برای نرخ ارز، تلاطم بازار است چراکه تلاطم بازار ارز در نهایت به نفع سودجویان خواهد بود.

سمیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر این مسئله که شیب کاهشی قیمت‌ها باید ملایم باشد، اظهار کرد: اگر قرار بر این باشد که با امضای برجام دلار کاهشی شود بهتر است که ریزش قیمت با یک شیب ملایم صورت بگیرد و حتی برعکس اگر قرار است قیمت‌ها پس از مدتی افزایشی باشند باز هم گرانی با یک شیب ملایم باشد.

این کارشناس بازار ارز گفت: اکنون مشکل ما نرخ ارز نیست بلکه مشکل اصلی بی ارزش بودن پول ایران است. اگر قرار باشد با امضای یک توافق و یا ارزپاشی، به صورت دستوری نرخ دلار را کاهش دهیم اما از سوی دیگر سایر اقلام با قیمت بالا معامله شوند نه تنها هیچ فایده‌ای برای اقتصاد نخواهد داشت بلکه باعث نابودی تولیدکنندگان داخلی، دامداران، کشاورزان و صادرکنندگان نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: قیمت‌ها در هر بازاری باید واقعی باشد در غیر این صورت هر نوع اتفاقی و یا دستوری فقط به طور موقتی می‌تواند شرایط را کنترل کند.

منبع: روزنامه ابتکار

کدخبر: 800577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟