برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین چیست؟

به گزارش رکنا ، «می خواهند بنزین را گران کنند» گزاره ای که نقل دهان به دهان آن لرزه به تن اکثر اقشار جامعه انداخته و همه مشغول دو دوتا چهارتای معیشتی هستند که بعد از بنزین تکلیف آن مشخص می شود. از مردم عادی تا حتی اقشار مرفه و دهک های بالای جامعه نسبت به کلید واژه «بنزین» در اخبار گوش تیز می کنند تا بدانند چه بلایی بر سر جیب آنها خواهد آمد حال آنکه این نگرانی برای برخی آب و نان است و برای برخی دیگر تفریح و حساب و کتاب برای دور دورهای شبانه. با این حال هنوز مشخص نیست برنامه دولت برای گران کردن حامل های انرژی چیست و آیا اراده ای برای گران کردن بنزین وجود دارد یا خیر.

افزایش قیمت بنزین امروز به صلاح نیست

جلال میرزایی در رابطه با اینکه آیا افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی به صلاح کشور است یا خیر به گسترش نیوز گفت: با توجه به اصلاحاتی که دولت انجام داده و حذف ارز ۴۲۰۰ و کارهایی که در بحث نان انجام می‌شود به نظر من با توجه به این اقدامات زمینه مساعد برای پرداختن به موضوع بنزین دیگر فراهم نیست.

با توجه به اینکه حتی صحبت در مورد این موضوع التهاب ایجاد می‌کند نظر من این است که اصلا راجع به این موضوع صحبت نشود و اگر قرار است در این زمینه تصمیمی گرفته شود باید به زمانی برود که دولت در آذر ماه لایحه بودجه را می‌دهد و یا اینکه قبل از آن که دولت لایحه برنامه ۵ ساله را به مجلس بدهد، راجع به این موضوع به صورت یکباره و یا تدریجی تصمیم گرفته شود. به نظر من جای تصمیم گرفتن در مورد چگونگی یارانه سوخت آنجا است.

یکی در این لایحه و دیگری در بودجه سال ۱۴۰۲ و آنجا باید راجع به این موضوع صحبت شود و اینکه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شود و این تصمیمات چه پیامد هایی دارد باید آنجا بحث کنیم.وی افزود: دولت امروز به شرکت‌های فولادی که صاحبان این مجتمع‌ها سود هنگفتی دارند یارانه گاز می‌دهد. حتی معادن را با سمن بحث با اجاره طولانی مدت ۵۰ و ۶۰ ساله به این‌ها داده است. این معادن ملی است و مال مردم است این چیزی است که در قانون اساسی آمده است البته باید سیاست‌های اصل ۴۴ را در نظر گرفت. اما اگر آنجا دولت بیش از ورود به مسئله بنزین به سمت کم کردن یارانه شرکت‌های فولادی برود و یارانه‌ای را که بابت سوخت به شرکت‌های پتروشیمی می‌دهد و سود حاصل از آن که به جیب عده محدودی می‌رود. تغییر در یارانه این شرکت ها مقدم بر بحث پرداختن به موضوع بنزین است. اگر دولت به آنها سر و سامانی بدهد و درآمدی از آن محل کسب کند می‌تواند مسئله بنزین را در شرایط زمانی مناسبی در یکی دو سال آینده ورود و حل کند ولی امروز زمینه مهیا نیست.

مالیات از شرکت های بزرگ ناچیز است

میرزایی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا شرکت هایی که سود بیشتری عایدشان می‌شود مالیات بیشتری می‌دهند ما از شرکت‌های بزرگ مالیات کمی می‌گیریم. پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها از این دسته هستند در برخی از کشور‌های توسعه یافته که اقتصاد آنها مبتنی بر صنعت و تولید است نزدیک به ۴۰% مالیات می‌دهند ما از این سو مالیاتی که لازم است را از آنها نمی‌گیریم و از سوی دیگر به آنها یارانه سوخت هم می‌دهیم. به نظر من فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها را باید مورد توجه قرار دارد و در لایحه ۵ ساله و در بودجه ۱۴۰۲ روی این کار کرد و اصلاحاتی در این زمینه انجام بگیرد. این به نفع مردم است چون معادن و گاز و… ملی است و مال مردم است.

وی در پایان گفت: درحال حاضر برای افزایش قیمت بنزین زمینه اجتماعی به هیچ عنوان مهیا نیست ، این مسئله به عنوان موضوعی که رسانه‌ها هر چند وقت یکبار به آن بپردازند با توجه به وضعیت و شرایط اجتماعی کشور صلاح نیست و من حتی در این شرایط اجتماعی کشور پرداختن به این موضوع را نیز صلاح نمی‌دانم.

کدخبر: 798240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟