جریمه 53 میلیار تومانی برای 3 شرکت بزرگ لبنی گرانفروش / شرکت "مای بی بی" 200 میلیارد تومان جریمه شد!

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، احمد اصانلو در نشست خبری با موضوع اقدامات سازمان تعزیرات در قرارگاه عملیاتی شعب ملی تنظیم بازار فلسفه تاسیس این قرارگاه را ایجاد هماهنگی با سازمان حمایت، وزارت صمت و وزارت کشاورزی عنوان و اعلام کرد قرار بر این است اقدامات لازم، قانونی و پیشگیرانه درخصوص افزایش قیمت های خودسرانه واحدهای تولیدی و کارخانجات در زمان کوتاه و بدون فرآیندهای طولانی و اداری انجام شود.

احمد اصانلو در ابتدا گفت: وظیفه اصلی نظارت بر اجرای ضوابط قیمت گذاری ها برعهده سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی است. مشکلی که اکنون وجود دارد برخی واحدهای تولیدی و کارخانجات مخصوصا در حوزه کالاهای اساسی بدون رعایت ضوابط قیمت گذاری و با بهانه های مختلف تورم جهانی، کمبود کالا و افزایش قیمت دلار و غیره اقدام به افزایش خودسرانه قیمت ها می کنند.

وی افزود: براساس قانون سازمان حمایت وظیفه نظارت بر اجرای صحیح ضوابط قیمت گذاری را دارد تا هر واحد تولیدی قیمت ها را خودسرانه افزایش ندهد. سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به تخلفاتی را دارد که سازمان حمایت گزارش می کند. براساس قانون هر کارخانه و واحد تولیدی و ارائه کننده کالا و خدمات وظیفه دارد ضوابط قیمت گذاری را در تعیین قیمت رعایت کند.

تشکیل قرارگاه عملیات امور شعب ملی تنظیم بازار با صلاحیت ملی و کشوری

رییس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص به لحاظ تورم جهانی، جنگ اوکراین و روسیه و به بهانه طرح مردمی کردن یارانه ها تعدادی از کارخانه ها اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کالاها کردند. بر اساس این مبنا و نیاز و ضرورت و در راستای کمک به سازمان حمایت و کمک به درخواست های مردمی سازمان تعزیرات حکومتی تدبیری اندیشید و قرارگاه عملیات امور شعب ملی تنظیم بازار تشکیل شد. این شعب با اختیارات و صلاحیت ملی و کشوری قرار شد براساس موضوعات مختلف ورود کنند و بررسی می کنند که ضوابط قیمت گذاری رعایت شود.

قرارگاه عملیات امور شعب ملی تنظیم بازار در تک تک واحدهای تولید حاضر می شوند. در این راستا یا اقدام پیشگیرانه صورت می گیرد و یا منتهی به کشف تخلف خواهد شد و منتهی به محکومیت این واحدها می شود.

پرونده های متفاوتی از تخلفات در حوزه مواد شوینده تشکیل شد

اصانلو درخصوص قیمت گذاری حوزه مواد شوینده گفت: هفته گذشته ابلاغ ویژه صادر شد و یکی از مدیران کل سازمان به عنوان رییس شعبه ملی به این حوزه ورود کردند. کارخانه ها و واحدهای متعدد مواد شوینده بررسی شد. اقدامات پیشگیرانه خوبی در این حوزه صورت گرفت. ضمن این که  پرونده های متفاوتی از تخلفات در این حوزه تشکیل شد.

500 هزار کارتن انواع شوینده برای اصلاح قیمت از شبکه پخش به کارخانه برگشت

روز گذشته رئیس یکی از شعبات قرارگاه عملیات امور شعب ملی تنظیم بازار برای بررسی تعدادی از این واحدها به قزوین سفر کرد و 2 کارخانه مهم و بزرگ که 60 درصد مواد شوینده بازار کشور را تولید می کنند مورد بررسی قرار داد. در یک واحد تولیدی 500 هزار کارتن انواع شوینده به ارزش 150 میلیارد تومان که با افزایش قیمت خودسرانه در شبکه تولید پخش شده و قرار بود به دست مردم برسد، توقیف شد و به کارخانه برگشت و قیمت ها اصلاح شد. یا در موردی دیگر یک واحد تولیدی حدود 400 تن مواد شوینده با قیمت های غیرقانونی تولید کرده بود که این کالاها توقیف و در همان محل اصلاح قیمت شد و وارد شبکه توزیع و پخش قرار گرفت.

در همین رابطه شرکت تولیدی پوشک "مای بی بی" به علت گرانفروشی 200 میلیارد تومان جریمه شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درخصوص افزایش قیمت های خودسرانه واحدهای تولیدی و کارخانجات گفت: گلایه مردم این است که قیمت ها خودسرانه افزایش می یابد و پس از این که مردم متضرر می شوند، امکان جبران برای مردم به لحاظ قانونی نیست. به منظور اقدامات پیشگیرانه قرارگاه عملیات امور شعب ملی تنظیم بازار پیش از اقدامات غیرقانونی افزایش قیمت ها و گران فروشی و توزیع کالا وارد عمل می شود.

راه اندازی خط تولید یک واحد تولیدی رب گوجه فرنگی در استان کرمانشاه

وی افزود: همچنین درخصوص قیمت رب گوجه فرنگی در استان های مختلف پس از بررسی های انجام شده مشخص شد  یک واحد تولیدی در استان کرمانشاه به بهانه افزایش قیمت خط تولید خود را متوقف کرده و از تولید و عرضه امتناع می کرد که پس از بررسی های لازم خط تولید شرکت فعال و محصولات آن به بازار عرضه شد.

سه شرکت بزرگ تولیدکننده لبنیات در مجموع به 53 میلیارد تومان جریمه محکوم شدند

اصانلو در ادامه گفت: در بحث لبنیات نیز موضوع را به یکی از شعب ملی تنظیم بازار گزارش دادیم که 3 یا 4 واحد تولیدی را بررسی کردند و تعدادی از واحدهای تولیدی قیمت خود را اصلاح کردند و به قیمت ستاد تنظیم بازار برگرداندند.

سه شرکت میهن، پاک و پگاه نیز محکوم شدند که یکی از آن‌ ها ۳۶ میلیارد تومان به لحاظ گران‌فروشی، بازگرداندن قیمت به قیمت مصوب و نصب بنر، شرکت دیگر به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان، اصلاح قیمت و نصب بنر و شرکت دیگر به پرداخت یک میلیارد تومان جریمه و نصب بنر تخلف، محکوم شده است.

کدخبر: 792133 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟