نانوایان متولی مشخصی ندارند/ منتظر اعلام نرخ جدید نان از سوی دولت هستیم

به گزارش رکنا، در طرح اصلاح یارانه آرد و نان قرار بر این است که دیگر آرد یارانه ای بین نانوایان توزیع نشود و پس از آن با صدور کارت الکترونیکی این امکان برای اقشار کم درآمد فراهم می شود تا نان را با قیمت یارانه‌ای خریداری کنند. پس از آن دولت مابه‌ التفاوت قیمت نان را با نانواها محاسبه می کند. گفته می شود یکی از اهداف این طرح جلوگیری از اسراف در حوزه گندم و آرد و همچنین شفافیت در فروش نان می باشد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با محمد سلیمانی، نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران را بخوانید:

محمد سلیمانی، نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران، درخصوص طرح جدید یارانه نان گفت: این طرح ملی اگر اجرا شود طرح خوبی است، منوط به این که زیرساخت های آن از جمله زیرساخت های اینترنتی و کارتخوان ها نیز فراهم باشد. در حال حاضر به عنوان پایلوت در زنجان به مرحله اجرا درآمده است تا ایرادات و نواقص آن برطرف شود.

تا آنجایی که در جلسات شرکت کردم و مطلع هستم قرار بر این است که یارانه آرد را حذف کنند. مبلغ نان به قیمت سال گذشته از کارتخوان مصرف کننده کسر می شود. الباقی پول آرد را دولت به حساب نانوا واریز می کند.

وی با بیان این که انتظار می رود با اجرا شدن طرح جدید یارانه نان قیمت ها در بازار یکدست و تک نرخی شود، گفت: قیمت های تعیین شده برای نانوایی های سنگکی در حال حاضر طبق نرخ سال 1400 بوده و هنوز نرخ های جدید ابلاغ نشده است. هر نانوا به طور میانگین در روز 7 کیسه سهمیه آرد دارد. در حال حاضر دو نوع سهمیه آرد که به آن یارانه تعلق می گیرد: نوع یک، قیمت هر کیلو گندم 665 تومان که قیمت هر کیلو آرد حدود 900 تومان است. نوع دو، قیمت هر کیلو گندم 900 تومان که قیمت هر کیلو آرد حدود 1300 تومان است.

نوع دیگری از قیمت، نرخ تمام شده هر کیلو گندم است که به قیمت 12 هزار تومان است. 30 الی 40 نانوایی که به تازگی جواز کسب اخذ کرده اند و سهمیه ندارند، در سامانه به قیمت تمام شده آرد دریافت می کنند و قیمت نان این واحدها متغیر، رقابتی و براساس عرضه و تقاضا است. در حال حاضر آرد سهمیه ای برای پخت نان به این نانوایی ها نرسیده است و منتظر هستیم تعیین تکلیف شوند تا برای قیمت گذاری تصمیم گیری کنیم.

سلیمانی درخصوص قیمت نان افزود: نان سنگک ساده نوع یک 2 هزار تومان و نوع دو 3 هزار تومان است. مگر این که کنجد و افزودنی های دیگر به آن اضافه شود که در این صورت بر اساس سفارش و دستور قیمت تعیین می شود.

نانوایی ها موظف هستند تابلوی نرخنامه که شامل وزن و قیمت نان را در نانوایی ها درج کنند و اگر نرخنامه درج نشود با جریمه 10 میلیونی مواجه می شوند. مردم انتقادات و شکایات خود را با شماره 88431583-021 به اطلاع اتحادیه برسانند.

فروش سهمیه آرد توسط نانواها صحت دارد؟

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران در پاسخ به این سوال که شنیده می شود برخی نانواها به دلیل اختلاف قیمت، سهمیه خود را می فروشند، گفت: هر کالایی در هر صنفی که به آن یارانه تعلق بگیرد، این موضوع بوجود خواهد آمد و نمی گویم نیست، اما این موارد 2 تا 3 درصد است. نانوایی ها در تلاش هستند که در حد امکان پخت داشته باشند و نان به دست مردم برسانند. باید پرسید چرا این پدیده وجود دارد.

در صداوسیما نانوایی های ما را بدنام کرده اند. نانواهای زحمتکش کشور در همه دوران از جنگ تا کرونا کمک های شایسته ای انجام داده اند. در دوران کرونا که همه صنوف تعطیل بودند، نانوایی ها با ایستادگی در مقابل سختی ها و بیماری مبارزه کردند و نان به دست مردم رساندند. شایسته نبود که در صداوسیما بر نحوه فعالیت نانواها هجمه وارد شود.

صداوسیما بدون اطلاع از مشکلات، بر نحوه فعالیت نانواها هجمه وارد کرد

وی تاکید کرد: صداوسیما چرا بدون هماهنگی با اتحادیه و مسئولین ذیربط این هجمه را بوجود آورد که بخواهد آبروی چندین ساله نانواها را ببرد. در زمان جنگ نانواها چقدر نان به جبهه ها کمک کردند؟ ما از خانواده شهدا و جانبازان هستیم. ما از بدنه انقلاب هستیم. این که بخواهیم یک صنف را زیر سوال ببریم کار درستی نبود.

اگر می خواستند طرحی اجرا کنند نباید مردم را به نانواها بدبین می کردند که تعدد برخورد مردم و نانوا به اتحادیه گزارش شود. نیروی کار ما خط مقدم جبهه است و با مردم سروکار دارد. خواسته ما این است که در اولین قدم نرخ را تعیین می کردند تا بتوانیم پاسخگو باشیم. هر صنفی یک بنگاه اقتصادی است و باید تامین شود. هر صنفی اگر تامین نشود، مجبور است یا کم فروشی کند و یا گران فروشی کند.

برخورد مردم با نانواها گزارش می شود

سلیمانی افزود: اگر قرار است نانوایان هم مانند دیگر صنوف عمل کنند، باید مانند دیگر صنوف نیز هر سال نرخ مصوب داشته باشند. هم اکنون نرخ نان برای سال 1400 است. چرا پس از 3 ماه از سال 1401، هنوز نرخ جدید اعلام نمی شود؟ افزایش قیمت ها، افزایش دستمزد کارگر و دیگر هزینه ها انجام شده است، اما نرخ جدید را اعلام نمی کنند.

نانواهای ما در اعتراض به شرایط موجود در اتحادیه تجمع می کنند. ما با زبان صبر آن ها را به تحمل تشویق می کنیم. می گویند از یک طرف زیر فشار تورم و افزایش دستمزد کارگر هستیم. از یک طرف نرخ جدید اعلام نمی شود. از سوی دیگر می گویند چرا وقتی از مشکلات ما اطلاعی ندارند در رسانه ملی ما را دزد قلمداد می کنند.

چرا نرخ جدید نان را اعلام نمی کنند؟ / ما متولی نداریم

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران گفت: انتظار ما این است که با تمام هجمه ای که در بازار نان وجود دارد، حداقل اول سال نرخ جدید را اعلام می کردند. نانوای ما امروز هم به عملکرد رسانه ملی معترض است و هم به عدم اعلام نرخ جدید اعتراض دارد. در گذشته نیز بارها گفته ایم که متولی نداریم. در حال حاضر چند گروه نظارت وجود دارد. متولی نان باید یک ارگان و یک نهاد مشخص باشد. صنف ما یک متولی مشخص ندارد تا بتواند تصمیم بگیرد. برای مثال بگویند فقط استانداری یا فقط فرمانداری یا یک نهاد مشخص که بتوانیم هم نظارت بیشتر داشته باشیم و هم از حق خود دفاع کنیم.

برخی کارخانه ها کم فروشی می کنند

سلیمانی درباره کم فروشی آرد از سوی برخی کارخانه ها گفت: برخی کارخانه های تولیدکننده آرد در تحویل آرد نانواها را دچار مشکل می کنند. دیده می شود یک کیسه آرد، حدود 700 گرم کمتر بسته بندی شده است. یا این که کیسه آرد خیس و نمدار است و پس از مدتی از وزن آن کم می شود. اگر در ماه از سهمیه آرد هر نانوا 700 گرم کم شود، چقدر از سهمیه باقی می ماند؟

وی درخصوص این که کمبود آرد در بازار وجود ندارد، گفت: آرد به وفور در کشور وجود دارد. نانواها نیز در تلاش هستند که نان باکیفیت به دست مصرف کننده برسانند. زیرا اگر بتوانند نان باکیفیت پخت کنند، درآمد بیشتری خواهند داشت تا این که خام فروشی کنند. نانوایی وجود دارد که آرد مورد نیاز خود را از گلستان و ایلام تهیه می کند. یعنی حاضر است کرایه حمل بیشتری را بپردازد، اما آرد با کیفیت تری تهیه و رقابت ایجاد کند. نمی گویم آرد تهران بی کیفیت است، اما برای مثال کیفیت گندم شمال با کیفیت گندم ورامین متفاوت است و ترجیح می دهد از جای مطمئن آرد خریداری کند.

در حال حاضر درخصوص قیمت، سایز، وزن، کیفیت و ...  اتحادیه، بازرسین اصناف، جهادکشاورزی، وزارت صمت و تا 5 گروه نظارت دارند. اما اگر نرخ جدید را اعلام می کردند، مشکلات موجود وجود نداشت. ما یک بنگاه تولیدی هستیم و باید بتوانیم هزینه های خود را تامین کنیم. باید توانایی تامین حقوق چند کارگر خود با افزایش دستمزد 57 درصدی و افزایش قیمت ها را داشته باشیم.

علت گرانی قیمت نان در سایت های اینترنتی

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران، در پاسخ به فروش نان در سایت های اینترنتی گفت: فروش کالا در سایت های اینترنتی در دوران کرونا افزایش یافت. اغلب مردم ترجیح می دادند به جای مراجعه حضوری به طور غیرحضوری نان بخرند .سایت های اینترنتی با نانواها قرارداد می بندند. طبق این قرارداد نانوا باید 14 درصد به سایت اینترنتی و بین 2/5 تا 3/5 هزارتومان هم هزینه پیک بپردازد. به همین دلیل مبلغ نان در سایت های اینترنتی بیشتر است.

افزایش قیمت نان های فانتزی نیز باعث افزایش تقاضای نان های سنتی شده است و 20 درصد در افزایش تقاضا تاثیرگذار بوده است. افزایش قیمت نان فانتزی باعث شده است که مشتری به نان های سنتی گرایش پیدا کند.

دولت به درخواست ما رسیدگی کند

سلیمانی در آخر تاکید کرد: از دولت درخواست داریم پس از 3 ماه از شروع سال، نرخ جدید را اعلام کنند. یک ماه به پایان سال 1400 طی نامه هایی آنالیز مربوط را ارسال کردیم. پس از عید پیگیری کردیم. ولی متاسفانه کسی پاسخگو نیست و جواب مشخصی به ما داده نشده است. از دولت درخواست داریم که یک متولی مشخص برای نان تعیین کنند تا ما بتوانیم مشکلات خود را به سمع و نظر آن متولی مشخص برسانیم.

کدخبر: 786021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟