معرفی سامانه 124/ رسیدگی شبانه‌روزی به گزارش‌های مردمی درباره تخلفات صنفی

به گزارش رکنا اقتصادی، به نقل از شاتا، همچنین به‌منظور تسهیل در ارتباط با ذینفعان و ایجاد امنیت روانی و دسترسی آسان به مبادی نظارتی جهت بررسی و رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات از واحدهای کسب‌وکار شامل صنفی، تولیدی و خدماتی، زمینه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و پوشش کانال‌های ارتباطی مانند تلفن، نمابر، پیامک، درگاه‌های اینترنتی، پست الکترونیک، صندوق صوتی و نرم‌افزارهای تلفن همراه ایجادشده تا هم‌وطنان بتوانند از طریق راه‌های ارتباطی متنوع از خدمات رسیدگی به شکایات خود «به‌صورت یکپارچه» بهره‌مند شوند.

اهم شکایات درزمینه‌های مختلف مانند فروش و اختفای کالاهای قاچاق، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، اجرا نکردن ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، درج نکردن قیمت و صادر نکردن فاکتور و صورتحساب دسته‌بندی و برای رسیدگی به آن ها در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌شود.

مسیرهای ارتباطی شامل تماس با شماره 124 مرکز پاسخگویی یکپارچه وزارت صمت، مراجعه به سامانه پاسخگوییwww.124.ir ، استفاده از نرم‌افزار تلفن همراه «صمت ما» و یا مراجعه حضوری به پیشخوان‌های مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است.

برای تماس با شماره 124 (مرکز پاسخگویی یکپارچه وزارت صمت) در تمام‌روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 21 کارشناسان سامانه پاسخگویی آماده ثبت شکایت و پاسخگویی خواهند بود. تمامی شکایات و پیام‌های تلفنی بلافاصله پس از دریافت در فرآیند پیگیری قرار می‌گیرند و مکالمات باهدف بهبود کیفیت پاسخگویی، ضبط می‌شوند.

همچنین هم‌وطنان می‌توانند با ورود به سامانه پاسخگویی www.124.ir ، پس از مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی درصورتی‌که احساس کنند در خرید کالا و ارائه خدمات در حق آن ها اجحافی صورت گرفته است در قسمت ثبت شکایت و پس از تکمیل فیلدهای موردنظر و ثبت شماره تلفن همراه از طریق کد رهگیری که برای آنان ارسال خواهد شد خواسته یا شکوائیه خود را پیگیری کنند.

نرم‌افزار تلفن همراه «صمت ما» نیز یک نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) است که از طریق سایت www.124.ir قابل دریافت است. استفاده از این نرم‌افزار امکان اطلاع از نتیجه پیگیری شکایات را به‌طور مستمر برای کاربر مهیا می‌سازد.

از سوی دیگر هم‌وطنان می‌توانند با مراجعه حضوری به پیشخوان‌های مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نسبت به طرح شکایات خود به کارشناسان حاضر در این پیشخوان‌ها اقدام کنند.

مراحل اقدام نیز شامل هفت مرحله به‌صورت متناوب و قابل رصد است. گام نخست مراجعه به یکی از درگاه‌های ارتباطی وزارت صمت و گام دوم نیز تکمیل فرم شکایت در سامانه 124 یا نرم‌افزار تلفن همراه و یا اعلام تلفنی یا حضوری شکایت به متصدی پاسخگو وزارت صمت و دریافت کد پیگیری از طریق پیامک است.

در گام سوم، ارزیابی و بررسی شکایت توسط کارشناسان مربوطه و ارسال شکایت درخواست خسارت به حوزه خودتنظیمی انجام خواهد شد. گام چهارم نیز ارسال شکایت به بازرس و اعزام به محل تخلف در صورت رضایت نداشتن شاکی از متشاکی است.

تکمیل اطلاعات و ثبت گزارش بازرسی توسط بازرس در گام پنجم انجام می‌شود و در گام ششم پرونده برای تخلف انجام‌شده تشکیل و به تعزیرات ارسال خواهد شد. گام هفتم و پایانی نیز اعلام صدور رأی واصله از تعزیرات به شاکی خواهد بود.

در تمامی راه‌های ارتباطی یادشده، مراحل مختلف فرآیند رسیدگی به درخواست‌ها با ارسال کد پیگیری از طریق پیامک به ذینفعان اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین اقدامات صورت گرفته از طریق سامانه و نرم‌افزار کاربردی نیز قابل‌پیگیری است.

همچنین هم‌وطنان می‌توانند با آگاهی از کد شناسایی واحد کسب‌وکار و یا با دسترسی به بارکد صنفی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون درج اطلات تکمیلی، فرآیند ثبت و بررسی شکایات خود را تسهیل کنند.

درصورتی‌که مردم از شیوه پیگیری این سامانه رضایت نداشته باشند، می‌توانند با اعلام موضوع به مرکز رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهبود فرآیند پاسخگویی کمک کنند.

کدخبر: 781904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟