100 میلیارد دلار یارانه پنهان در انرژی پرداخت می‌شود

به گزارش رکنا،‌ مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در ارتباط با شبکه خبر در مورد اصلاح نظام یارانه‌ای گفت:‌ با جلسات متعدد که در دولت داریم،‌ تصمیم‌های نهایی اتخاذ می‌شود. امروز قدم‌های اجرایی آن نزدیک است. در مورد توزیع یارانه‌ها بحث بر اجرای عادلانه و رسیدن به سفره مردم است.

وی ادامه داد:‌ موضوع اصلاح شاخص‌های کلان کشور در اصلاح یارانه‌ها مورد توجه است. هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در بحث انرژی داریم و در بخش نهاده‌ها و کالاهای اساسی و دارو بیش از ۲۰ میلیارد دلار یارانه اختصاصی می‌یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضریب جینی را افزایشی عنوان کرد و گفت:‌ این افزایش نشان می‌دهد،‌ فقیر،‌ فقیرتر و دارا و داراتر شده است. دولت سیزدهم به دنبال این است که یارانه‌ها را اثر بخش کند و توزیع آن را عادلانه کند.

میرکاظمی همچنین اظهار کرد:‌ مبارزه جدی با فقر برنامه دولت است و نحوه محاسبه یارانه‌ها و پرداخت به دهک‌ها بر این مهم تأثیر دارد و طی چند ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. تصمیمات نهایی پس از تصویب آقای رئیس جمهور به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی یادآور شد:‌ هدف این است که علاوه بر اثربخش شدن یارانه‌ها،‌ از بحران مواد غذایی که در جهان ایجاد شده و در پی جنگ اوکراین تشدید شده،‌ به گونه‌ای حرکت کنیم تا با فقر و بی‌عدالتی مبارزه کنیم و تحلیل‌های خوبی در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها داشتیم که به میزان تغییر در پرداخت به دهک پایین و بالای جامعه،‌ ضریب جینی آن به سرعت در جامعه تغییر می‌کرد و این نشان از حساسیت در ضرورت توجه به توزیع عادلانه یارانه‌ها را دارد.

منبع: فارس

کدخبر: 778786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟