جزئیات ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به سوریه

به گزارش اقتصادی رکنا، به نقل از اقتصادنیوز رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ، در خصوص خبر ممنوعیت واردات خودرو از ایران به سوریه گفت: واردات خودرو به سوریه برای همه کشورها ممنوع است و این کشور به دلیل مسائل ارزی و تحریم، به دنبال حمایت از کالاهای تولید داخلی است و بخش‌نامه‌هایی در خصوص منع واردات خودرو صادر کرده است.

کیوان کاشفی در برنامه صبح بخیر ایران ادامه داد: دو خط تولید خودرو سایپا و ایران‌خودرو در سوریه وجود دارد و خوشبختانه در طول جنگ آسیب‌ندیده است و تا حدود شش ماه قبل شرکت سایپا تولیدات خوبی داشت اما از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل ابلاغ بخشنامه دولت سوریه در خصوص منع واردات قطعات یدکی خودرو (به‌غیراز بخش مصرفی) دچار مشکلات جدی شد.

وی با عنوان اینکه شرکت ایران‌خودرو به‌صورت هلدینگ و با سه سرمایه‌گذار (ایران‌خودرو – وزارت صنعت و بخش خصوصی سوریه) در این کشور فعالیت دارد، گفت: البته هنوز مشکلاتی در خصوص سهام‌داری وجود دارد اما در صورت فعال شدن خط تولید ایران‌خودرو، بازهم مسئله بخشنامه قطعات خودرو مشکل‌ساز خواهد بود.

کاشفی در ادامه گفت نمایشگاه توانمندی‌های ایران در سوریه از ۸ تا ۱۲ آذر در دمشق با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح خواهد شد و در نشست‌هایی که با مسئولین سوری خواهیم داشت مسئله واردات قطعات خودرو مطرح می‌کنیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پاسخ به سؤالی در خصوص رابطه تحریم‌ها با واردات خودرو به سوریه گفت: کشور سوریه و ایران چندین سال است با مسئله تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این مسئله برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ما مسئله جدیدی نیست و پیش‌ازاین نیز در سایه همین تحریم‌ها فعالیت داشته‌ایم.

او افزود: با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، منابع ارزی در سوریه بسیار محدود شده و دولت سوریه ناچار است سیاست‌های انقباضی و واردات محدود را جهت کنترل و تأمین منابع ارزی به کار گیرد.

کاشفی در خصوص سهم بازار ترکیه در سوریه نیز گفت: باوجوداینکه روابط اجتماعی و سیاسی ایران با سوریه بسیار قوی است اما سهم اقتصادی ما بسیار کمتر است و این دو دلیل عمده دارد. اول اینکه ترکیه اقتصاد پویاتری نسبت به ما دارد و دوم اینکه ترکیه به دلیل همسایگی با سوریه به لحاظ راه‌های ارتباطی وضعیت بهتری دارد.

او ادامه داد: اصلی‌ترین مسئله‌ای که فعالان اقتصادی ما با سوریه دارند، مشکل حمل‌ونقل کالا به سوریه است که معمولاً از طریق بندرعباس به لاذقیه فرستاده می‌شود و بیش از دو ماه زمان می‌برد و این زمان برای ترکیه کمتر از ۲۴ ساعت است.

کاشفی به بیان راه‌کارهای افزایش تبادلات میان ایران و سوریه پرداخت و گفت: با مشارکت دولت عراق و وزارت راه باید هر چه سریع‌تر مسیر زمینی ایران به سوریه از طریق عراق بازگشایی گردد و این امر زمان ارسال کالا به سوریه را به ۴۸ ساعت کاهش می‌دهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه افزود: ایران تنها کشوری است که با سوریه نرخ تعرفه صفر صادراتی دارد اما به دلایل مختلف بین گمرکات دو کشور این مسئله اجرایی نشده است.

او معتقد است: اجرای تعرفه صفر صادرات برای دو کشور، فنر جهش صادرات و تبادلات اقتصادی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در خصوص چشم‌انداز صادراتی ایران به سوریه گفت: در هفت‌ماهه اول امسال حدود ۱۲۰ میلیون دلار به سوریه صادرات داشتیم و این رقم برای پایان سال به ۲۲۰ میلیون دلار خواهد رسید و چشم‌انداز ما برای سال جدید میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است.

کاشفی در پایان سخنانش در خصوص رایزن بازرگانی در سوریه و کشورهای هدف صادراتی گفت: در حال بررسی یک طرح مشترک بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران جهت تعیین رایزنان اقتصادی از بخش خصوصی هستیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم تعداد رایزنان اقتصادی را به حد مطلوب برسانیم.

کدخبر: 743281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟