راه حل هایی برای کنترل پول و تورم در ایران / ایران قبل از تحریم و کرونا هم تورم داشت

به گزارش خبرنگار رکنا؛ سیل گرانی از شمال تا جنوب از شرق تا غرب ایران را فرا گرفته است. گرانی به اضافه کم فروشی درد همه گیر دو قشر متوسط و کم توان مالی کشور شده است. قشر متوسطی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان معتقد هستند دیگر مفهوم خود را از دست داده است و تاکید بر ریزش قشر متوسط به طبقه کم توان مالی دارند. این میان قشر فقیر جامعه دیگر زیر کوله بار گرانی، له شده اند.

تحمل و صبوری ملت برای برنامه ریزی کردن مسئولان تا رسیدن به روزنه های حل مشکلات اقتصادی کشور طولانی شده است. این میان مسئولان نیز همه علل مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم می اندازند. نظارت بر گرانی ها و کم فروشی ها بی رنگ شده و کنترل قیمت اجناس دچار رها شدگی است. جالب است که کنترل قیمت را وزارت صمت بر عهده گرفته است در حالی که این وزارت به جای نظارت بر قیمت ها برای کنترل پول و کاهش تورم را عهده دار باشد. بی نظمی مدیریت اقتصادی اوضاع را برهم ریخته تر کرده است.

بالا بودن نرخ تورم بزرگ‌ترین معضل اقتصاد ایران است

کنترل قیمت پول توسط دولت هم درست است هم نادرست. قیمت پول همان نرخ بهره است. برای کنترل تورم، نرخ بهره باید بدرستی تغییر کند ولی دولت مسئول این کار نیست.  بانک مرکزی این کار را باید انجام دهد. دولت به عنوان نهاد ذینفع در این امر نباید دخالت کند.  بانک مرکزی باید استقلال تصمیم اقتصادی داشته باشد.

بالا بودن نرخ تورم بزرگ‌ترین معضل اقتصاد ایران است. این درست است ولی مرتبط کردن تمام مشکل تورم به تحریم‌ها و کرونا کاملا نادرست است. ایران بدون تحریم‌ها و قبل از کرونا هم نرخ تورم بالایی داشت.

کنترل تورم با پایین آوردن مخارج دولت

نقش کسر بودجه دولت در تورم درست است. ولی گزاره بهتر این است که بگوییم مخارج زیاد دولت یکی از علل تورم است. یکی از موثرترین راههای کنترل تورم پایین آوردن مخارج دولت و کوچک کردن اقتصاد است. هدف کوچک کردن اقتصاد کم کردن عرضه پول در بازار و پایین آوردن قیمت اوراق عرضه و بالابردن نرخ بهره است.

اگر واقعی کردن نرخ بهره به معنای بالا بردن نرخ بهره است، قطعا در کنترل تورم نقش مهمی دارد. برخی ازتحلیل ها نشان می دهد که نرخ بهره حداقل ۳ یا ۴ برابر بهره های کنونی باید باشد.

طلا پشتوانه پول نیست. کاملا درست است. در آمریکا و اروپا نه طلا و نه هیچ فلز یا سنگ قیمتی دیگری پشتوانه پول نیستند. پول بدون پشتوانه به معنی متورم کردن غیر ضروری بازار سرمایه است. اقتصاد ،مساله ایدئولوژیک نیست و نباید برخورد اعتقادی با آن داشت.

و اما راه حل‌های کنترل تورم چگونه می تواند باشد؟ این سوالی است که می توان اینگونه به آن پاسخ داد:

۱- استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی کشور. هیچ نهاد، شخص و یا ارگانی نباید در این سیاست‌گذاری نظر خاصی را به بانک مرکزی تحمیل کند.

۲- کوچک کردن اقتصاد با کم کردن مخارج دولت. بودجه دولت بشدت باید محدود شود و‌ فقط سرمایه گذاری های سود ده باید در بودجه کشور قرار بگیرند.

۳- بالا بردن نرخ بهره. بالابردن نرخ بهره تقاضا برای پول در بازار را کم می کند و نرخ رشد اقتصادی و تورم را پایین می آورد.

۴- در بخش عرضه، سیاست های بخش عرضه باید طوری طراحی شوند که بازدهی و راندمان را افزایش دهند و در دراز مدت مخارج را پایین بیاورند.

۵- بالا بردن مالیات در کم کردن رشد اقتصادی نقش مهمی دارد و همزمان با اقدامات بالا مالیات باید افزایش یابد.

۶- کم کردن یا  قطع کردن شریان استقراض دولت در کنترل تورم نقش اساسی دارد. دولت‌های فربه که حاضر به کم کردن مخارج خود نیستند فشار تورم را به مردم تحمیل می کنند.

در حال حاضر، مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور دولت را به سیاست های کج دار و مریز وادار کرده که مشکلات را بیشتر می کند. سیاست های شجاعانه در بالا بردن مالیات ها و کم کردن مخارج دولت و همچنین کم کردن رشد اقتصادی مشکلات جدیدی برای مردم به وجود می آورد ولی اقتصاد کشور به مانند بیماری رو به مرگ است که با چند جراحی سخت امید به بهبودش خواهد بود. سیاست های محتاطانه وضع را بدتر خواهند کرد.

در تمام این تغییرات مردم باید صادقانه در جریان اقدامات دولت و چگونگی تاثیر این اقدامات قرار بگیرند.

 

کدخبر: 738936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟