چرا بانک ها وام ودیعه مسکن نمی دهند ؟ / بانک پارسیان پاسخ داد

وام ودیعه مسکن مستاجران تا پایان اسفند ماه امسال تمدید شد. ثبت نام وام ودیعه مسکن در حالی در آخرین روز شهریور ماه 1400به پایان رسید که پیشنهاد تمدید مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران در کارگروه مرتبط با ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد‌ پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران تا پایان سال 1400 تمدید شود. بنابر آخرین آمار اعلام شده تاکنون یک میلیون و 380 هزار نفر متقاضی وام ودیعه مسکن در کشور ثبت‌ نام‌ کرده‌اند که از این تعداد فقط 83 هزار نفر وام دریافت کرده اند. محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفت: تاکنون حدود یک میلیون و 380 هزار متقاضی وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند، که از این تعداد 600 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند و این روند تا پایان سال برای پرداخت ادامه دارد.

اما مساله ای که برخی متقاضیان با آن روبرو شده اند این است که برخی از بانک هایی که در سامانه قید شده اند از پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران خودداری می کنند.

به گزارش اقتصادی رکنا، از سال گذشته که بحث تمدید قراردادهای اجاره در شرایط کرونا مطرح شد، دولت نسبت به پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران اقدام کرد. مبلغ این وام در کلانشهرها از جمله تهران از 50 میلیون تومان سال گذشته به 70 میلیون تومان در سال جاری رسید. هر چند که با در نظر گرفتن نرخ اجاره در بازار این وام مبلغ چشمگیری برای مستاجران نیست. اما برای پرداخت همین مبلغ اندک نیز در تهران و شهرستان های دیگر خصوصا شهرهای کوچک بهانه ها و سنگ اندازی های متعددی از سوی بانک ها را شاهد هستیم.

بانک ها سختگیری می کنند

براساس گزارشات مردمی، برخی بانک ها که در لیست سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران وجود دارند و هنگام ثبت نام مشخص شده اند، از پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان خودداری می کنند. بانک ملی، بانک تجارت، بانک پارسیان و بسیاری از بانک های خصوصی و دولتی یا اصلا وام ودیعه مسکن نمی دهند و با شنیدن نام آن تعجب می کنند. یا می گویند به ما ابلاغ شده است که از پرداخت وام مسکن مستاجران خودداری کنید. یا بهانه آورده اند سقف وام ودیعه مسکن پر شده است. درحالیکه در سامانه وام ودیعه مسکن نام همه این بانک ها وجود دارد. یا این که شهری که متقاضیان در آن ساکن هستند، اصلا در سامانه وجود ندارد.

یکی از مخاطبین استان گلستان به خبرنگار اقتصادی رکنا، گفت: اسم چند شهر در لیست انتخاب مسکن نیست. گنبد، کلاله ، علی آباد در این سامانه وجود ندارد. با تماس و پیگیری که انجام دادم، مسئولین وزارت مسکن شهر هم از این موضوع بی اطلاع هستند و می گویند از مرکز وزارت در تهران بایستی پیگیری کنید. متاسفانه تلفن های مرکز هم 24ساعته تماس گرفتم ولی همیشه اشغال است و در قسمت گفتگو هم پیغام گذاشتم هنوز بعد از چند روز جوابی ندادند.

مخاطب دیگری گفته است: دومین بار ثبت نام مسکن شروع شده است. ولی اسم شهر گنبد در سامانه نیست. مشخص نیست علت چیست. هیچ مسئولی پیگیر این موضوع نیست.

فقط به این افراد وام ودیعه مسکن پرداخت می شود

در آخرین بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی درخصوص وام ودیعه مسکن مستاجران آمده است که بانک‌ ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان اسفند ماه 1400 وام ودیعه مسکن را پرداخت کنند. اما هنوز پس از چند ماه بسیاری از مردم موفق به اخذ وام نشدند. برخی از بانک ها می گویند وام ودیعه مسکن فقط به متقاضیانی پرداخت می شود که تا تاریخ 31 شهریور ماه 1400 در سامانه ثبت نام کرده اند. پس تمدید وام ودیعه مسکن تا پایان سال چه معنایی دارد؟

توضیح بانک پارسیان در این رابطه به شرح زیر است که در ادامه می خوانید:

جوابیه و توضیح  بانک پارسیان / چرا بانک ها وام ودیعه مسکن نمی دهند

پیرو انتشار مطالبی درتاریخ 26 مهرماه و اول آبان ماه 1400  در آن رسانه با موضوع " بانک ها وام ودیعه مسکن نمی دهند " و نام بردن از بانک پارسیان که این بانک از پرداخت  این تسهیلات خودداری می کند، بانک پارسیان جوابیه ای به شرح ذیل ارایه نموده است.

 

لذا خواهشمند است دستور فرمایید جوابیه ذیل مبنی بر مراتب عملکرد این بانک در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن عینا در آن رسانه منتشر شود :

1- در طرح تسهیلات حمایتی تامین مخارج مستاجرین، از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا برای هر بانک و به تفکیک هر استان ظرفیتی تعیین گردیده (4.580.000 میلیون ریال بانک پارسیان) که به میزان این ظرفیت، متقاضی تسهیلاتی طرح مزبور به بانک پارسیان معرفی و پذیرش گردیده است. از این میزان مبلغ 2.140.000 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و سایر متقاضیان نیز در پروسه تکمیل پرونده و بررسی مدارک جهت پرداخت قرار گرفته اند که عمده تاخیر به علت عدم ارائه مدارک و مستندات حداقلی تعیین شده از سوی بانک مرکزی، توسط متقاضیان می باشد.

لازم به ذکر است در استان تهران به عنوان استانی با بالاترین میزان ظرفیت و درخواست، ظرفیت اختصاص داده شده میزان 1،620.000 میلیون ریال تعیین که از این مبلغ تا کنون مبلغ 1،374.000 میلیون ریال پرداخت و مابقی مبلغ نیز در پروسه پرداخت می باشد.

2- نظر به تکمیل ظرفیت برخی از استان ها و با توجه به حجم متقاضیان معرفی شده به این بانک و تمدید طرح و معرفی متقاضیان جدید به بانک بدون لحاظ این موضوع و فراهم شدن امکان انتخاب بانک پارسیان پس از تاریخ 1400/06/31 در سامانه، ظرفیت استان هایی که از قبل تکمیل ظرفیت شده بودند منفی شده که این میزان مبلغ 1،463،000 میلیون ریال بیش از ظرفیت تعیین شده کشوری و منابع تأمین شده توسط بانک پارسیان گردیده است.

3- طرح تسهیلات حمایتی تامین مخارج مستاجرین طرح تکلیفی است که از سوی دولت محترم و بانک مرکزی ج.ا.ا برای بانک ها تعیین گردیده و تمامی مبالغ پرداخت شده به متقاضیان از منابع داخلی بانک بوده و هیچگونه منابعی بابت طرح مورد اشاره از هیچ منبعی در اختیار بانک قرار نگرفته است. بانک پارسیان نیز در راستای عمل به وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود، این تسهیلات را را با نرخ ارزان در اختیار متقاضیان این طرح قرار داده است.

4- طرح مورد اشاره از سال 1399 آغاز گردیده و تا پیش از مشکل به وجود آمده، این بانک تمام سعی و کوشش خود را جهت سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات و تخصیص آن به نیازهای متقاضیان به کار برده است. ضمن آنکه پرداخت تسهیلات به میزان مصوب کماکان با تمام توان و ظرفیت در حال انجام می باشد.

شایان ذکر است ؛ بانک پارسیان به منظور نقش آفرینی موثرتر و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود تاکنون از طریق صندوق قرض الحسنه بانک بیش از 40 هزارمیلیارد ریال تسهیلات  قرض الحسنه در بخش های ازدواج، درمان، مسکن، اشتغال و ضروری به بیش از 168 هزار نفر از هموطنان پرداخت کرده است.

کدخبر: 734359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟