رئیسی کدام یارانه را حذف می‌کند؟

به گزارش رکنا، بودجه امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد، تامین منابع لازم برای پوشش این کسری بودجه به عقیده پژوهشگران مرکز پژوهش های مجلس به هر طریقی که باشد نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

    حتی اگر دولت به سمت استقراض از بانک مرکزی نیز نرود و این کسری را از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین کند یا اوراق بفروشد نیز مشکل حل نمی‌شود، چرا که موجب انباشت بدهی می‌شود. با فرض این که دولت رئیسی بتواند مقدار قابل قبولی نفت صادر کند نیز بخشی از مشکل حل می‌شود.

    مرکز پزوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاداتی برای حل مشکل کسری بودجه داده که یکی از آنها مدیریت هزینه‌ها و مصارف عمومی است. از جمله مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده حذف یارانه‌هاست.

برای این کار پیشنهاد شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از اطلاعاتی که در اختیار دارد برای حذف گروهی از یارانه‌بگیران اقدام کند. این پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها چند سالی می‌شود که در قانون بودجه لحاظ می‌شود.

حذف یارانه‌ها چه تاثیری دارد؟

در تبصره ۱۴ قانون بودجه آمده که وزارت کار باید سه دهک از یارانه بگیرانی که درآمد بالایی دارند را شناسایی و حذف کند. طبق برآوردهای سازمان برنامه‌وبودجه این سه دهک شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

    با توجه به این که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، احتمالا کسانی که یارانه بنزین دریافت تمی‌کنند در اولویت حذف از لیست یارانه‌بگیران باشند.

    بودجه سالانه پرداخت یارانه نقدی ۴۲٫۸ هزار میلیارد تومان است، حذف ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران ۱۱ هزار میلیارد تومان به کسری بودجه دولت کمک می‌کند. یعنی ۳٫۶ درصد از کسری بودجه امسال را پوشش می‌دهد که مبلغ ناچیزی به نظر می‌رسد.

این سهم ناچیز حذف یارانه‌بگیران در سال آینده کوچک‌تر می‌شود چرا که به احتمال زیاد مبلغ یارانه‌ها تغییری نکند اما کسری بودجه دولت بیشتر می‌شود. مگر این که دولت قصد داشته باشد تعداد بیشتری از یارانه‌بگیران را حذف کند که غیرممکن به نظر می‌رسد.

ابراهیم رئیسی تصمیم به حذف یارانه‌ها می‌گیرد؟

    از یک سو حذف یارانه‌ها می‌تواند افکار عمومی را مقابل دولت رئیسی قرار دهد و به همین علت نیز دولت سیزدهم همانند دولت‌های قبلی خود دست به چنین کاری نمی‌زند.

    از سوی دیگر ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات و پس از تشکیل کابینه روی افزایش یارانه‌ها و حمایت‌های معیشتی تاکید کرده و از حذف یارانه‌ها دفاعی نکرده، حتی وعده افزایش یارانه‌ها برای پنج دهک اول را نیز داده است.

با توجه به دلایل گفته شده حذف یارانه خانوار حداقل در یک سال اخیر امری بعید به نظر می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

کدخبر: 726917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟