افزایش آب خاکستری در بستر خزر / هیچ تصفیه خانه ای در حاشیه دریا از 5 ضلع  وجود ندارد/  آب شیرین کن‌ها بلای حیات خزر

« محمد درویش » کنشگر محیط زیست  وضعیت فعلی دریای خزر و آلودگی هایی که به جان این دریا افتاده است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:مهمترین عامل تشدید آلودگی آب دریای خزر ورود آب خاکستری یا همان  فاضلاب خام  به دریای خزر است که از طرف همه 5 کشوری که در اطراف خزر با آن  مرز آبی دارند با شتابی نگران کننده  در حال افزایش است.

او  با اعلام مهمترین عوامل کاهش کیفیت آب دریای خزرگفت: تقریبا هیچ  تصفیه خانه ای در هیچ کدام از کشورهای هم جوار دریای خزر از جمله  ایران ،جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه وجود نداردوبا توجه به افزایش جمعیت وافزایش پساب ها و افزایش سدها بر ورودی آب به خزر در حال کم شدن است در حالی که ورود آب خاکستری،پساب ها و فاضلاب ها  به دریای خزر درحال افزایش است.

محمد درویش در ادامه اضافه کرد: با احداث کانال جدید به دریای سیاه تردد کشتی ها در خزر افزایش  یافته است که یکی دیگر از عوامل آلوده کننده آب خزر است.آب تواتر کشتی ها نیز یکی از عوامل آلوده کننده کیفیت آب دریای خزر است .

این  فعال زیست محیطی با اشاره به گسترش کانال های مواصلاتی دریای خزر و ایجاد بنادر جدید در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت:تعداد بندرهای فعال در کشورهای حاشیه  خلیج فارس نیز در افزایش آلودگی ها نقش موثری دارد.

این کنشگر زیست محیطی با اشاره به «معاهده تهران» افزود: تا زمانی که این 5 کشور به معاهده تهران پای بند نباشند و مانع ورود فاضلاب های خام به دریای خزر نشوند هیچ چشم انداز امیدوار کننده ای نمی بینم.کاهش محسوس آبزیان و در معرض خطر انقراض بودن گونه های ماهیان خاویاری،کیلیکا و فوک خزری کاملا نشان دهنده آلودگی آب و در وضعیت نگران کننده قرار گرفتن آلودگی های دریای خزر است.

محمد درویش علاوه بر این افزود:برنامه های 5 کشور حاشیه خلیج فارس در موضوعات انتقال آب و سد سازی و آب شیری کن ها آینده فوق العاده نگران کننده تری را ترسیم می کند.

او با اشاره به کشورهای حاشیه دریای خزر که در حال نصب آب شیرین کن  هستند گفت:ایران،ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در صدر کشورهایی هستند که به فکر نصب آب شیرین کن هستند ،ورود پساب آنها آلودگی های زیادی برای دریا بهه دنبال خواهد داشت.در ادامه علاوه بر اینکه ما با افت کیفی آب خزر مواجهیم با افت کمی هم مواجهیم و سطح آب دریای خزر پیوسته در حال کاهش است.

 

 

کدخبر: 999532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟