بسیاری از کارگاه های مبل و منبت نیمه تعطیل و برخی از آنها تعطیل شده اند /تاثیر نرخ ارز بر صنایع دستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزایش روز به روز نرخ ارز، این روزها بر هر کسب و کاری که فکرش را بکنید و نکنید تاثیر گذاشته است. از جمله این تاثیرات می توان به حوزه صنایع دستی اشاره کرد. شاید برایتان عجیب به نظر برسد ولی نوسانات نرخ ارز، روی حوزه ای که به ظاهر تمام ایرانی است نیز اثر می گذارد و موجب از رونق افتادن تولید و فروش آن محصول می شود. «مبل و منبت» از جمله این صنایع دستی است که به واسطه تامین کالای اولیه خود یعنی «چوب» دچار مشکلات فراوانی شده اند. در این خصوص با اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان به گفت و گو نشستیم تا ببینیم راهکارهای اداره میراث فرهنگی برای مقابله با بحران نامیمونِ تغییر نرخ ارز چیست.

او در ابتدای گفت و گو با اشاره به اینکه در راستا معرفی جاذبه های گردشگری تویسرکان ، پنج جشنواره ثبت شده است گفت: با این جشنواره ها، سعی شده است تا ظرفیت میراث ناملموس شهرستان تویسرکان به مردم و گردشگران معرفی شود. همچنین شرکت در نمایشگاه های گردشگری نیز یکی از راه هایی است که می توان به معرفی جاذبه های گردشگری استان و شهرستان پرداخت. لازم به ذکر است نشان جغرافیایی منبت، شهر ملی منبت گلریز و روستای ملی منبت گلریز نیز در شهرستان تویسرکان ثبت شده اند که ظرفیت بی نظیری برای ایجاد اشتغال در این استان را ایجاد کرده است. 

7500 نفر در کارگاه های مبل و منبت شهرستان تویسرکان فعالیت می‌کنند

ترکاشوند در ادامه تاکید کرد: در حوزه منبت گلریز، 4 هزار و 751 کارگاه داریم که 7 هزار و 500 نفر در این کارگاه ها مشغول به کار هستند. همچنین حدودا 2 هزار و 200 نفر هم بیمه شده صنایع دستی در شهرستان تویسرکان هستند.

وی با اشاره به ویژگی های خاصی که حوزه ​ مبل و منبت را از سایر حوزه های صنایع دستی متمایز می کند، گفت: حوزه منبت کاری، زنجیره ای برای تامین دارد که دستگاه های متعددی را از جمله وزارت جهاد کشاورزی ، صمت، منابع طبیعی، اتاق بازرگانی و... درگیر می کند؛ از تامین چوب گرفته تا نجاری، طراحی، منبت، رنگ آمیزی و پارچه دوزی.

هر مترمربع چوب راش وارداتی در اسفند 30 هزار تومان بود و الان به 35 هزار تومان رسیده است

اسحاق ترکاشوند همچنین افزود: تامین چوب برای منبت کاری از دو حوزه واردات و تامین داخلی صورت می گیرد. در حوزه واردات، که چوب راش از گرجستان و روسیه وارد می شود با توجه به نوسانات نرخ ارز، گرفتاری هایی برای حوزه منبت کاری به وجود آمده است. هر مترمربع چوب راش وارداتی که در اسفند ماه حدودا 30 هزار تومان خریداری می شد، الان به رقمی معادل 35 هزار تومان رسیده است که به شدت روی بازار تولید و فروش اثر می گذارد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان تاکید کرد: مبل و منبت یک کالای لوکس به حساب می آید؛ لذا جزء کالاهای اساسی برای مصرف خانوار نیست. حال در این شرایط، به خاطر به وجود آمدن مشکلات اقتصادی در کشور، کاهش تقاضا دیده می شود و از سویی دیگر، افزایش هزینه های تولید و تامین مواد اولیه باعث کاهش عرضه می شود. این روند باعث شده است که بازار مبل، از رونق همیشگی باز بماند و بسیاری از کارگاه هایی که منحصرا تولیدکننده بودند به حالت نیمه تعطیل در بیایند.

مشوق های دولتی برای حفظ تولیدکنندگان صنایع دستی

وی همچنین در پایان تاکید کرد: همه تلاشمان این بود است که ریزشی در این حوزه نداشته باشیم؛ ولی ناگزیر برخی از کارگاه ها تعطیل شدند. در راستای تشویق و کمک برای ماندگاری در این صنعت، دولت مشوق هایی را در نظر گرفته است. از تسهیل فرایند تغییر کاربری در حوزه صنایع دستی گرفته تا صنعتی در نظر گرفتن تعرفه های آب، برق، گاز و تلفن. همچنین بیمه های تامین اجتماعی به افراد فعال در این حوزه با تخفیف ارائه می شود. از سویی دیگر، تسهیلات ارزان قیمت در حوزه مشاغل خانگی روستایی و تبصره 18 ارائه می شود تا افراد بتوانند فعالیتشان را رونق دهند. در کنار تولید، بازاریابی و اشتغال هم به صورت مستمر، آموزش های مختلفی را ارائه می دهیم، همچنین تولیدکنندگان با اعلام نیاز برای آموزش، به صورت رایگان سرفصل های آموزشی در حوزه های مختلف را ارائه می دهیم.

کدخبر: 987474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟