47 درصد مرگ های کشور متعلق به بیماران قلبی است/ شاید تاخیر در واردات باطری قلب داشته باشیم ولی بحرانی نیست

 طبق گزارش مرکز آمار بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی انجمن قلب آمریکا به عنوان یکی از منابع قابل استناد، فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ میلیون انسان بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در جهان، جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۱۸. ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

عوامل خطر بیماری‌های قلبی به دو دسته تقسیم می‌شوند، عوامل خطر یا ریسک فاکتور‌های غیر قابل پیشگیری مانند سن، جنسیت، نژاد و سابقه‌فامیلی؛ و ریسک فاکتور‌های قابل پیشگیری که شامل فشارخون بالا، چربی بالا، چاقی، مصرف دخانیات، زندگی کم‌تحرک، تغذیه ناسالم و استرس است

در مطالعه سیمای مرگ و میر در ۳۰ استان کشور، از میان ۲۰ علت اول مرگ‌ها در کل سنین و هر دو جنس در سال ۱۳۹۸ شایع‌ترین علت مرگ و میر در جامعه به علت بیماری‌های ایسکمیک قلب (از جمله سکته‌های قلبی (۲۱ درصد) و سکته مغزی (۹. ۲ درصد) و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا (۷. ۲ درصد) رخ داده است.

دکتر علی واشقانی فراهانی رئیس مرکز قلب شهید رجایی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نیمی از مرگ و میر‌های کشور مربوط به بیماران قلبی با داشتن زمینه بیماری‌های خاص است. حدود چهل و هفت درصد از آمار مرگ و میر‌ها در کشور یا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است یا به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌ها مانند فشار خون، دیابت است.

چطور قبل از پیوند از قلب نگهداری می شود؟

توان تولید داروی داخلی؛ بی‌نیازی از واردات

دکتر واشقانی فراهانی درباره دارو‌های بیماران قلبی در کشور اظهار کرد: در تأمین دارو‌های بیماران قلبی در کشور مشکلی نداریم، با وجود تحریم‌ها شرکت‌های دارویی داخلی توانسته‌اند کشور را از واردت دارو بی‌نیاز کنند. قریب به ۹۰ درصد به بالا دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

این پزشک با توجه به مواردی که دارویی در کشور نایاب می‌شود توضیح داد: گاهی به طور طیبعی پیش می‌آید که تولید دارویی در کشور کم بشود دلیلش هم گا‌هاً وجود تحریم‌ها نیست بلکه مربوط به ماده اولیه مورد نیا ز دارو است که ممکن است در داخل کشور موجود نباشد و باید از کشور‌های دیگر وارد شود و در دنیا این کمبود وجود داشته باشد نه فقط در کشور ما و ربطی به تحریم ندرد.

رئیس مرکز قلب شهید رجایی ادامه می‌دهد: دارو‌های ریز سرطان« آرکوبین و آی بی‌آی جی» که خیلی گران قیمت هستند باید حتماً واردات شود، ارز زیادی صرف واردات آن‌ها می‌شود باید روی حساب و کتاب و بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود و بیماران برای دستیابی به آن دچار مشکل می‌شوند.

مرگ آفرینی؛ بیماری‌های قلبی –عروقی

این پزشک در مورد انواع بیماران قلبی می‌گوید: بیماری‌های قلبی ۳ دسته هستند بیماری‌های مادرزادی که از بدو تولد نوزاد بروز می‌کند. سری دوم بیماری‌های دریچه‌ای –رماتیسمی ا ست که قبلاً بسیار زیاد بود و الان تقریباً ریشه کن شده است. بیماری‌های دریچه‌ای –تنگی عروق است که در افراد مسن بروزمی دهد مانند تنگی دریچه آئورت.

واشقانی با اشاره به بیشترین بیماری قلبی در کشور گفت: بیشترین بیماران قلبی مربوط به بیماری‌های عروقی قلب است که منجر به سکته‌های قلبی و گا‌هاً مرگ بیمار می‌شود، دلیل آن هم ریسک فکتور‌ها هستند، مانند بیماری‌های مانند فشار خون طولانی مدت و بیماری دیابتی که درمان نشده و در مواردی ریشه ژنتیکی مانند چاقی و چربی بالا از عوامل بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی، افزایش سن و بیماری‌های زمینه‌ای

این پزشک با توجه به سن بیماری قلبی می‌گوید: این بیماری در کودکان به طور مادرزادی است که از بدو تولد بروز می‌کند اما در باقی سنین بستگی به بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط فیزیکی فرد دارد ولی غالبا در مردان تا سن ۶۰ -۶۵ سال این بیماری بیشتر دیده می‌شود و در زنان بعد از این سن احتمال بروز بیماری هست.

کفایت ملزومات پزشکی بیماران قلبی

دکتر واشقانی فراهانی در رابطه با باطری قلب یا ضربانساز قلب که از تجهیزات پزشکی پرکاربرد در بیماران قلبی است افزود: این دستگاه‌ها به دو دسته معمولی و ویژه هستند. در ضربانساز ویژه اطلاعات بیمار آنالیز می‌شود و گا‌هاً در موارد مورد بروز سکته به قلب شوک وارد می‌کند و از مرگ بیمار پیشگیری م یکند.

این پزشک درباره فراوانی ضربانساز قلب درکشور گفت: به طور روتین ضربانساز جزء ملزومات پزشکی است که به اندازه کافی سعی می‌شود در دسترس بیماران وجود داشته باشد. ضربانساز‌های گران قیمت که باید به تاریخ مصرف آن‌ها توجه داشت. گا‌هاً در برخی شهرستان‌ها ممکن است ضربانساز کم باشد ولی نیاز به آن بیشتر باشد

ضربانساز‌های قلب چگونه کار می‌کنند؟

واشقانی درباره نحوه عملکرد این دستگاه گفت: باطری قلب این طور نیست که ضعیف بشود یا کار می‌کند یا از کار می‌افتد و امکان ضعیف شدن ندارد. در مواقعی بیمار تشخیصش کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که نوعی بیماری قلبی است که منجر به ضخیم شدن عضله قلب در سپتوم می‌شود. این بیماری ارثی است و علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و آریتمی ایجاد می‌کند. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر‌ایست ناگهانی قلبی قرار دارند. در مواردی ضربانساز‌ها آنالیز می‌شوند و اطلاعات خوبی از بیمار می‌دهند گاهی اوقات هم این ضربانساز‌ها را بنا به شرایط بیمار تغییر می‌دهند. دیتا‌هایی که ضربانساز‌ها می‌دهد در مورد شرایط اولیه بیمار است. بیمارانی که کاردیومیاپاتی می‌شوند بیماران جوانی هستند که دچار سکته قلبی شده و ضربان قلبشان پایین آمده است.

او ادامه می‌دهد: در سال گذشته حدود ۵۰۰ ضربانساز در بیمارستان قلب شهید رجایی برای بیماران قلبی و عروقی تهیه شد و بیماران برای این مورد دچار مشکل نمی‌شوند، ضمن تاکید این مهم که ضربانساز تعیین‌کننده نیست. پزشک دلش می‌خواهد این ضربانساز اختصاصی را برای بیمار بگذارد و در بعضی موارد  شاید تأخیر در واردات باطری قلب باشد ولی باز خیلی تعیین‌کننده نیست.

 

 

 

کدخبر: 986398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر:آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟