بحران بودجه در دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دلیل مهاجرت پزشکان مادی است

به گزارش رکنا بعه نقل از ایلنا،«حسین قناعتی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کشورهای خارجی اظهار کرد: قرار است دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران به صورت مشترک، در آفریقای جنوبی شعبه‌ای تاسیس کنند. فکر می‌کنم امروز سطح اساتید و تجربیات و همچنین سطح فناوری‌ها و امکانات ما به صورتی است که خیلی بیشتر از این می‌توانیم از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دانشگاه می‌تواند اساتید بیشتری را جذب کند و در نتیجه کارآفرینی بیشتری در حوزه علوم پزشکی ایجاد شود. امروز نیاز ما به استاد به شدت بالا رفته است و همین شرایط، زمینه کار زیادتری را هم فراهم کرده است. 

وی با بیان اینکه یکی از معضلات فعلی دانشگاه ها مشکلات مالی است که در حمایت از اساتید نیز تاثیرگذار است، اضافه کرد: مشکلات مالی دانشگاه ها موجب شده است که نتوانیم مثل گذشته از اساتید برای تجربه سفرهای خارجی و علمی حمایت کنیم.

وی افزود: امیدواریم رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و وزرای علوم و بهداشت تلاش کنند تا امکانات دانشگاه‌ها و دسترسی آن‌ها به بودجه‌های ارزی بیشتر شود. 

قناعتی در ادامه تاکید کرد: با بودجه ارزی بیشتر می‌توانیم برای سفرهای خارجی اساتید و فعالیت‌های بین المللی آن‌ها حمایت‌های کافی داشته باشیم. ما برای ثبت اختراعات خودمان نیاز به پول داریم. برخی از ثبت اختراعات چند هزار دلار پول می‌خواهد. از همین رو برای ثبت اختراعات و پتنت‌ها دچار مشکل هستیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: این رویه سطح علمی کشور را به شدت پایین می‌آورد. سطوحی که دانشگاه‌های ما در عرصه بین المللی کسب می‌کنند برای ما پایین است، چرا که لیاقت دانشگاه‌های ما خیلی بیشتر از این هاست. 

وی با اشاره به اینکه در زمینه هوش مصنوعی نیز باید توجه کافی صورت بگیرد، بیان کرد: هم اکنون ایران در علم هوش مصنوعی رتبه ۷۵ دنیا را دارد و در منطقه یازدهم هستیم و این رتبه خوب نیست و باید هرچه سریعتر خودمان را به رتبه‌های بالاتر برسانیم. یکی از بسترهایی که باید خیلی خوب روی آن سرمایه‌گذاری کنیم هوش مصنوعی است. 

قناعتی در ادامه با بیان اینکه مهاجرت برخی متخصصان حوزه های علوم پزشکی یکی از معضلات کشور است، تصریح کرد: دلایل مهاجرت بارها بیان شده و یکی از دلایل مادی است. باید مشکلات را هرچه زودتر حل کنند و این امر با اصلاح تعرفه‌ها یا با فراهم کردن امکانات کافی شدنی است. لازم است در پزشکان و متخصصان این حوزه ایجاد رضایت داشته باشیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آخر خاطرنشان کرد: البته میزان مهاجرت افراد این حوزه آنقدری که می‌گویند نیست، ولی حتی خروج یک نفر از متخصصان حوزه پزشکی از کشور نیز نگران کننده است.

 

کدخبر: 985483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟