زنگ خطر کاهش سفره‌های آب زیرزمینی کشور برای اقتصاد ایران / رشد بیکاری ، نارضایتی اجتماعی و توقف توسعه از پیامدها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز، عباسقلی جهانی یک کارشناس حوزه آب گفته است تمامی سفره‌های آب زیرزمینی از مرزهای قابل تحمل عبور کرده بنابراین هر گونه بارگذاری اضافی برای سفره های آب زیرزمینی حتی در دشت های غیر ممنوعه بسیار خطرناک است.

این خبر یک زنگ خطر جدی برای کشور است .وقتی سفرهای زیرزمینی یک کشور در وضعیت قرمز قرار می گیرند در ادامه با گسترش بحران های اقتصادی و اجتماعی مواجه می شود.

سفره های زیر زمینی  معمولاً یک منبع عمده از درآمد برای کشور هستند. اگر این منابع از بین بروند، کشور  با کاهش قابل توجهی در درآمد خود روبرو شود.

 صنایع مرتبط با استخراج و فرآوری سفره‌های زیرزمینی معمولاً به اشتغال زیادی از جمله کارگران ماهر و نیمه ماهر نیاز دارند. بنابراین، از بین رفتن این صنایع می‌تواند منجر به افزایش بیکاری و کاهش درآمد مردم شود.

 نارضایتی اجتماعی از پیامده های کاهش سفره های زمینی در یک کشور است. از دست دادن منابع زیرزمینی  منجر به نارضایتی اجتماعی شود، زیرا افراد انتظار دارند که بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی کشور صورت گیرد و به توسعه و رفاه عمومی کمک شود.

کاهش سفره‌های زیرزمینی آب یک کشور می‌تواند تأثیرات جدی بر اقتصاد آن داشته باشد. زیرا منابع آب زیرزمینی از جمله منابع حیاتی برای کشاورزی، صنایع و مصارف شهری هستند. برخی از تأثیرات اقتصادی کاهش سفره‌های زیرزمینی آب در یک کشور عبارتند از:

 کاهش سفره های زیرزمینی یعنی کاهش تولید کشاورزی و این خود یک بحران بزرگ در ایران خواهد بود. بسیاری از کشورها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند. اگر منابع آب زیرزمینی کاهش یابند، تولید محصولات کشاورزی ممکن است کاهش یابد که منجر به کاهش تولیدات محلی، افزایش قیمت محصولات و افزایش واردات محصولات کشاورزی می شود.

همانطور که گفته شد کاهش منابع زیر زمینی بر صنایع اثر مستقیم دارد.صنایع نیز برای تولید و فرآوری مواد اولیه نیاز به منابع آب دارند. اگر منابع آب زیرزمینی کاهش یابند، فعالیت‌های صنعتی نیز دچار مشکل می شود که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌های تولید و توقف توسعه در کشور می شود.

در صورت کاهش منابع آب زیرزمینی، هزینه‌های مربوط به گسترش شبکه‌های آبرسانی، تصفیه آب و مدیریت منابع آب افزایش خواهد یافت. این موضوع به افزایش هزینه‌های تولید و خدمات عمومی منجر می شود و برای دولت ضرر بزرگ است.

کاهش ارزش دارایی‌ها از دیگر اثرات کاهش منابع زیر زمینی آب است .افت فرسایش و تخریب منابع آب زیرزمینی  به کاهش ارزش دارایی‌های ملکی و محلی، افت قابل‌توجه درآمدهای ملکی و افزایش نارضایتی اجتماعی منجر می شود.

 کاهش منابع زیر زمینی یعنی کاهش امنیت آب و این کاهش منجر به کاهش امنیت آب در کشور می شود. این موضوع می‌تواند به افزایش ریسک خطرات مربوط به کمبود آب، افزایش بحران‌های آبی و افزایش ناامنی در جامعه منجر شود.

پر واضح است که کاهش منابع آب زیرزمینی به کاهش کیفیت آب و افزایش آلودگی منابع آب منجر می شود، که این موضوع به بروز بیماری‌های مرتبط با آب، مشکلات سلامت عمومی و افزایش هزینه‌های درمانی منجر می شود.

بنابراین، کاهش سفره‌های زیرزمینی آب یک کشور یک مبحث مهم استراتژیک در هر کشور است وقتی منابع زیر زمینی ایران در شرایط بحرانی قرار گرفته است یعنی همه این تاثیرات گفته شده بر اقتصاد و اجتماع ایرانی حاکم می شود.

 

کدخبر: 984709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟