افزایش نقدینگی باعث تورم است نه افزودن دستمزد کارگران/مدیران احمدی نژادی در دولت، مسبب بحران اقتصاد/اقتصاددانان درجه یک نیاز است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی درباره نرخ مشارکت مردم و چگونگی افزایش آن در چرخه تولید در ادامه افزود: وقتی تورم بیش از افزایش دستمزدها رشد داشته، قدرت خرید و رفاه طبقات حقوق بگیر کاهش می یابد.سیستم مدیریتی کشور در عرصه اقتصادی مشکل دارد.

تورم درکشور مشکلش ساختاری است، باید با غرب تعامل داشته باشیم

این کارشناس اقتصادی درباره رشد نرخ تورم اینگونه گفت:تورم درکشور ما مشکلش ساختاری و قابل حل است.برای حل آن باید با جهان غرب در تعامل باشیم و در اصل باجهان توسعه یافته در ارتباط باشیم.دولت به جای اینکه بیاید شعار بدهد جهان را می خواهد درست بکند،باید دنبال منافع ملی ایران باشد.

ایران جزو چهار کشور اول در تورم بالا

وی با اشاره به  اینکه ایران جزو چهار کشور اول در تورم بالا در دنیا است گفت:اولین گام درایجاد  تحول اقتصادی کنترل نرخ تورم است برای دستیابی به آن باید ثبات اقتصادی داشته باشیم با کنترل نرخ تورم می توانیم به این هدف برسیم.

گام اول؛تغییر سیاست خارجی در جهت منافع ملی

این کارشناس با طرح راهکاری گفت:اول باید سیاست خارجی  را در جهت حفظ منافع مردم ایران تغییر بدهند.با دنیا ارتباط داشته باشند تا اقتصاد ایران از بن بست خارج شود.دولت اگر می خواهد ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند و رشد و تولید ملی را افزایش بدهد که شعار سال هم هست باید تعامل با جامعه جهانی و غرب را بهبود ببخشد و توسعه دهد.سیاست های وزارت خارجه در مذاکرات بایدمتحول شودتا شاهد کاهش نرخ تورم و توسعه اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان برنامه بودجه ناکارآمد است

وی با انتقاد از عملکرد دولت افزود:امروز روز سوم فروردین است و هنوز بودجه تحویل مجلس نشده است.یکی از ضعف های دولت رئیسی به کارگیری مدیران ضعیف است،این مدیران افرادی از دانشگاه های درجه2 و 3 هستند که توان مدیریت ندارند .اغلب آنان از دولت احمدی نژاد در این دولت  به سرکار آمدند.این مدیران یک بار در آن دولت اقتصاد ایران را خراب کردند.در اصل مدیران دولت رئیسی با دولت احمدی نژاد فرقی ندارند تنها فرق این دوره و آن دوره این بود که در دوره احمدی نژاد پول نفت بود و ناکارآیی شان را می پوشاند الان پول نیست و ناتوانی و ناکارایی شان مشخص شده است.

سازمان غیر تخصصی برنامه و بودجه

پازوکی با انتقاد از مدیریت در سازمان برنامه بودجه اظهار داشت:سازمان برنامه و بودجه یک سازمان تخصصی است که باید 70درصد مدیرانش متخصص آن حوزه باشند و ازدورن سازمان انتخاب شده باشند. ولی الان این سازمان دیگر تخصصی نیست چرا که کسی را آنجا مسئول کردند که دانش این کار را ندارد و یک روز کار اجرایی و تخصصی در این خصوص نداشته است.بنابراین دولت باید تغییر در تیم اقتصادی اش ایجاد کند و با وجود این تفکر و تیم سازمان برنامه بودجه امکان ندارد که مشکلا ت اقتصادی ایران حل بشود.

در دوره احمدی نژاد رفاهیات به حقوق کارمندان اضافه شد و این اشتباه بود

وی ادامه داد:در سازمان برنامه و بودجه مدیری دارید که،این مدیر اعتقاد ندارد که نقدینگی عامل تورم اقتصاد ایران است.برای اینکه بهره وری را بالا ببریم باید سیاستگذاری اصلاح شود.

وی معتقد است:مخارج دولت بالاست و حقوق کارکنان دولت واقعی نیست.در دوره احمدی نژاد رفاهیات به حقوق و کارمندان اضافه شد.پیش از این در دوره های دولت های قبل رفاهیات نداشتیم،حقوق بود و اضافه کار. دولت ازسویی افزایش حقوق کارکنان دولت را 22 درصد قرار داده و از سویی رفاهیات به آنان می دهد ، در این شرایط کارکنان زیر 60 سال 80 ساعت اضافه کاری دریافت می کنند و در پایان 30 سال پاداش و سنوات می گیرند و همین موضوع باعث شده تا کارمندان تمایل به بازنشستگی نداشته باشند و همین موضوع سبب رشد  بیکاری شده است. این مشکلات ناشی از عدم آشنایی مدیر سازمان امور اداری با قوانین است .

اقتصادانان درجه یک در امور اقتصادی به کار گرفته نمی شوند

پازوکی،کارشناس اقتصادی درباره  ایجاد نظام حکمرانی خوب گفت: دومین گام ایجاد تحول اداری در دولت  است .اقتصاددانان درجه یک و دانشمند ما در گوشه ای نشستند و در امور اقتصادی به کار گرفته نمی شوند.این یعنی سیاستگذاری های اقتصادی در جهت تامین منافع ملی ایرانی پایه گذاری شود.با این سازمان امور اداری و سازمان برنامه بودجه نمی توانیم به ثبات اقتصادی دست یابیم.

وی افزود:یکی از ایرادات دولت این است که دست از شعار بر دارد و مخارجش را کاهش دهد.چرا وقتی افزایش دستمزدکارکنان دولت 20 درصد است می آید 30 درصد بودجه ارگان ها را افزایش می دهد.

پازوکی گفت: مدیر سازمان برنامه بودجه باید اتاق فکر تشکیل بدهد و بنشیند فکر کند.الان بخش مخارج دولت در بودجه 1403 مشخص نشده است ،وقتی درآمد دولت مشخص است چرا درآمدهایش مشخص نیست.

فروش اموال به جای چاپ پول بدون پشتوانه

در دولت های قبلی این بخش از بودجه در 15 آذر ماه هر سال تقدیم  مجلس می شد ولی هنوز در این دولت تقدیم مجلس نشده است. باید اموال اضافه دولت را برای فروش به مزایده دولتی بگذارند.

افزایش دستمزد اشتباه فعالان کارگری است

مهدی پازوکی درواکنش به ارتباط افزایش دستمزدهای کارگری و نرخ تورم افزود:یکی از اشتباهات فعالان کارگری و مدیران برنامه و بودجه این است که فکر می کنند با افزایش دستمزدها می توانند تورمی که در جامعه ایجادشده است را برای جامعه کارگری کاهش دهند و از سویی دیگر مدیران برنامه بودجه فکر می کنند با افزایش دستمزد کارگران تورم بالا می رود.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین عوامل رشد نرخ تورم افزود:هر دو گروه در اشتباه هستند آنچه تورم ایجادمی کند« افزایش نقدینگی« است.تورم یک بار قبل از تعیین دستمزدها به دلایل سیاست های غلط افزایش داشته و یک بار هم بعد از افزایش دستمزدها افزایش می باید و این موضوع ناشی از عدم توانمندی دولت در کنترل تورم است.

افزایش نقدینگی را دولت ایجاد کرده

پازوکی افزود:دولت کسری بودجه دارد،وقتی دولت درآمدش 100 است و مخارجش120 ،یعنی 20 درصد کسری بودجه دارد که باعث افزایش حجم نقدینگی باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم  و رفاه جامعه می شود.ماباید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم .اینهمه دانشگاه‌ در کشور داریم که می شود با هم ادغام شود و مخارج دولت را کاهش داد.  

 

 

کدخبر: 982241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟