زندانیان قزلحصار دوچرخه دست ساز خودشان را به فرزندانشان هدیه دادند + عکس

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، زندان قزلحصار   از بزرگترین زندان‌های ایران است که در سال ۱۳۴۳ در کیانمهر کرج احداث شد. قزلحصار متشکل از دو ندامتگاه است که بخش جنوبی آن ندامتگاه قزلحصار و بخش شمالی آن ندامتگاه مرکزی کرج از ندامتگاه‌های استان البرز است. در این زندان، محکومانی اعم از حبس ابد، محکومان به اعدام، زندانیان قرار سنگین مواد مخدر و  زندانیان مواد مخدر با جرایم سبک نگهداری می شوند. از زمانی که زندان رجایی شهر تعطیل شد، زندانیان آنجا هم به این زندان منتقل شدند.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

هفته گذشته کارخانه دوچرخه سازی توسط مددجویان زندان قزلحصار  با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار به محیطی به وسعت حدود ۷۰۰۰ متر مربع با حضور  حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندانها، رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون کشور، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز و حشمت الله حیات الغیب مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران آغاز به کار کرد. در این کارخانه  زندانیان کار ساخت دوچرخه را از ابتدا تا انتها انجام می دادند تا  هم برای خانواده هایشان کمک درآمدی داشته باشند و هم بتوانند پس از آزادی از زندان، شغل و  منبع درآمدی داشته باشند.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

«حسین» یکی از مددجویان زندان قزلحصار که در خط تولید دوچرخه کار می کرد، گفت: به جرم حمل و فروش مواد مخدر به چندین سال حبس محکوم شدم و از آنجا که درآمد فروش مواد مخدر برای خرده فروشان سود زیادی دارد، این کار را انتخاب کردم ولی ارزش دوری از زن و بچه ام را ندارد. دلم برای پسر ۲ ساله ام‌ پر می‌زند.‌ گرچه درآمد کار در کارخانه دوچرخه سازی بسیار کم است و نهایتا تا سه میلیون تومان است ولی برای آزادی از زندان و اینکه  شاید عفو شاملم شود، هرکاری می کنم و امیدوارم  بعد از آزادی از زندان هم با حرفه ای که آموختم منبع درآمدی  داشته باشم.

«مجید» یکی دیگر از زندانیان که زمانی مصرف کننده مواد مخدر بوده و اکنون ترک کرده و مشغول فعالیت به کار در کارخانه دوچرخه سازی است، گفت: ماه‌های اول  کار در این خط تولید برایم سخت بود. هم در حال ترک اعتیاد بودم و هم توان کار کردن را نداشتم  ولی خدا کمک‌ کرد و توانستم در این خط تولید بمانم. تنها نگرانی‌ام این است که پس از آزادی از زندان مخارج سرسام آور زندگی دوباره مرا به کار خلاف برگرداند؛ البته امیدوارم با راه‌اندازی کسب‌وکار یا با دریافت وام بتوانم برای همیشه راه درست زندگی را طی کنم.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

اکثر زندانیان قزلحصار همراه با امیدهایی که به زندگی داشتند، نگران  پس از آزادی از زندان بودند؛ البته از دستمزد کم هم گلایه مند بودند که رحیم مطهره نژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور قول مساعد داد که حقوق آنها را به حقوق وزارت کار برساند. 

 طبق آیین نامه مراکز مراقبت بعد از خروج ، فراهم کردن زمینه مساعد جهت بازگشت مددجویان به یک زندگی سالم اجتماعی، اداره مراقبت بعد از خروج در مرکز هر استان و در صورت نیاز در شهرستانها با تصویب ریاست سازمان تحت نظارت اداره کل زندانهای استان مربوطه ایجاد شده است.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

«بنیاد تعاون زندانیان کشور» هم ماموریت حرفه آموزی به زندانیان در زمان تحمل حبس و ایجاد اشتغال برای زندانیان را برعهده دارد  تا مددجویان ضمن بهتر طی کردن دوران محکومیت خود بتوانند کسب درآمد داشته باشند و هزینه زندگی خود و خانواده‌هایشان را تامین کنند. همچنین بنیاد تعاون زندانیان قصد دارد محصولات را از لحاظ کیفیت و کمیت ارتقا دهد و  بتواند این محصولات را تحت قالب برند "حامی" به بازار عرضه کند و مردم نیز با دیدن آرم و نشان حامی، با خریدشان به اشتغال زندانیان کمک کنند. منابع و منافع بنیاد تعاون زندانیان متعلق به زندانیان است. درآمدها در قالب حقوق و دستمزد و یا در قالب کمک به خانواده زندانیان از طریق انجمن‌های حمایت زندانیان پرداخت می‌شود؛ البته منابع مالی بنیاد به آزادی‌سازی زندانیان و یا کمک به توسعه اشتغال مددجویان نیز اختصاص پیدا می‌کند.  امروزه صنعتی شدن مشاغل در زندان ها با همراهی و توانمندی مددجویان در زندان‌ها در پیش گرفته شده است.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

در جریان افتتاح این کارخانه،  دوچرخه تولید دست مددجویان  به فرزندان آنها هدیه داده شد، فرزندانی که آرزوی دوچرخه را داشتند.

دوچرخه‌سازی در قزلحصار به دست زندانیان

 همچنین دوخت و  تولید چادر هلال احمر هم بدست مددجویان قزلحصار از دیگر کارگاه های این ندامتگاه بود.

براساس این گزارش، مواد مخدر یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است. توسعه و حرفه آموزی شیوه مناسبی برای مواجهه با این آسیب اجتماعی است. امروزه به همت مددجویان توانمند، حبس زندانیان همراه با اصلاح و تربیت همراه شده است؛ همانطور که  نگاه دین اسلام به زندان و زندانی نگاه اصلاح و تربیتی است. 

 

کدخبر: 974974 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟