اجرای سند ملی امنیت غذایی تنها روزنه نجات ایران / رویشگاه های کشور به 12 میلیون هکتار رسیده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا،محمد درویش فعال زیست محیطی درباره بحران آب در کشور با توجه به رشد جمعیت در سالهای اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در سال ۱۳۰۰ جمعیت ایران ۱۵ میلیون نفر بود و آب قابل استحصال کشور ۱۵۰ میلیارد متر مکعب بوده یعنی به هر ایرانی بیش از ۱۰ هزاز مترمکعب آب می‌رسید که یکی از سرانه‌های خوب آبی در دنیا محسوب می‌شد و کشور در شرایط بسیار خوبی از نظر منابع آبی قرار داشت. در آن زمان  ۲۰ میلیون متر مکعب جنگل طبیعی داشتیم در هیرکانی در ارسباران در زاگرس و سواحل خلیج فارس و دریای عمان و بخش‌هایی در اطراف دریاچه بختگان حتی جنوب سبزوار و اطراف یزد و اطراف کوه‌های بینالود هم جنگل طبیعی  داشتیم.

سرانه آب برای هر نفر اندکی بیشتر از ۱۰۰۰ متر مکعب شده است

این فعال زیست محیطی در ادامه گفت: اکنون آب قابل استحصال کشور به ۱۰۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر مکعب کاهش پیدا کرده و جمعیت کشور به ۹۰ میلیون نفر رسیده است و سرانه آب برای هر نفر اندکی بیشتر از ۱۰۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده است که به طور متوسط درنظر گرفته شده است والبته این میزان که هنوز بالای ۱۰۰۰ است بخاطر در نظر گرفتن وجود آب در شهر‌های گیلان و مازندران است. در شهر‌های مرکزی ایران مانند کرمان و اصفهان و یزد این سرانه حدود ۴۰۰ متر مکعب است. در برخی مناطق کشور از تنش‌های آبی هم گذشته‌ایم و زنگ خطر و هشدار به صدا درآمده است.

رویشگاه های کشور از 20 میلیون هکتار به 12 میلیون هکتار کاهش یافته

این کنشگر محیط زیست در عین حال با بیان شرایط بحرانی افزود: شرایط هر روز دارد بدتر می‌شود و حتی رویشگاه‌ های ما از ۲۰ میلیون هکتار در سال به ۱۲ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.وضعیت به شدت رو به وخامت است. افزایش جمعیت و کاهش رویشگاه‌های جنگلی قابلیت این را دارد که هر نظامی را به مرحله فروپاشی برساند . بی‌تدبیری در میان مدیران وجود دارد و زنگ خطر بحران آب را حس نکرده‌اند و جدی نگرفته‌اند ومدام بر طبل افزایش جمعیت می‌کوبند و فکر می‌کنند با چند میلیون لیتر انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس می‌توانند بحران آب را مدیریت کنند.

 از تنش های آبی،جان سالم به در نمی بریم!

محمد درویش با اظهار نا‌امیدی از خروج از بحران آبی با عدم کفایت مدیران در این شرایط گفت: حتی اگر بتوانند  آب عمان را منتقل کنند با بحران‌های دیگری مواجه خواهند شد. باید واقع گرا باشیم و این را بپذیریم که نمی‌توانیم جان سالم از این بحران به در ببریم تا زمانی که نظام مدیریتی بی‌تدبیری داریم که فکر می‌کنند با اجرای این سیاست‌ها می‌تواننداز این بحران عبور کنند، بحران بر جای خود باقی خواهد ماند.

رئیسی صدای هشدارهای محیط زیستی را شنیده است

محمد درویش معتقد است: مدیران زمانی به جدی بودن هشدار‌های متخصصان در مورد بحران آب  پی خواهند برد که ببینند این خطر از رگ گردن به آن‌ها نزدیکتر است، آن وقت جام زهر هم می‌نوشند. ما هرچه می‌گوییم و فریاد می‌زنیم جدی گرفته نمی‌شود. اما جای امیدواری هم شکل گرفته است.در اقدامی که اخیراً توسط رئیس جمهور در یزد انجام داد ، روزنه ای مشاهده می شود. رئیسی گفت: " مگر یزد آب دارد که کارخانه گندله‌سازی داشته باشد من را ببرید یک مرکز بوم گردی افتتاح کنم ". این مورد نشان می‌دهد رئیس جمهور صدای هشداری های محیط زیستی را شنیده و در راستای بهبود شرایط گام برمی دارد. اقدام مثبت دیگر  رئیسی، در دستور کار قرار دادن سند ملی امنیت غذایی کشور است که می‌تواند بر تمام تصمیمات کشوری تأثیر خود را بگذارد.

سند ملی امنیت غذایی سندی امید بخش

سند ملی امنیت غذایی کشور مهمترین  سند‌امید بخش آینده ایران است. تنها چیزی است که نشان می‌دهد بخشی از حاکمیت متوجه این موضوع شده و در این سند گفته شده تا سال ۱۴۱۱ باید ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود که گام بسیار بلندی است و از امروز به بعد که این سند به عنوان قانون در حال اجراست. هر بخش نامه و سندی و یا مجوز چاه، خلاف این سند امنیت غذایی است و مردم باید از آن مطلع باشند. در سند امنیت غذایی گفته شده باید ۴۵ میلیارد لیتر مکعب تراز منفی آبخوان‌ها تا ۱۴۱۱ کاهش پیدا کند. مطابق این سند بخش زیادی از کشاورزی در زاینده رود و ارومیه و خوزستان باید تعطیل شود و هر قانونی که مخالف این سند باشد باید کن لم یکن تلقی شود. 

 

 

کدخبر: 972107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟