استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان ممنوع

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ساخت نمای کامپوزیت ساختمان ممنوع است و شهروندان بدون پرداخت هزینه با مراجعه به شهرداری می‌توانند نمای کامپوزیت ساختمان خود را تغییر دهند.

حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی با فداکاری آتش نشانان و کادر اورژانس بدون تلفات و مصدوم مرتفع شد. به گفته مرکز آتش نشانی استان تهران، پنجم بهمن ماه، حریق از ضلع شرقی بیمارستان گاندی آغاز شده و سپس نمای کامپوزیتی ساختمان را درگیر کرده است‌.

استفاده از نمای کامپوزیتی در شهر تهران سالهای زیادی رواج داشت ولی از سال ۱۳۹۱، استفاده از این نما ممنوع اعلام شد؛  مهم ترین علتش هم ظرفیت بالای آن در مشتعل شدن بود.

از آن سال تا کنون، نه تنها استفاده از این نما در ساخت و ساز به صفر نرسیده است، بلکه ساختمان‌هایی که از قدیم نیز از این سبک نما اقدامی جهت رفع خطرِ ساختمان انجام نداده اند، حال آنکه نمونه‌اش را در حریق بیمارستان گاندی شاهد بودیم.

در نمای کامپوزیتی، بین دو لایه نازک آلومینیومی، یک لایه پلاستیک قرار دارد که به سرعت شعله ور می شود و دور تا دور ساختمان را در بر می گیرد. حال در نظر بگیرید یک مرکز درمانی از این نما استفاده کند، می‌تواند برای تعداد قابل توجهی از مردم خطرآفرین باشد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: شهرداری تهران باید ساختمان های عمومی مثل بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، مراکز تجاری و... داد، تمام این‌ها را رصد کند و در یک مهلت مشخص و محدود کاری کند که به سرعت نماهایشان را تغییر دهند وگرنه هر لحظه باید منتظر رخ دادن یک حادثه برای سایز مراکز باشیم.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که آتش نشانی به بیمارستان گاندی ۵ بار جهت رفع خطر تذکر داده بود. مدیر بیمارستان هم برای رفع خطر تعهد داده بود ولی این حادثه رخ داد که خوشبختانه با فداکاری آتش نشانان این آتش سوزی مهار شد وگرنه با یک فاجعه مواجه می شدیم.

وی تاکید کرد: همچنین در خصوص نمای بیمارستان امام در حاشیه بزرگراه چمران نیز در صحن شورای شهر تذکر داده بودم. من متعجبم چرا یک بیمارستان باید از نمای شیشه ای استفاده کند؟ مگر مرکز تجاری است که نیاز به جلب توجه داشته باشد؟

این عضو شورای شهر افزود: با چه منطقی نمای یک بیمارستان را از جنس شیشه یا کامپوزیت می‌سازند؟ ناایمنی و خطرزا بودن به یکی از نمادهای اصلی شهر تهران تبدیل شده است.

وی گفت: باید لیست ساختمان های عمومی که نمای ناایمن دارند و محل مراجعه مردم هستند منتشر شود و مردم بدانند این مخاطرات وجود دارد. همچنین به این محل ها تذکر داده و مهلت محدودی مشخص شود تا این مشکلات مرتفع شوند.

 

 

کدخبر: 967690 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟