اظهارنظر عجیب مدیر کل صنایع دستی: کشورهای اروپایی و آمریکایی صنایع دستی قدمت داری ندارند! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ویدا توحدی، مدیرکل صنایع دستی در نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان سرو سیمین ۸ که پیش از ظهر امروز در برج آزادی برگزار شد گفت: تعداد افراد خارجی شرکت کننده در جشنواره زیاد بوده است باید آثار رسیده داوری می شد؛ چراکه خیلی از آنها جزء هنر و صنایع دستی به حساب نمی آمدند. ما به عنوان کسانی که صنایع دستی ایرانی را می‌شناسیم می‌گوئیم چطور برخی از کشورها این هنر را به عنوان صنایع دستی انتخاب کرده‌اند. مثلاً تتوی استرالیا را آورده بودند جز کارها و ما نمی‌توانستیم آن را بپذیریم.با این حال از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: از کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، هند، لبنان، ساحل عاج، کلمبیا، عربستان، تایلند برای ما آثار فرستاده‌اند. کشورهای اروپایی و آمریکایی هم صنایع دستی با قدمتی ندارند و همچنین ثبت نام زیادی نداشته‌اند.

این در حالی است که با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توان به این اطلاعات دست یافت که:

خاستگاه بسیاری از صنایع دستی را می توان در تمدن های قدیمی اروپایی جست و جو کرد. همچنین عدم شرکت کشورهای اروپایی در این جشنواره، لزوما به معنای «نداشتن صنایع دستی» یا «قدمت نداشتن صنایع دستی» نیست و به نظر می رسد که می بایست مسئولان حوزه صنایع دستی، این عدم حضور را در موارد دیگر نیز جست و جو کنند. 

حال به طور تصادفی، پنج کشور اروپایی که می توانستند در این جشنواره حضور و مراودات تجاری جهت تبادل تجربیات خود در حوزه صنایع دستی داشته باشند، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، آلمان و فرانسه را انتخاب کردیم که از نظر مراوده با آنها از نظر اقتصادی می توانست جان تازه ای به پیکر صنایع دستی در کشورمان ببخشد.

ایتالیا : به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنایع دستی شناخته می‌شود. صنایع دستی معروف ایتالیا شامل لباس‌های چرمی، کفش‌های چرمی، جواهرات، پارچه‌های زیبا و تزئینات داخلی است.

فرانسه : به عنوان یکی از مراکز هنری و فرهنگی جهان شناخته می‌شود. صنایع دستی معروف فرانسه شامل لباس‌های زیبا، پارچه‌های لوکس، تزئینات داخلی، پوسترهای هنری و لوازم آرایشی است.

اسپانیا : به عنوان یکی از کشورهای با تاریخ بلند در صنایع دستی شناخته می‌شود. صنایع دستی معروف اسپانیا شامل لباس‌های چرمی، کفش‌های چرمی، تزئینات داخلی، سفالگری و جواهرات است.

  آلمان : به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنایع دستی شناخته می شود. صنایع دستی معروف آلمان شامل تزئینات داخلی، پوسترهای هنری، لباس‌های زیبا و پارچه‌های لوکس است.

انگلستان : به عنوان یکی از کشورهای با تاریخ بلند در صنایع دستی شناخته می شود. صنایع دستی معروف انگلستان شامل لباس‌های زیبا، پارچه‌های لوکس، تزئینات داخلی، جواهرات و لوازم آرایشی است.

استرالیا با «تتو» به ایران آمد اما صنایع دستی دیگری هم دارد؛ بپرسید چرا آنها را نیاوردند!

از سوی دیگر صنایع دستی استرالیا شامل محصولاتی هستند که توسط قبایل بومی و هنرمندان محلی تولید می شوند. این صنایع دستی شامل محصولات سفالگری، چوب کاری، رگه کاری، رگه دوزی، جواهرات، لباس های سنتی، پارچه‌های دستبافت و تزئینات داخلی است.

صنعت چوب‌کاری در استرالیا بسیار پر رونق است و شامل تولید مبلمان، لوازم خانگی و تزئینات داخلی می شود.

صنعت سفالگری در استرالیا نیز بسیار پر رونق است و شامل تولید ظروف، آباژور، لامپ‌های سفالی و تزئینات داخلی می شود.

هر جا انسان باشد، صنایع دستی هم وجود دارد؛ آمریکا هم صنایع دستی دارد!

در ادامه همچنین به بخشی از صنایع دستی کشور آمریکا اشاره می شود که شامل سفال، نجاری، جواهر سازی، بافندگی و ملیله کاری، چرم کاری، سبد بافی، شمع سازی، صابون سازی، صنایع دستی با کاغذ، فلزکاری، عروسک سازی، خوشنویسی ، مهره زدن، بافتنی و قلاب بافی، نقاشی و طراحی، مجسمه سازی و... می شود.

لازم به ذکر است شکی در این موضوع نیست که تمدن های ایران، هند و چین، در حوزه صنایع دستی به جهت قدمت حضور انسان در آن در طول تاریخ بسیار زبانزد هستند؛ اما به نظر می رسد مسئولان در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جای آنکه این موضوع را مطرح کنند که کشورهای اروپایی و آمریکایی صنایع دستی قدمت داری ندارند، به این مهم بپردازد که هر سال، بیشتر از سال گذشته در جذب مشارکت کشورها در سراسر دنیا بکوشد و خود را «محدود» نکند.

کدخبر: 967604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟